Saturday, December 29, 2012

88.0 Park kereta tengah panas ..... AWAS!

Kereta walid yang pertama, Ford Prefect no. K5861 tahun 1960han
Lokasi: no. 126, Jalan Patani, Georgetown, Pulau Pinang. 

Kebiasaan kita park kereta di kawasan lapang samada di tempat kerja, shopping complex dll. Kalau rumah ada porch okaylah, kereta duduk bawah bumbung.

Peralatan dan perkakasan di dalam kereta seperti dashboard, kusyen, penutup pintu dll. kebanyakannya dibuat dari pvc atau plastik yang mengeluarkan Benzene (apabila terdedah kepada suhu tinggi) yang apabila tersedut dengan banyak boleh membawa kepada penyakit kanser. Baca lanjut artikel di bawah ini.

JANGAN PASANG AIR-COND SEBAIK SAHAJA MEMASUKI KERETA YANG DILETAK DI TENGAH PANAS!! AWAS!

Do not turn on A/C immediately as soon as you enter the car!     
 
Please open the windows after you enter your car and do not turn ON the air-conditioning immediately. According to a research done, the car dashboard, sofa, air freshener emits Benzene, a Cancer causing toxin (carcinogen- take note of the heated plastic smell in your car). In addition to causing cancer, it poisons your bones, causes anemia, and reduces white blood cells. Prolonged exposure will cause Leukemia, increasing the risk of cancer may also cause miscarriage.

Acceptable Benzene level indoors is 50 mg per sq. ft. A car parked indoors with the windows closed will contain 400-800 mg of Benzene. If parked outdoors  under the sun at a temperature above 60 degrees F, the Benzene level goes up to 2000-4000 mg, 40 times the acceptable level... & the people inside the car will inevitably inhale an excess amount of the toxins.         

It is recommended that you open the windows and door to give time for the interior to air out before you enter. Benzene is a toxin that affects your kidney and liver, and is very difficult for your body to expel this toxic stuff.                                           

"When someone shares something of value with you and you benefit from it, you have a moral obligation to share it with others" 

Friday, December 28, 2012

87.0 Jews ... jews ... jaws ....

Apa kata orang-orang terkenal tentang bangsa yahudi laknatullah .....

Awatlah kepala hotak yahud memang smart? 

Geoge Soros

Terdapat kajian tesis "mengapa yahudi bijak" disiapkan oleh Dr. Stephen Carr Leon selama 8 tahun.  Tetapi tiada butiran lanjut tentang peribadi Dr. Stephen atau di Universiti mana ia mendapat ijazah kedoktoran ini walaupun dah puas dibuat search web etc ..... siapa dia .... masih menjadi tandatanya!  Ikuti ringkasan dari kajiannya.

Mengapa Yahudi Bijak? Oleh Dr. Stephen Carr Leon

Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship di beberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu "Mengapa Yahudi Bijak?". Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, muzik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman di Hollywood dan sebagainya.

Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebabnya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran?

Maka saya pun tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.

Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, agama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data-data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.

Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku matematik dan menyelesaikan masalah matematik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku matematik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikannya, oleh kerana saya memang minat tentang matematik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, "ya, ini untuk anak saya yang masih di dalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semoga ia menjadi genius apabila dewasa kelak" Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikuti perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada matematik tadi, tanpa merasa jemu beliau membuat latihan matematik sehingga beliau melahirkan anak.

Se perkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan kurma bersama susu, dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan pertumbuhan otak anak di dalam kandungan. Menurut beliau ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu-ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan. (Catatan : Orang-orang yg menghafaz al Quran juga digalakkan mengambil kismis, badam, kurma dan susu utk meningkatkan daya ingatan).

Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang-orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka. Setiap undangan yg sama perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama di meja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam. 

Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah-buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang ke rumah Yahudi anda akan dihidangkan buah-buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah-buahan, ini akan menyebabkan kita berasa mengantuk dan lemah serta payah untuk memahami pelajaran di sekolah. (Ini juga merupakan sunnah Rasullullah supaya makan buah-buahan dahulu baru makanan yang berat).

Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan di rumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dan merokok di luar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada gen, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak (bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genetik dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah ?? tekalah sendiri..!)

Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, pemakanan anak-anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah-buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (cod oil lever). Didalam pengamatan saya, kanak-kanak Yahudi sungguh bijak dan rata-rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain muzik dan memahami nota-notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak.

Ini menurut saintis Yahudi, getaran muzik dapat stimulat (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius muzik terdiri dari kaum Yahudi.

Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar matematik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!!!. Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak memfokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara. (Nota: Ketiga2 sukan ini juga dianjurkan oleh Islam melalui hadith Rasullullah s.a.w. tetapi dilaksanakan oleh bangsa Yahudi yang tahu kebaikannya).

Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) di sini murid-murid ditekan dengan pelajaran sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupun kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan kejuruteraan, idea itu akan dibawa ke instituti tinggi di Politeknik dan Universiti.

Satu lagi yg diberi keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Pada akhir tahun di universiti, para penuntut di bidang niaga dikehendaki melakukan projek dan mempraktikannya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda (10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan di dunia! Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.

Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksigen di kepala, banyak agama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang-orang Jepun, mereka sering menunduk-nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang-orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan?

Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!
Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yg bernas, jawatankuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatankuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul.

Maka itu lahirlah Starbuck, Dell comptr, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar di persatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah, barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.

Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa generasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah siibu melakukan latihan matematik yg mudah tetapi konsisten disamping mendengar muzik klasik. Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berkhasiat yg baik untuk otak, menghayati muzik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak-kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak-anak mencerdaskan otak mereka demikian juga sukan yg memerlukan konsentrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.

Merokok menjanjikan generasi yg bodoh dan sudah tentu gen bodoh akan mengikut ke generasi si perokok. Lawatan saya ke Singapura pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali, disini perokok seperti dianaktirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menakjubkan sekali!!! dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel, maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupun hakikatnya negara Singapura hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan!!

Anda mungkin musykil, benarkah merokok dapat melahirkan generasi bodoh, saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga ke muzium hidung anda akan segera terbau asak rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ 0.70cts !!! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyakkah universiti terdapat disana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan matematik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.

Di dalam tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal agama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampukah kita melahirkan generasi yg bijak seperti Yahudi? Jawapannya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 generasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan diatas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esei sepanjang 5 muka surat penuh. Eseinya hanyalah mengenai "Mengapa saya gemarkan tomato"!

