Langkah-langkah / syarat-syarat yang perlu dipatuhi ialah:
1) ubat-ubat yang dibeli di farmasi (di luar Hospital Kerajaan) disahkan oleh doktor yang merawat kita, tiada atau tidak dibekalkan oleh farmasi hospital berkenaan, contohnya Plavix 7.5mg atau Coralan 7.5mg (Ivabradine);
2) dapatkan resit dari kedai ubat / farmasi (himpun semua resit);
3) isi Borang Perubatan 1/09 - Borang ini boleh dimuaturun dari website http://www.jpapencen.gov.my/laman_utama.asp. (contoh Borang seperti di bawah ini - Lampiran E).
4) Setelah semua maklumat diisi di dalam borang tersebut, dapatkan tandatangan doktor pakar yang merawat kita di Borang tersebut (Lampiran F di atas, m/s 25);
5) dapatkan tandatangan Pengarah Hospital di Borang tersebut (Lampiran F di atas, m/s 25) dan
6) pos laju / ekspres semua dokumen termasuklah Borang, Resit Asal pembelian ubat dan satu salinan fotokopi Kad Pesara (depan & belakang di atas muka kertas A4). Pastikan anda fotostat dan simpan satu salinan Borang yang telah lengkap dan resit Asal yang dihantar ke JPA, kerana kadang-kadang berlaku kehilangan atau tercicir dan akan menimbulkan masalah.
Selalunya bayaran balik akan diterima dalam tempoh 1 bulan dari tarikh dihantar.
Maklumat tambahan:
Nota: Kategori tuntutan perbelanjaan adalah meliputi perkara-perkara berikut:-
1. Ubat
2. Alat Ortopedik
3. Anggota Palsu
4. Kerusi Roda
5. Alat Bantu Pendengaran
6. Alat Rawatan Jantung/ Alat Bantu Pernafasan/ Koklea Implan/ Colostomy Bag/ Urine Bag/ Intraocular Lens
7. Alat-alat Lain
8. Perkhidmatan Perubatan
9. Rawatan Penyakit Buah Pinggang
10. Rawatan Kemandulan
11. Rawatan Kepakaran
12. Rawatan Di Institut Jantung Negara Sdn. Bhd. (IJN)
3. Anggota Palsu
4. Kerusi Roda
5. Alat Bantu Pendengaran
6. Alat Rawatan Jantung/ Alat Bantu Pernafasan/ Koklea Implan/ Colostomy Bag/ Urine Bag/ Intraocular Lens
7. Alat-alat Lain
8. Perkhidmatan Perubatan
9. Rawatan Penyakit Buah Pinggang
10. Rawatan Kemandulan
11. Rawatan Kepakaran
12. Rawatan Di Institut Jantung Negara Sdn. Bhd. (IJN)
Contoh Banker's Cheque untuk sebatang stent = RM3,000.00
Tindakan selanjutnya seperti juga tuntutan ubat-ubatan, dikepilkan resit yang dikeluarkan oleh pembekal (contoh foto di bawah).
Contoh Invoice/resit dari pembekal stent.
Begitulah juga halnya jika melibatkan lain-lain peralatan rawatan yang disyorkan oleh doktor pakar tetapi tidak terdapat bekalannya di hospital kerajaan.
Kita patut bersyukur dan berterimakasih kepada kerajaan pemerintah kerana masih mendapat perkhidmatan rawatan yang berkualiti dan setaraf dengan hospital swasta pada kadar boleh dikatakan "percuma". Bayangkan bayaran untuk memasukkan se batang stent menerusi proses Angiogram di hospital swasta ialah di antara RM15,000.00 hingga RM25,000.00. Kawan pejabat saya kena pasang 6 batang stents, bayangkan kosnya.
Alhamdulillah.. sebab terjumpa blog Tuan.
ReplyDeleteTerimakasih kerana sudi berkongsi maklumat begini.
Semoga Tuan diberi kesihatan yang baik & dimurahkan rezeki.