Selamat sejahtera dan semoga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.
- Dr. Stephen Carr Leon

Yahudi ni macam ayam lah .... kalau bertelor, kita ambil makan, kalau dia berak ..... janganlah ambil makan.



Thursday, December 27, 2012

86.0 Bateri CMOS di komputer

ASUS motherboard - bahagian bawah kiri terdapat bateri coin cell CMOS backup (jenis CR 2032)

Untuk makluman, di dalam setiap komputer PC atau laptop ada bateri back-up atau bateri CMOS.  Apabila komputer diguna selama beberapa tahun, tarikh dan masa dipaparan komputer akan lari i.e. tidak tally dengan program.  Setiap kali dibuka komputer, tarikh/masa akan tidak tepat (i.e. ia tak update), kemudian kita perbetulkan tetapi dibuka ia akan lari semula. Apabila perkara seperti ini berlaku, bermakna bateri CMOS sudah kehabisan power dan perlu ditukar. Kalau bawa ke kedai, ia akan tukar bateri baru dan dicaj RM30.00 atau RM50.00 padahal harga bateri kecil itu cuma RM5.00 boleh dibeli di kedai runcit jenis CR 2032 atau lihat kod pada bateri asal itu. Perkara ini mudah dan boleh dibuat sendiri.  Saya telah mencuba dan ternyata berkesan, tiada masalah. Baca dulu cara2 menukar bateri tersebut. Apabila selesai tukar bateri baru, reset CMOS atau BIOS, boleh rujuk website:  http://www.computerhope.com/issues/ch000976.htm    Selamat mencuba.


How to replace the CMOS battery. 

Cause: Like any battery the computer CMOS battery can fail or lose its charge.

Solution:

If your computer is losing its time or date settings, or you are receiving a message CMOS Read Error, CMOS checksum error, or CMOS Battery Failure, first try leaving the computer on for 24-hours. In some cases this can charge the battery and resolve your issue. This often resolves CMOS battery related issues when a computer has been left off for several months. If this does not resolve your issue follow the below steps.

Locate your CMOS battery 

Bateri yang terdapat di dalam PC saya.

Caution: When inside your computer make sure you're aware of ESD (ElectroStatic Discharge, is one of the few things an individual can do to damage or destroy his or her computer or hardware components. Much like the shock you receive when rubbing your feet on the carpet and touching something metal, ESD can occur when working in your computer and will cause components you touch to no longer work properly. ESD can occur without the user feeling a shock and will only occur while working on the inside of the computer or handling an expansion card.) and all it's potential dangers. The best method of preventing ESD is to use an ESD wrist strap or use a grounding mat or table.

However, because most users do not have access to such items, we have included the below steps to help reduce the chances of ESD as much as possible.

Zero Potential - Most importantly, make sure you and the computer are at Zero Potential by continuously touching an un-painted metal surface of the chassis or the computer power supply case.

Standing - It is also very important that you are standing at all times when working on the computer. Setting on a chair can generate more electrostatic.

Cords - Make sure everything is removed from the back of the computer (power cord, mouse, keyboard, etc).

Clothes - Make sure not to wear any clothing that conducts a lot of Electrical Charge, such as a wool sweater.

Weather - Electrical storms can increase the ESD risk; unless absolutely necessary, try not to work on a computer during an electrical storm.

Accessories - To help reduce ESD and help prevent other problem, it is also a good idea to remove all jewelry.


85.0 Kod Tulisan Arab dalam kotak Comment




Kalau kita hendak menulis tulisan Arab di dalam kotak komen FB etc. boleh guna kod shortcuts di bawah ini. Senang saja, mula2 COPY code tulisan/perkataan yang diperlukan, kemudian PASTE di dalam kotak komen. Lepas tu, DELETE tanda +, bawa cursor ke hujung perkataan, tekan ENTER .... siap. Mudah kan?

contoh. katalah hendak tulis Allah Akbar. Copy: @+[306721246006398:0] Kemudian, buang tanda + jadi : @[306721246006398:0], cursor bawa ke hujung kanan kod, tekan ENTER.


@+[152067074914:0]
أشهد أن لا اله الا الله وأشهد ان محمد رسول الله

@+[267642143271329:0]
بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم

@+[311722825508110:0]
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

@+[226335714098484:0]
سبحان الله

@+[261965570521620:0]
الحمدُ لله

@+[234251253304664:0]
لا إله إلا الله

@+[306721246006398:0]
اللهُ أكبر

@+[266307150082858:0]
اللهمَّ صلِّ على سيِّدنا محمَّد وعلى آلِه وصحبِه وسلِّم

@+[172805932789734:0]
ﷲ INSYA ALLAH ﷲ

@+[134504849990532:0]
Prophet Muhammad صلى الله عليه وسلم


84.0 Khinzir @ Babi @ Pork @ Hog @ Swine @ Boar .... etc.


Khinzir (bahasa Arab) atau bahasa yang biasa kita gunakan, babi.  Teringat saya semasa se bulan di Grenoble, Perancis, boleh dikatakan setiap makanan ada babi atau dikenali sebagai 'jambon' kecuali di restoran muslim seperti restoran Pakistan. Terdapat sebuah restoran Malaysia, namanya Le Bunga Raya dibuka oleh seorang anak Malaysia keturunan Cina berasal dari Ipoh.  Nak cari makanan halal agak sukar tambahan pula musim sejuk.  Mahu tak mahu, ayam turki pun makan juga, lebih baik dari tak makan, makan dengan nasi butter. Sebelum makan, tanya dulu ada 'jambon' atau tidak.  Berhampiran Grenoble terdapat penempatan kaum Algeria, berbudaya Arab. Di dalam penempatan ini, terasa seperti di negara Arab, kedai2 dan restorannya menyediakan menu makanan Arab.  Tetapi awas, walaupun di dalam menunya tiada babi, tetapi arak dan bir (bernama Saidi Ibrahim, Saidi Yusof dll. ) disediakan, walaupun pada muka menunya tertulis Basmallah.

Masalah komunikasi amat ketara. Orang2 Perancis pantang kalau kita berbahasa Inggeris, dia buat layan tak layan saja. Jadi, nasihat saya sebelum ke Perancis, belajarlah sedikit bahasa mereka untuk berkomunikasi. Awas ketika membeli makanan berbungkus yang sama seperti di Malaysia.  Saya beli sebungkus Maggi mi, bungkusannya sama warna dan design seperti di Malaysia, tetapi bila dilihat kandungan perencahnya, terdapat jambon @ babi.

Berbalik kepada masalah babi, kadang-kadang kita confuse tentang istilah yang diguna dalam makanan atau kandungan di dalam sesuatu produk, tambahan pula ditulis di dalam bahasa Inggeris. Contohnya pada label botol atau tin makanan ditulis 'This product contain substance from porcine.' Sebenarnya ia bermaksud 'Produk ini mengandungi bahan daripada babi.' Kadang-kadang terjumpa 'The source of gelatin capsule is porcine' yang bermaksud 'Kapsul dari gelatin babi.' Di bawah ini diberi panduan untuk pengetahuan kita semua.

Berikut antara istilah sains yang digunakan dalam produk yang mengandungi unsur babi:

1. Pork: Istilah yang digunakan untuk daging babi di dalam masakan.

2. Swine: Istilah yang digunakan untuk keseluruhan kumpulan spesis babi.

3. Hog: Istilah untuk babi dewasa, berat melebihi 50 kg.

4. Boar: Babi liar atau babi hutan.

5. Lard: Lemak babi yang digunakan bagi membuat minyak masak dan sabun.

6. Bacon: Daging haiwan yang disalai, termasuk babi.

7. Ham: Daging pada bahagian paha babi.

8. Sow: Istilah untuk babi betina dewasa (jarang digunakan).

9. Sow Milk: Susu babi.

10. Pig: Istilah umum untuk seekor babi atau sebenarnya bermaksud babi muda, berat kurang daripada 50 kg.

11. Porcine: Istilah yang digunakan untuk sesuatu yang berkaitan atau berasal daripada babi. Porcine sering digunakan di dalam bidang perubatan untuk menyatakan sumber yang berasal daripada babi.

Selain itu, di dalam kandungan makanan di dalam kotak atau tin, terdapat 'mulsifiers' yang dibuat daripada lemak babi. Ia dinyatakan dalam bentuk huruf dan angka, contohnya E100 etc. Senarai penuh seperti di bawah ini.  Kadang2 mulsifiers ini dibuat daripada lemak tumbuhan, Wallaahu wa'alam.
 



Mari kita lihat, apa akan terjadi apabila Coca Cola disiram ke atas se keping daging babi ....



video






Tuesday, December 25, 2012

83.0 Tips Skor A subjek Add Math @ Hisab Tambahan SPM




Thursday, 20 December 2012 - Sheera Aya, Kuantan, Pahang
Refn: http://www.sheeraya.my/2012/12/tips-skor-kertas-add-math-spm.html

Tips Skor A Kertas Add Math SPM!

Assalamualaikun w.b.t. Baru-baru ni aya kerap terbaca masalah students yang tak boleh dan tak paham apa yang mereka belajar terutamanya Matematik Tambahan. Untuk makluman, Matematik Tambahan ini perlu diambil bagi pelajar dalam jurusan sains dan juga perakaunan. Biasanya, tidak menjadi masalah untuk pelajar sains sebaliknya bagi pelajar perakaunan, mereka agak sukar untuk menguasai subjek killer ni. So, aya nak kongsi lah sedikit pengalaman aya masa jadi SPM candidate dulu *nak pandai kenalah rajin sikit baca sampai habis. :)

Aya merupakan, emm, macam pelik sebab too formal, boleh tulis informal form tak?. Hee. Okay, aya ni dulu student aliran Sains Tulen kat SMK Sultan Bakar,Kuantan. Kalau korang nak tau, kelas aya ada 43 orang, hanya 8 orang students Melayu. Yang lain semua Chinese dan Indian la. Bila aya skor C subjek Add Math, seriously memang down giler la kan sebabnya yg bangsa lain semua superb genius. Ada sorang girls tu, nama dia Hannah Hiew, always got 100% for her Add Math! Disebabkan itu, aya mulalah menukar strategi aya study dan ianya ternyata berkesan. Daripada result aya always C terus naik ke A. Excited tak nak tau apa yang aya buat? Meh baca bawah ni *click kat read more:

Yang perlu ada untuk korang berjaya ialah keazaman, disiplin, kecekalan dan paling penting rajin!. Tak lupa doa juga ye. Bila aya pikir balik kenapa aya asyik dapat C je, aya sedar yang aya selalu terlupa masa exam step-step nak jawab soalan tertentu. Aya yakin aya dah ingat masa study tapi bila exam, tak dapat jawab jugak. Sebabnya aya just baca step-step tu tapi tak praktis tulis. Bayangkan pemalasnya aya study Add math macam study Sejarah. Baca exercise book sambil berbaring santai bagai. Isk. Jangan contohi. So, apa yang perlu korang buat? Korang kena pastikan korang buat satu buku Kertas Soalan Peperiksaan Tahun-Tahun Lepas.

Buku ni siap dengan skema jawapan tau. So, advance untuk korang la sebab masa zaman aya dulu, takde lagi penerbitan buku ni, yang aya tau hanya jawapan je, takde step-step nak jawab. Nak tau kesan buat latihan kat buku tu? Masa jawab kertas SPM, aya serious yakin giler dengan jawapan aya, dan sikitpun takde perasaan sedih sebab tak dapat jawab. Sebab soalannya semua lebih kurang je dengan yang aya biasa buat dalam buku tu. Itulah point paling penting yang menyebabkan aya berjaya skor A1 untuk Matematik Tambahan SPM 2006 * dulu takde sistem A+, A- tu.

Selain itu:

1. Sentiasa rajin jumpa Cikgu Add Math kelas lain juga, sebabnya setiap cikgu kadang-kadang ada tips yang berbeza untuk jawab soalan. * masa aya dulu, aya ni kelas 1st, jadi cikgu tu expect high la kat students dia dan ajar super laju dan aya memang tak sempat nak kejar, jadi aya pergi jumpa cikgu yang ajar kelas Perakaunan. Cikgu tu bagus, sebab dia dah biasa mengajar students yang agak low sikit, jadi cara dia ajar pun mudah paham. Daripada aya rasa soalan tu sangat susah, aya jadi boleh jawab soalan tu sebelah mata je. Hihi.

2. Pergi lah tusyen, kalau tak mampu, pergi kelas tambahan yang sekolah sediakan. Aya dulu masa SPM, aya tak pergi pun tusyen tu semua, sebabnya aya malas. Tapi aya nak encourage korang pergi tusyen sebab biasanya pusat tusyen ada Soalan Skor, dan mereka akan memaksa korang jawab soalan-soalan tu sampai korang jadi hebat.