Terima kasih di atas doa saudari. Semoga Allah memberi kita semua keafiatan dan kesejahteraan selalu. Amiin.
Deleteassalamualaikum tuan...sy nk bertanya ayah sy perlu menjalani pembedahan untuk masuk besi memerlukan kos sehingga rm 30k..mcm mn ayah sy pencen untuk memohon
ReplyDeleteWa'alaikumussalam. Maaflah, saya kurang faham tentang memasukkan besi, adakah sdr maksudkan spring atau stent pada urat jantung atau besi pada anggota badan lainnya?
ReplyDeleteJika yang dimaksudkan besi spring atau stenting, mengikut pengalaman dan pengetahuan saya, Bhg. Pencen cuma melayan tuntutan yang dibuat menerusi hospital kerajaan dan IJN. Maksud saya, jika kita pesakit yang berdaftar dan mendapat rawatan di hospital kerajaan atau IJN, segala perbelanjaan akan ditanggung oleh kerajaan. Bhg. Pencen juga akan melayan tuntutan jika kita mendapat rawatan dari hospital swasta sekiranya penyakit kita dirujuk dan direkomen oleh doktor pakar hospital kerajaan.
Dalam kes saya dulu, saya pesakit Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar dan menjalani angiogram memasukkan stent dan belon. Saya diminta menyediakan dua Cek Bank sebanyak RM3,000.00 setiap satu stent (contoh seperti di atas) supaya pihak hospital dapat membuat tempahan dari pembekal stent tersebut. Selesai angiogram, didapati satu stent saja diperlukan dan satu lagi Cek Bank dikembalikan kepada saya dan saya tunaikan sendiri di bank. Satu lagi resit dari pembekal, saya kepilkan bersama borang tuntutan JPA dan wang saya dikembalikan. Procedure tuntutan seperti di atas.
Sekirannya yang dimaksudkan sdr, memasukkan besi pada anggota yang patah misalnya tulang kering atau lengan, tatacaranya adalah sama jika mendapat rawatan dari hospital kerajaan sahaja atau doktor pakar mengsyorkan mendapat rawatan dari hospital swasta, barulah kerajaan akan menanggung kos perubatannya.
Diharap saya dapat membantu.
assalamualaikum. borang yang telah lengkap perlu dihantar ke mana ya? dan perlu diletakkan untuk perhatian siapa? bahagian pencen ke? terima kasih.
ReplyDeleteJika ada sebarang masalah tentang tuntutan dan sebagainya tuan/puan boleh hubungi JPA (termasuk kemukakan tuntutan perubatan dll):
DeleteJabatan Perkhidmatan Awam
(Bahagian Pasca Perkhidmatan),
Unit Kecil Perubatan,
Aras 5, Blok C1, Kompleks C
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62510 W.P PUTRAJAYA
Tel. : 03-8885 4873 / 4853 / 4875
Faks : 03-8889 2196 / 03-8885 4872
baiklah. terima kasih :)
DeleteAyah saya seorang pesara negeri. Baru2 ini ada membuat pembedahan katarak mata dan memasukkan kanta dalam mata diklinik swasta. Boleh kah ayah saya membuat tuntutan rawatan ini? Adakah perlu untuk mendapatkan pengesahan dari hospital kerajaan?
ReplyDeleteSalam sdr. Maaflah lewat reply kerana saya baru balik dari kerja umrah dan kesihatan kurang baik. Jika ayah sdr pesara negeri, biasanya kerajaan negeri yang akan bertanggungjawab tentang pesara dan kakitangannya. Pihak Jabatan Perkhidmatan Awam atau JPA (kerajaan Persekutuan) tidak terlibat. Sdr boleh cuba ajukan permohonan bayaran balik (sediakan resit rawatan dan dokumen2 berkaitan) kepada Kerajaan Negeri.
Deleteberapa lama tuntutan (kos ubat) diselesaikan? untuk makluman tuan saya masih lagi berkhidmat didalam perkhidmatan kerjaaan?