3. Makan lah makanan yang bagus untuk kecerdasan minda. Dulu aya amalkan makan 7 biji Kismis sehari. Selain tu. Kurma pun elok jugak untuk otak. Dan ni pulak tips aya dapat dari lecturer Calculus aya kat Universiti Malaya, Dr. Siraj namanya, beliau beriya-iya suruh kami amalkan makan badam setiap hari sebab dia cakap dia jadi pandai sebab makan badam la. Nak tau khasiat kismis, badam, dan kurmadengan lebih lanjut, pergi google cepat. Hee

p/s tips ni sesuai juga untuk subjek lain dan juga sesuai bukan sahaja untuk SPM tapi kat Matrikulasi, Kolej dan Universiti juga tapi olah la sikit mengikut kesesuaian. :) Entry ni hanya sekadar perkongsian, takde niat nak menunjuk-nunjuk ^_^

82.0 Mahkamah manusia (SX)

Kisah benar. Berlaku di negara jiran kita. Dua orang pencuri telah dapat ditangkap kerana mencuri motosikal dan dipukul hingga maut. Polis (seorang) tidak mampu menahan atau mengambil apa-apa tindakan. Adakah ini undang-undang Islam? Terdengar seruan takbir Allahu Akbar.  Masyaa'Allah.  (AWAS! video ini agak kejam, kanak-kanak DILARANG tonton!).

Islam agama yang indah dan telah sempurna. Inilah akibat nafsu amarah yang terdapat di dalam diri manusia. Bukan begini caranya menangani masalah pencuri. Adakah telah disiasat mengapa ia mencuri? Adakah ia mempunyai keluarga yang sedang menanti kepulangannya dengan makanan?  Hukum hudud wajar dilaksanakan tetapi kaedah pelaksanaannya perlulah dipelajari dan didalami, bukan terus menghukum dengan kejam.

video

Sunday, December 23, 2012

81.0 Apa ada pada nama

Al-Fatihah untuk saudara kita, Ir. Foo Chin Fah.

Sejak tersiar iklan/pengumuman kematian ini, saya masih tertanya2 pada diri sendiri beberapa soalan yang cuma boleh dijawab oleh saudara mara si mati. Allahyarham adalah seorang Jurutera Mekanikal yang berdaftar (no. 2170 - Board of Engineers Malaysia, May 2005) dan bekas Managing Director, Dover Group (mekanikal sistem). Allahyarham Foo berkahwin dengan seorang Melayu (mungkin) bernama Kamsinah Ahmad Buang tetapi nama anak2 lelaki,  anak perempuan dan menantu lelakinya masih kekal nama kaum Cina. Apa ada pada nama. Apa yang nak dihairankan, berjuta penduduk di negara Cina beragama Islam tetapi nama mereka kekal dalam bahasa Cina. Didoakan Allah cucuri rahmat ke atas ruhnya, Amiin.

Saturday, December 22, 2012

80.0 C.P.R @ Cardiopulmonary resuscitation


Temui ajal ketika berjoging

WARTAWAN SINAR HARIAN
20 November 2012


Anggota JPAM mengawasi mayat mangsa yang rebah semasa berjoging. Gambar kecil: Khamarudin.

TASEK GELUGOR - Orang ramai yang sedang berjoging di kawasan rekreasi Taman Padang Cempedak di sini pada jam 8.20 pagi semalam gempar apabila seorang lelaki yang turut sama menyertai larian di situ tiba-tiba rebah.

Biarpun mangsa, Khamarudin Abd Jafaar, 52, cuba diberikan bantuan oleh orang ramai dan kakitangan Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPAM), namun dia gagal diselamatkan sebaliknya disahkan meninggal dunia kemudiannya.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara, Asisten Komisioner Abdul Rahman Ibrahim berkata, lelaki berasal dari Kampung Bendahara Baru, Batu Caves Selangor, itu disahkan meninggal dunia sebaik rebah ketika berjoging di kawasan berkenaan.

“Hasil pemeriksaan oleh kakitangan Hospital Kepala Batas yang dihubungi sejurus kejadian itu mendapati mangsa yang tinggal menyewa bersama keluarganya di kawasan berdekatan meninggal kerana serangan jantung.

“Selepas melakukan siasatan kita mengklasifikasikan kes ini sebagai kematian mengejut,” katanya.

Mayat Khamarudin kemudiannya dihantar ke Unit Forensik Hospital Kepala Batas sebelum dituntut keluarganya sejurus selepas bedah siasat selesai dilakukan.

Seorang saksi yang enggan dikenali berkata, mangsa sejak sebulan lalu sering dilihat berjoging di kawasan berkenaan setiap pagi.

Menurutnya, awal pagi semalam, mangsa dilihat tidak secergas hari-hari biasa tetapi tetap meneruskan aktiviti larianbersama orang ramai di situ sebelum rebah dan meninggal kemudiannya

Nota: Allahyarham adalah sahabat saya semasa sama-sama bertugas di UDA Wilayah Utara, Pulau Pinang pada awal tahun 1980han. Ajal maut di tangan Allah s.w.t. Manusia sekadar beriktiar. Allah rahmati ruhnya.

Mungkin, mereka ini masih hidup (dengan izin Allah jua) hingga hari ini jika ketika serangan jantung, ada bantuan CPR! Wallaahu wa'alam. 


Allahyarham Hani Mohsin (artis/pelakun) meninggal kerana serangan jantung di lapangan terbang KLIA pada tahun 2006. Tidak sempat CPR?

CPR - Bantuan Awal Kecemasan ketika serangan jantung.

Kita selalu menonton di dalam t.v. atau video bagaimana orang biasa membantu sahabat atau kenalannya yang kena serangan jantung dengan teknik CPR. Adalah wajar kita mempelajari atau sekurang2nya ambil tahu kaedah CPR ini kerana tindakan kita mungkin dapat menyelamatkan satu nyawa. Perlu diingat, orang yang diserang penyakit jantung cuma memiliki masa beberapa saat mungkin minit sebelum jantungnya kekal mati tidak berfungsi.
If you were with someone who had a heart attack or almost drowned, would you know what to do? When blood flow or breathing stops, seconds count. Permanent brain damage or death can happen quickly. If you know how to perform cardiopulmonary resuscitation (CPR), you could save a life. CPR is an emergency procedure for a person whose heart has stopped or is no longer breathing. CPR can maintain circulation and breathing until emergency medical help arrives.
Even if you haven't had training, you can do "hands-only" CPR for a person whose heart has stopped beating. "Hands-only" CPR uses chest compressions to keep blood circulating until emergency help arrives. If you've had training, you can use chest compressions and rescue breathing. Rescue breathing helps get oxygen to the lungs for a person who has stopped breathing. To keep your skills up, you should repeat the training every two years.

video

79.0 Soal-Jawab dengan pakar jantung Dr. Devi Prasad Shetty (India) - (2)


Heart Care Tips : by Dr. Devi Prasad Shetty (A leading heart surgeon in India)

Q What are the five thumb rules for a layman to take care of his heart? 
A. 1. Diet – Less of carbohydrate, more of protein, less oil.
2. Exercise – half an hour’s walk, at least five days a week. Avoid lifts and avoid sitting for a long time.
3. Quit smoking
4. Control weight
5. Control blood pressure and sugar.

Q Is eating non-veg food (fish) good for the heart? 
A. No

Q. It’s still a grave shock to hear that some apparently healthy person get a cardiac arrest. How do we understand it in perspective? 
A. This is called silent attack. That is why, we recommend everyone past the age of 30 to undergo routine health check-ups. 

Q Are heart diseases hereditary? 
A. Yes

Q What are the ways in which the heart is stressed? What practices do you suggest to de-stress?
A. Change your attitude towards life. Do not look for perfection in everything in life.

Q Is walking better than jogging or is more intensive exercise required to keep a healthy heart? 
A. Walking is better than jogging since jogging leads to early fatigue and injury to joints.

Q You have done so much for the poor and needy. What has inspired you to do so?
A. Mother Theresa, who was my patient.

Q Can people with low blood pressure suffer heart diseases?
A. Extremely rare.

Q Does cholesterol accumulate right from an early age (I’m currently only 22) or do you have to worry about it only after you are above 30 years of age?
A. Cholesterol accumulates from childhood.

Q How do irregular eating habits affect the heart?
A. You tend to eat junk food when the habits are irregular and your body’s enzyme releases for digestion gets confused.

Q Can a healthy person without a medical history have a heart attack due to stress?
A. Extremely rare

Q How can I control cholesterol content without using medicines?
A. Control diet, walk and eat walnut. 

Q Can yoga prevent heart ailments?
A. Yoga helps

Q, which is the best and worst food for the heart?
A. Best food is fruits, worst are oils.

Q If a person has undergone angioplasty, what are the chances of the stent getting displaced? 
A. Stent doesn’t get displaced. It can get blocked. You could prevent it by controlling sugar, cholesterol and taking medication to prevent clots.

Q Do negative emotions like depression or anger always cause heart disease?
A. Not always. On the other hand, positive emotions help recovery of the heart.

Q I have read about music therapy for the heart and the mind. What is your opinion on this?
A. Guess, it helps.

Q Which oil is better – gingili, groundnut, sunflower, saffola, olive? 
A. All oils are bad. The so-called best oil company has the largest marketing budget. 

Q What is the routine check-up one should go through? Is there any specific test?
A. Routine blood test to ensure sugar, cholesterol is ok. Check BP, Treadmill test after an echo.

Q How different was it in treating Noor Fatima, the little kid from Pakistan?
A. It was extremely difficult because of the media attention. As far as the medical treatment is concerned, she was like any other child with a complex heart problem.

Q What are the first aid steps to be taken on a heart attack ?
A. Help the person into a sleeping position, put an Aspirin tablet under the tongue with a Sorbitrate tablet if available, and rush him to coronary care unit since the maximum casualty takes place within the first hour.

Q How do you differentiate between pain caused by a heart attack and that cause due to gastric trouble ?
A. Extremely difficult without ECG.

Q Can drinking less water lead to heart problems ?
A. No. However, drinking plenty of water in normal people helps preserve good health.

Q Is it true that diabetic women seem to have 3 to 7 times greater risk of developing heart diseases than non-diabetic women? Is it the same with high BP patients as well ?
A. Women are protected by the hormones till the age of 45. After that, their risk increases like men and in general, the result of treatment on heart patients who are women is slightly poorer than men.

Q What are some of the precautions during pregnancy to avoid heart problems in the new born ?
A. German measles, which causes congenital abnormalities in the babies. No smoking.

Q What is the main cause of a steep increase in heart problems amongst youngsters? I see people of about 30-40 years of age having heart attacks and serious heart problems.
A. Increased awareness has increased incidents. Also, sedentary lifestyles, smoking, junk food, lack of exercise in a country where people are genetically three times more vulnerable for heart attacks than Europeans and Americans.

Q What is the right time to check the BP in any person?
A. Past the age of 30 and earlier, if you have symptoms.

Q Is it possible for a person for a person to have BP outside the normal range of 120/80 and yet to be perfectly healthy ?
A. Yes

Q Are there any symptoms for heart problems, which we need to be aware of ?
A. Shortness of breath on exertion, and chest pain.

Q If a person has had a heart attack, how frequently is regular heart check-up recommend?
A. Once in 6 months.

Q Marriages within close relatives can lead to heart problems for the child. Is it true?
A. Yes, co-sanguinity leads to congenital abnormalities and you may not have a software engineer as a child.

Q Many of us have an irregular daily routine and many a time we have to stay in office till late nights. Does this affect our heart? What precautions would you recommend? 
A. When you are young, nature protects you against all these irregularities. However, as you grow older, respect the biological clock.

Q How can we find out about blockage of arteries, beforehand?
A. Routine cardiac evaluation by blood test, ECGs, TMTs, Stress Thallium Scan, Cardiac CT Scan for Calcium score.

Q Does a recurring pain in the left arm signify any heart related ailment?
A. Usually, you get chest discomfort or shortness of breath, months or years before the heart attack. So, when in doubt, go for a heart check-up, which should not take more than a couple of hours.

Q Will taking anti-hypertensive drugs cause some other complications (short/long term) ?
A. Yes, most drugs have some side effects. However, modern anti-hypertensive drugs are extremely safe.

Q Will consuming more coffee/tea lead to heart attacks?
A. No

Q What are the chances of lean people developing heart complications? Are they at less risk?
A. Obese people are at a higher risk. Lean people also develop heart attacks, but primarily because of genetic predisposition.

Q Is it true that after open-heart surgery, patients lose memory-recall to some extent?
A. No. Especially after bypass grafting on a beating heart, incidence of neurological problems have come down significantly.