ReplyDeleteselalunya tak sampai satu bulan. claim bulan ini, bulan berikutnya sudah dapat. dalam kes saya seorang pesara, bayaran tuntutan dimasukkan terus ke dalam akaun bank saya dan surat pengesahan bayaran diterima kemudian.
DeleteAssalamualaikum,
ReplyDeleteSaya Staf UiTM dan merupakan penjawat awam ibu saya membuat pembedahan mata setelah Ketua Jabatan Meluluskan adakah saya juga perlu menghantar borang ini kepada JPA juga?
Wa'alaikumussalam Sdr Adam. Saya perlu maklumat lanjut sebelum menjawab soalan sdr. Adakah pembedahan dijalankan di hospital kerajaan atau hospital swasta? Adakah sdr dahulukan bayaran atau kos perubatan tersebut?
DeleteJika ada sebarang masalah atau kemusykilan, saya cadangkan sdr hubungi terus JPA di alamat berikut:-
Jabatan Perkhidmatan Awam
(Bahagian Pasca Perkhidmatan),
Unit Kecil Perubatan,
Aras 5, Blok C1, Kompleks C
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62510 W.P PUTRAJAYA
Tel. : 03-8885 4873 / 4853 / 4875
Faks : 03-8889 2196 / 03-8885 4872
Saya ingin bertanya,bolehkah permohonan dihantar melalui emel?
DeleteAssalamualaikum saudara,
ReplyDeleteSaya adalah kakitangan kerajaan berkhidmat di sektor perubatan. Bapa saya disahkan menghidap sakit buah pinggang dan memerlukan pemasangan AVF atau tapak untuk Hemodialisis. Boleh kah saya membuat claim bagi pemasangan tapak itu yang dilakukan di hospital swasta ?
Maaflah Sdr Yusri kerana lewat respon, masalah Wifi. Pada pendapat saya, jika pemasangan tapak itu dilakukan di hospital swasta di atas arahan atau nasihat hospital kerajaan, sdr layak membuat tuntutan dari JPA (beralamat spt di atas) tetapi jika sdr terus mendapat rawatan hospital swasta mungkin sukar membuat tuntutan. Untuk kepastian, sdr bolehlah hubungi terus JPA Putrajaya. Wassalam.
Deleteassalamualaikum, maaf saya nak tanya. ayah saya petani. terpaksa masukkan stent pada jantung bernilai RM 13K, saya kerja dengan kerajaan,bolehkah saya clame . harap membantu,.
ReplyDeleteassalamualaikum, maaf saya nak tanya. ayah saya petani. terpaksa masukkan stent pada jantung bernilai RM 13K, saya kerja dengan kerajaan,bolehkah saya clame . harap membantu,.
ReplyDeleteAssalamualaikum, maaf mencuri masa tuan seketika.
ReplyDeleteSaya merupakan seorang kakitangan kerajaan, ayah saya mengalami masalah jantung dan telah menjalani angiogram dan telah dimasukkan stent@belon kos bernilai RM11K. Persoalan saya bolehkah saya membuat tuntutan? Borang Perubatan 1/09(T). Terima kasih di atas bantuan tuan.
Lupa nak maklum Hospital USM, Kubang Kerian, Kota Bharu, Kelantan
DeleteAssalamualaikum. Tuan, saya ada satu kemuskilan dan untuk mendapat pandangan tuan.
ReplyDeleteIsteri saya, seorang guru dan menjalani pembedahan tulang belakang di hospital swasta. Satu alat telah dipasang dibahagian tulang belakang. Adakah tuntutan boleh dibuat kepada pihak kerajaan /JPA bagi harga peralatan yang dipasang pada tulang belakang tersebut.
Untuk makluman tuan, pembedahan telah dibuat secara sertamerta/kecemasan dan tiada apa-apa pengesyoran dari pakar perubatan hospital kerajaan.
Harap dapat pandangan tuan.
abdul ghani jusoh
Wa'alaikumussalam. Kes isteri tuan agak rumit kerana ia boleh dikategorikan sebagai kecemasan. Perkara ini mungkin menjadi mudah kiranya isteri tuan mendapatkan rawatan awal di mana2 hospital kerajaan dan hospital berkenaan merujuk rawatan lanjut di hospital swasta dan kos terlibat boleh dituntut semula 100%. Walau bagaimanapun, saya nasihatkan tuan hubungi pihak JPA untuk penjelasan lanjut.
DeleteSalam. Saya nak share sikit ilmu yang saya ada untuk semua. Berdasarkan Pekeliling Perkhidmatan Bil. 21 Tahun 2009 menyatakan sebarang kondisi yang dianggap "mengancam nyawa" boleh ditafsirkan sebagai kes kecemasan dan layak dipertimbangkan oleh Kerajaan.
DeleteBerdasarkan kes saudara Abdul Ghani Jusoh, prosedur yang dijalankan adalah prosedur kepakaran "elektif" yang boleh dilakukakan di hospital kerajaan. Walau bagaimanapun, permohonan ini boleh dikemukakan kepada JPA untuk pertimbangkan, tertakluk kepada syarat2 dan peraturan.
Berdasarkan pengalaman, pihak JPA akan menyemak segala dokumen yang diserahkan sebelum dikemukakan untuk pertimbangan Ketua Pengarah KKM.
Pembedahan tersebut dibuat pada bulan Disember 2015. Adakah tuntutan boleh dibuat dalam tahun 2016?
ReplyDeleteSdr Abd Ghani - sebaiknya urusan ini diselesaikan dalam tahun ini juga. Jika tuntutan diluluskan, bayaran akan dibuat di tahun hadapan. Tuan boleh cuba buat rayuan dan memberi alasan yg munasabah utk justify ia kes kecemasan dan tidak boleh ditangguh.
DeleteAlamat nk diposkan
ReplyDeleteTuan,
DeleteTerima kasih atas penjelasan tersebut. Saya ada soalan tambahan.
Semua bayaran perkhidmatan dan harga beli peralatan telah dibayar kepada pihak Hospital Swasta tersebut. Doktor pakar Hospital Swasta tersebut telah buat perakuan dalam Borang Perubatan 1/09 untuk saya buat tuntutan harga peralatan. Saya cuma ingin membuat tuntutan harga alat yang dipasang sahaja. Adakah ianya tidak perlu pengesahan Doktor Hospital Kerajaan?
Salam sejahtera Tuan. Nak tanya kalau tentera,isi borang yang sama jugak ke?
ReplyDeleteSalam sejahtera Tuan. Nak tanya kalau tentera,isi borang yang sama jugak ke?
ReplyDeleteSalam...ayah saya memohon bantuan perubatan untuk rawatan dialisis..
ReplyDeleteKe mana nak hntr borang yg siap diisi?
Hantar ke mana-mana Jabatan Hal Ehwal Veteran yang berhampiran.
DeleteTuan pergi ke jabatan veteren dimelaka dan pihak jabatan akan serahkan borang tutuntan. Maklumat tuntutan akan diberikan nni disana oleh kakitangan office.