Q Are Asthma patients more prone to heart disease?
A. No

Q How would you define junk food? 
A. Fried food like Kentucky, McDonalds, Samosas, and even Masala Dosas.

Q You mentioned that Indians are three times more vulnerable. What is the reason for this, as Europeans and Americans also eat a lot of junk food ?
A. Every race is vulnerable to some disease and unfortunately Indians are vulnerable for the most expensive disease.

Q Does consuming bananas help reduce hypertension?
A. No

Q Is there any cure for chronic palpitations? 
A. The patient should be investigated and if there is a cause for palpitation like an electrical abnormality of the heart, this can be rectified by a procedure called radio-frequency-ablation.

Q How would you rate the health facilities currently available in India?
A. There are institutions, which are as good or even better than the one in the US and Europe. However, they are exceptions. In general, the qualities of health-care available to the masses are poor.

Q If there is a small hole in the heart, what are the possible ways of curing it? Is operation the only solution?
A. Small holes in children less than 6 months of age usually closes. But the decision not to operate should be taken by the specialists who are experts in treating children with heart problems.

Q Are emotions really controlled by heart?
A. No. The heart is just a slave of the brain and it is the brain, which controls the emotions.

Q If a person does not do any physical exercise, he is bound to have shortness of breath on exertion; say climbing stairs. Is this an indication of heart disease?
A. No. But if one has difficulty in breathing on mild exertion, it is better to go for a heart check-up.

Q Can a person help himself during a heart attack?
A. Yes. Lie down comfortably and put an aspirin tablet of any description under the tongue and ask someone to take you to the nearest coronary-care-unit without any delay and do not wait for the ambulance since most of the time, the ambulance does not turn up.

Q Do, in any way, low white-blood-cells and low hemoglobin-count lead to heart problems?
A. No. But it is ideal to have normal hemoglobin level to increase your exercise capacity.

Q Sometimes, due to the hectic schedule, we are not able to exercise. So, does walking while doing daily chores at home or climbing the stairs in the house, work as a substitute for exercise?
A. Certainly. Avoid sitting continuously for more than half an hour and even the act of getting out of the chair and going to another chair and sitting helps a lot.

Q Is there a relation between heart problems and blood sugar? 
A. Yes. A strong relationship is there since diabetics are more vulnerable to heart attacks than non-diabetics.

Q Do bypass surgeries reduce the risk of future heart attacks ?
A. It significantly reduces the risk of heart attack.

Q What are the things one needs to take care of after a heart operation?
A. Diet, exercise, drugs on time. Control Cholesterol, BP and weight.

Q Are people working on night shifts more vulnerable to heart disease when compared to day shift workers?
A. No.

Q Can you brief us about angina attack? How major it is?
A. Angina is the pain, which comes on exertion and goes away with rest and medication. One has to be investigated in detail to plan treatment.

Q What are the modern anti-hypertensive drugs?
A. There are hundreds of drugs and your doctor will chose the right combination for your problem. But my suggestion is to avoid the drugs and go for natural ways of controlling blood pressure by walk, diet to reduce weight and changing attitudes towards lifestyle.

Q Does dispirin or similar headache pills increase the risk of heart attacks?
A. No

Q If there is about 85 percent blockage in the arteries, can the person be treated without surgery? If not, what other remedies and the power of your heart muscles 
A. It depends on collateral or natural bypass, the quality of other arteries and the power of your heart muscles. It’s impossible to give an opinion without seeing the angiography film.

Q There is a feeling that bypass is unnecessarily being performed in some cases. When is bypass really needed?
A. When you have blockages affecting major arteries, bypass is the best option. I am sure, conscientious doctors will not perform an operation when it is not required.

Q Is it true that mechanical valves can fail any moment?
A. No. If you take medication to prevent clot formation and maintain the INR at accepted levels, the valve cannot get blocked. However, like any mechanical gadget, it can fail and fortunately, such incidences are extremely low.

Q Can you brief me on pulmonary stenosys problems? What are the complications involved and what care needs to be taken?
A. In this condition, the pulmonary valve is narrower at birth and putting a balloon across the valve and dilating it can easily correct it.

Q Why is it the rate of heart attacks more in men than in women?
A Nature protects women till the age of 45.

Q How can one keep the heart in a good condition?
A Eat a healthy diet, avoid junk food, exercise every day, do not smoke and, go for a health checkup if you are past the age of 30 for at least once in two years. And WORK VERY HARD.

Courtesy : PERSONNEL TODAY, a journal of National Institute of Personnel Management
Dr. Devi Shetty - Artificial Heart - video

video






Friday, December 21, 2012

78.0 Israel Did 9/11 - All The Proof

Did religious fanatic Muslims commit the acts of September 11, 2001? Or could some other form of religious fanaticism be at work? Continue reading for the answer!

Refn: http://zcfresearch.wordpress.com/israel-did-911/

Israel Did 9/11 – All The Proof

Jews have been using terrorism, specifically of the false-flag variety, to achieve their political ends for a very long time. Some of the earliest examples of Jewish terrorism goes back to the late 1800′s when radical Jewish Marxist terrorists from the Pale of Settlement were constantly plotting to assassinate the Christian Czar’s of Russia. Jews succeeded in assassinating Czar Alexander II in 1881 and ritually murdering Czar Nicholas II, along with his whole family, and millions more, in the Jewish coup d’état known as the Bolshevik Revolution. The “Red Terror” of the Communist Jews of Russia and Eastern Europe was simply exported to Palestine in the 1940’s in the form of the Irgun, Stern Gang (Lehi) and Haganah who attacked, bombed, shot, raped, pillaged and ethnically cleansed 750,000 Arabs from Palestine in two years. Not only did the indigenous Palestinian Arabs feel the wrath of these sadistic Jewish terrorist gangs, but the British forces ruling Palestine under the British Mandate did as well. The British were targeted in many Irgunist attacks, such as the bombing of the King David Hotel in 1946, killing 91 people including 32 British military officers. The Irgun terrorists blew up the hotel disguised as Arabs. The Lehi assassinated Lord Moyne, the British Minister Resident in the Middle East, and murdered Swedish diplomat Folk Bernadotte. These Jewish terrorist groups went on to form Israel’s government and military establishment; the Irgun became the Likud party, the Haganah became the core of the Israel Defense Forces (IDF). Besides the King David Hotel bombing, the first major false-flag terror attack in the 20th century by Jews, there was the Lavon Affair in 1954, where Jews disguised as Muslims bombed British/American targets in Egypt, as well as the pre-meditated USS Liberty attack in 1967, where Israel slaughtered 34 American sailors in cold blood on a bright sunny day, among many others false flag attacks.

Figuring out exactly how 9/11 was done is the work of crime investigators or conspiracy hobbyists who will endlessly go on discussing and debating every minuscule and intricate detail of how it was pulled off to no avail. It doesn’t take a structural engineer to tell you that two 110 story buildings and a 47 story steel skyscraper plummeting to the ground at nearly free-fall speed, masses of concrete, steel and other building materials pulverizing into dust clouds out of thin air, in mere seconds, requires the assistance of highly-powered explosive charges strategically placed throughout the buildings. All you need is two eyes that can see and a brain that works to come to understand that those buildings were demolished with explosives and thus it had to be an “inside job.” But who were these “insiders”? Don’t go looking to Zionist-apologist Alex Jones for the answer to that crucial question, he’s not going to tell you. If you want to know who pulled off this dastardly, precision act of mass murder in broad daylight, look no further than the contents of this article.

Zero – An Investigation Into 9/11 (How it was done)

Israel’s attack on 9/11 was primarily designed to turn public opinion against the enemies of Israel (Arabs) and to induce the Western powers to take out Israel’s regional enemies and secure resources for the ill-begotten bandit state in the middle-east. The codename for the 9/11 operation was “The Big Wedding” which could be interpreted as a reference to the planned coagulation of US and Israeli foreign policy — making Israel’s evil ambitions America’s too.

Like all Israeli false-flag attacks Muslims were scapegoated for this Zionist crime. The only beneficiary of such an event was Israel. You can observe this Zionist agenda being played out clearly in the mainstream media broadcasts on the very day of 9/11 and in the weeks that followed. Here are a few revealing clips for your consideration:

One of the first commentators to bring up the name of Osama Bin Laden as being responsible for 9/11 was Israeli defense minister Ehud Barak on a BBC broadcast shortly after the Twin Towers had collapsed. The fact that a notorious Zionist war criminal like Barak is on television within hours of the attack pointing fingers at Bin Laden is extremely indicative that he is the brains behind the attack. Bin Laden served as an ideal patsy and fall-guy for Israel’s 9/11 hit.

Nota: panjang lagi bukti dan penjelasan - bacalah sendiri di web: http://zcfresearch.wordpress.com/israel-did-911/

Al Qaeda is Zionist Fiction!

The well known translation of ‘Al-Qaeda’ is ‘The Base’. However, al-Qaeda also translates to ‘The Toilet’. ‘Ana raicha Al Qaeda’ is a colloquial expression for ‘I’m going to the toilet.’ Hardly a title a genuine Islamic terrorist fighting force would adopt. Al Qaeda is not a real organization but had once been the “database” of internatinal mujahideen, arms smugglers and terrorists used by the CIA and Saudis to funnel guerillas, arms and money into Soviet-occupied Afghanistan.

The Al Qaeda presented to us via the Zionist Mass Media is altogether mythical, a mere invention of the CIA and the Mossad — an instrument of covert intelligence operations. In 1979 the CIA (with Saudi/Pakistani assistance) created, funded and armed the Afghan Mujahideen and sent them into Afghanistan to overthrow the Pro-Soviet Communist Regime in Kabul — a trick to induce a Soviet invasion to protect their puppet government. Osama Bin Laden was the CIA’s point man in Afghanistan in the proxy war against the Soviets; he even had a CIA stage name “Tim Osman.” When the Soviets invaded Afghanistan the CIA poured billions of US taxpayers dollars into the Afghan Jihad hoping to bog down the Russians in a Vietnam War-type quagmire situation which would exhaust the Red Army, destabilize the Soviet economy and collapse the Soviet union. Everything went as planned. (Source)

Nota: panjang lagi penjelasannya .... teruskan membaca!

Mossad fake Al Qaeda cell in Gaza



In December of 2002 Ariel Sharon claimed that al-Qaeda operatives were targeting Israelis, and used this as a provocation to launch attacks into Gaza: “We know that they are there. We know that they are in Lebanon, working closely with Hezbollah. We know that they are in the region.”

Officials from the Palestinian Authority accused the Israeli spy agency Mossad of setting up a fake al-Qaeda terrorist cell in Gaza. The ruse ended when the Palestinian Authority captured three Mossad agents posing as al-Qaeda terrorists, (right), and paraded them before the international press.

The Palestinians also produced documents that proved “the involvement of the Israeli intelligence in recruiting citizens from Gaza Strip in a fake organization carrying the name of Qaeda.” (Source 1)(Source 2)



Tuesday, December 18, 2012

77.0 Kaitan Mc Donald's dengan Israel laknatullah

Tak payah nak perjelaskan lagi .... tengoklah sendiri dan buat keputusan.

persenjataan dibekalkan oleh USA, malah memiliki senjata nuklear! 
ada duit semua  boleh!

nyawa anak2 USA seperti permata, nyawa anak2 Palestin?

begini layanan mereka terhadap orang2 Palestin, penduduk asal negara yang diceroboh.

license to kill!

nyawa anak2 Palestin tidak mempunyai apa2 nilai pada mata yahudi laknat!


sayangnya Bush kepada orang2 Islam di USA ..... sayang ada makna!

Bush, seperti juga Presiden2 USA sebelumnya dan yang akan datang, menjadi boneka mainan kaum yahudi laknatullah. 

perkembangan negara israel @ penyamun, penyangak, pencuri yang terbesar dalam dunia sejak 1946. Benarkah adanya negara israel? 












Thursday, December 13, 2012

76.0 T.O.N.T.O

Lone Ranger dengan Silvernya.

Tonto

TONTO? ya, masa aku kecil dulu tahun 60han, aku minat tonton t.v. (black & white) filem Lone Ranger, koboi tunggang kuda putih (Silver), dia pakai topeng tak mau bagi orang kenal dia.  Lone Ranger ni kerja dia cari kerja tolong orang dalam kesusahan.  Kawan baik dia seorang red indian bernama Tonto, sebagai pembantu.