ReplyDeleteTuan,
ReplyDeleteSaya telah menghantar borang untuk menuntut alatan intracular lens ibu kandung saya.Tetapi ditolak atas alasan "pemberian kemudahan perubatan kepada ibu bapa yang sah adalah dibenarkan selagi seseorang pegawai masih di dalam perkhidmatan kerajaan sahaja. Sedangkan saya masih bekerja di SJKC sehingga hari ini. Apakan yang boleh saya buat
Aslam bolehkah saya menuntut semula bayaran perubatan ceserian isteri saya sebanyak rm173.00
ReplyDeleteSaya pergi ummc untuk rujukan pakar.ada setengah ubat kena dibeli. Apa saya boleh buat.bolehkah saya tuntut balik.tq
ReplyDelete李美慧校长, hope this will be of help, 剛剛有新的 surat pekeliling (terbaru) 30 Jun 2017: http://www.jpapencen.gov.my/sppBil.11.2017.pdf
DeleteUntuk makluman, berkuatkuasa 1 Jun 2017, kemudahan perubatan (ubat, alatan perubatan, rawatan hemodialisis, tuntutan rawatan kecemasan dan tuntutan perjalanan mendapatkan rawatan) bagi pesara Perkhidmatan Awam Persekutuan dan Veteran Berpencen dan ahli keluarga yang berkelayakan akan diuruskan oleh hospital/ klinik Kerajaan (hospital di bawah KKM, KPT dan KEMENTAH).
assalamualaikum tuan.
ReplyDeletebapa saya pesara persekutuan dan mendapatkan rawatan di ijn kuala lumpur. begitu juga ibu saya. tiada masalah tututan perjalanan yang dibuat oleh saya. masalah timbul bila bapa saya mendapat stroke dan alzeimer yang kronik. sekarang dia bedridden. masalahnya bapa saya tidak lagi mampu untuk menurunkan tanda tangan pada borang tuntutan perjalananan yang telah dibuat. adakah boleh ibu saya menurukan tanda tangan bagi pihak bapa saya?. terima kasih
assalamualaikum..saya staff kkm saya ada membeli alat bantuan orthopedik berharga RM 2580..saya telah memohon bayaran balik dan saya diminta membuat surat rayuan.
ReplyDeleteada x contoh surat tersebut.tq
Boleh minta bantuan x semua..macam mana nak buat surat rasmi minta kad pesara ?kad pesara utk yg tercicir..ada x contoh2 surat rasmi utk kad pesara yg tercicir sbb nak minta kad pesara yg baru..
ReplyDeleteBoleh minta bantuan x semua..macam mana nak buat surat rasmi minta kad pesara ?kad pesara utk yg tercicir..ada x contoh2 surat rasmi utk kad pesara yg tercicir sbb nak minta kad pesara yg baru..
ReplyDeleteSalam...maaf bertanya...
ReplyDeleteAyah saya terlibat dlm 1 kemalangan di bangunan dan kami telah membuat belian besi utk bahagian lututnya..Ada kawan2 cakap boleh claim dgn JPA.
So, sebenarnya boleh ke saya membuat tuntutan ke Jpa memandangkan ayah menggunakan GL saya semasa menerima rawatan..
Dan tuntutan tu mesti dibuat dlm tempoh berapa lama ye..
Ada had masa ke dr tarikh kemalangan berlaku..atau dari tarikh pembelian besi..
Terima kasih banyak.
Salam .sye ingin bertanya .ayah sye seorang pesara.bru ni ade membuat operation katarak.dan memasukkan kanta.bolehkah saya membuat tuntutan bayaran balik kanta tersebut.saya juga seorang penjawat awam.jika boleh adakah pekeliling yang boleh saya rujuk..
ReplyDeleteSalam...
ReplyDeletesye juga ada raguan dalam isu ini... ayah sye juga adalah pesara,bru ini emak sye membuat operation katarak.. blh claim tak ?
Boleh
DeleteSy adalah persara kerajaan pd jan , feb n march dy tlh menjalani leser 3kali.dan menjalai opration mata glukoma 2 kali tp kanta x bolih d masukan kerana luka blum pulih sepenuhnya, akan d opration sekali lg. Pebelanjaan perubatan masa opration dan kanta beli sendiri.tp masih belum berjaya. Bagaimanakah caranya sy nak buat tuntutan perubatan tersebut .
ReplyDeleteBolehkah permohonan dihantar melalui emel? Dan ayah saya sudah lebih dari tempoh 6 bulan untuk urusan permohonan kerana terlepas pandang disebabkan kekangan kesihatan & temu janji di beberapa buah hospital. Masih boleh buat permohonan?
ReplyDelete