Alkisah, aku nak cerita pengalaman bertemu dengan TONTO di era masakini.  Tonto yang ku maksudkan bukan Tonto dalam Lone Ranger tetapi T.O.N.T.O = Tolong Orang n Tipu Orang.  Diringkaskan cerita, pada suatu malam, aku sekeluarga balik dari Bertam Indah ke rumah kami di Taman Pekaka.  Jam lebih kurang pukul 11.00 mlm.  Apabila sampai di TOL Jambatan Pulau Pinang, jamb panjang dan tiba-tiba meter suhu/temperature enjin naik mendadak sampai level merah merbahaya.  Selepas bayar Tol terus aku berhentikan kereta di stesen bas berhampiran pejabat Tol.  Aku pergi ke kaunter Tol dan minta nombor telefon bantuan kecemasan.  Kereta dah berasap kerana air radiator dah kering agaknya, aku buka hood. Aku telefon nombor yang diberikan dan seorang mekanik menjawab, ia akan datang.  Aku juga menelefon Hj. Ibrahim, seorang rakan mekanik di Lorong Kulit. Katanya, mungkin kipas auto rosak dan tidak berfungsi. Untuk sementara waktu boleh dibuat "by-pass", i.e. potong wayar auto dan sambung wayar terus ke kipas radiator i.e. kipas akan jalan apabila enjin dihidupkan. Tidak lama kemudian, datanglah hamba-hamba Allah ni 5 orang pemuda Melayu bermotosikal - katanya mekanik suruh datang. Hamba Allah ini aku panggil "gagak" kerana kerja mereka menunggu berlakunya kemalangan di jalanraya dan akan segera membantu kerana mendapat upah dari bengkel repair kereta.  Kelima-lima mereka pun seboklah membuka dan mengeluarkan kipas radiator, tangki radiator dan macam-macam lagi.  Kami menunggu di tempat duduk stesyen bas, sambil menanti mereka pergi mendapatkan alat-alat ganti. Jam hampir pukul 1.00 pagi.  Datang lagi seorang mekanik (lelaki yang aku telefon), ia memasang sesuatu pada bahagian enjin dan datang semula gagak memasang kembali kipas, radiator dan lain-lain.  Kemudian mereka mengenakan bayaran RM350.00 kerana alasan menukar beberapa alatganti dan kesulitan mendapatkan alatganti pada waktu begini.  Aku bernasib baik kerana wang aku dan isteriku mencukupi untuk membayar mereka.  Apabila, enjin dihidupkan, kipas radiator terus "on", aku tanya mekanik itu, kenapa begitu? Ia kata kerana enjin masih panas.

Tahukah anda, apakah yang sebenarnya yang dilakukan mereka?  Gagak ini yang hanya layak memakan bangkai, cuma membuka dan memasang semula segala tangki radiator, kipas dan lain-lain, kemudian datang mekanik yang betul, membuat "by-pass" (seperti yang diterangkan di atas).  Kos memotong wayar auto dan pasang wayar direct mungkin 4 inci panjangnya RM350.00?  Inilah yang dikatakan T.O.N.T.O. Penipu!

Besoknya, aku bawa kereta bertemu Hj,. Ibrahim mekanik. Sah mereka membuat by-pass wayar dan aku terpaksa membayar RM300.00 lagi kerana menukar beberapa alatganti dan tambahan kerosakan pada tangki radiator kerana gagak bagi rosak.  Aku telefon semula mekanik penipu dan bertanya kepadanya kenapa awak tipu saya?  Selamba saja jawabnya, "nak buat camana Abang, cari makan."

Kadang-kadang aku tertanya, apakah kerana hendak mencari sesuap nasi, manusia sanggup mengambil kesempatan ke atas orang yang ditimpa musibah? Di mana letaknya keiklasan? Tidakkah timbul rasa bersalah, atau rasa berdosa, di mana letaknya agama?  Dan kadang-kadang jiwa yang marah ini, rasanya mau aku berdoa agar Allah timpakan bala' ke atas setiap mereka dan berita mereka dilanggar kenderaan cedera terok atau mati terus, sampai kepada aku seorang demi seorang.  Tapi aku berfikir pula, biarlah Allah sahaja yang mentakdirkan apa sahaja yang wajar kepada mereka, sekurang-kurangnya berilah petunjuk dan hidayah agar mereka berhenti menjadi "TONTO".

Semoga kisah benar ini menjadi iktibar dan kita sentiasa berwaspada.

Inilah kereta aku yang menjadi mangsa TONTO!



Friday, December 7, 2012

75.0 Mengenali telor ayam yang segar!


Dengan kaedah memasukkan telur ke dalam bekas berisi air, kita boleh mengetahui kesegaran telur tersebut:

1. Sangat Segar- Telur yang amat segar akan tenggelam ke bawah dan terbaring dengan elok.

2. Berusia Seminggu-Telur akan tenggelam tetapi bahagian hujung yang ‘gemuk’ pada telur akan terangkat sedikit

3. Berusia 3 minggu- Telur akan seimbang pada bahagian yang runcing manakala bahagian yang ‘gemuk’ akan naik ke atas.

4. Telur Busuk- Telur yang dah lama akan terapung, terlonjak ke permukaan air.  Jangan makan…

sumber: srohana.blogspot.com

Friday, November 23, 2012

74.0 Tayar - berpijak di bumi nyata!


Boleh dikatakan majoriti kita memiliki sebuah kereta atau sekurang-kurangnya sebuah motosikal. Walau jenis apapun kenderaan kita, yang menghubungkan ia dengan bumi ialah tayar. Jadi, berilah perhatian kepada tayar. Ada di antara kita yang tidak pernah pun menoleh ke tayar kereta atau mengambil tahu tentangnya. Kita mungkin berkata, "apa perlu aku ambil tahu tentang catatan pada tayar kereta, kalau botak dan bunganya dah haus, tukar saja yang baru." Ambil tahu tentang tayar akan menguntungkan kita ketika menukar tayar baru.


You will find the size of a tyre on its sidewall. With a quick explanation as to what the different numbers mean, you will see that it is very quick and very easy to find out a tyre's size.

Looking at the following image, you will see the mixture of letters and numbers: "205 55 R16 91 W"

We have broken down each section in the following table, explaining what each number/letter means:

Sidewall Marking
Explanation

205

Width of the tyre in millimetres

55
Height of the tyre sidewall as a percentage of the width. 

In this case 55% of 205mm. Also know as the aspect ratio.

R

Radial Construction

16

The diameter of the tyre's inner rim in inches

91

Load Rating of the Tyre. In this case its 615kg

W

Speed Rating. Indicates the maximum speed for the tyre when at full load. In this case 168 mph.

E4

ECE type approval mark, which demonstrates the tyre has been tested as high quality by the European Regulatory Authorities. All Tyres sold by Blackcircles.com carry this mark.




(akan disambung ..... )