Wednesday, January 30, 2013

104.0 CHECKLIST - tanda-tanda awal serangan jantung.

Apakah Tanda-Tanda Awal Masalah Sakit Jantung?

Sakit yang berkenaan jantung merupakan pembunuh nombor satu negara. Maknanya kemungkinan untuk menghadapi masalah jantung amatlah tinggi. Elok kita kenal beberapa tanda-tanda yang mungkin memberikan indikasi bahawa kita ada masalah jantung.
  • Lidah atau gusi menjadi bengkak atau sakit – berkemungkinan jantung kita ada masalah seperti lemak berlebihan, Injap jantung lemah atau saluran koronari tersumbat.
  • Terasa kebas tangan kiri dan juga lengan – Jika sakitnya berpanjangan pada lengan tangan kiri ada kemungkinan anda akan diserang sakit jantung dalam masa terdekat. (Bagi perempuan sakit terasa pada kedua-dua belah tangan)
  • Lidah terasa tegang dan pendek.
  • Rasa seronok teruja atau rasa bimbang tiba-tiba tanpa sebab.
  • Rasa sakit pada dada (Ulu hati sedikit ke sebelah kiri) – biasanya terasa seperti dada sedang dihempap oleh benda berat.
  • Daripada sakit dada rasa sakit mula merebak pada tangan, lengan, tengkok, belakang, abdomen dan rahang
  • Rasa tidak selesa pada dada seperti dipam angin penuh, atau rasa pedih.
  • Batuk tiba-tiba dan berpanjangan atau terasa ada kahak dan sentiasa mahu berdehem.
  • Rasa kepala berpusing tidak seimbang.
  • Rasa keletihan sepanjang masa.
  • Rasa meloya dan tidak ada selera makan.
  • Degupan jantung tidak menentu.
  • Nafas terasa pendek.
  • Berpeluh dengan tiba-tiba walaupun sedang duduk rehat atas kerusi.
  • Membengkak pada bahagian seperti sendi-sendi di kaki atau abdomen.
  • Saat-saat paling hampir pada serangan jantung biasanya membawa kepada keletihan atau tidak maya yang teruk.
Kepantasan anda mendapatkan rawatan mampu menyelamatkan nyawa anda…

Sumber: Wartashubhi | Koleksi Artikel Kesihatan Melayukini.net

NOTA: Untuk makluman, saya mengalami kebanyakan tanda-tanda di atas sebelum dan semasa serangan jantung pada 22 November 2008 di Pulau Langkawi dulu. Malah, kadang-kadang sesetengah tanda-tanda tersebut masih ujud hingga sekarang misalnya berpeluh yang luarbiasa, rasa keletihan, kepala berpusing tidak seimbang dan degupan jantung tidak menentu. Kadang-kadang terasa sedikit sakit di bahagian jantung, khususnya pada waktu malam hendak tidur tetapi tidak berpanjangan. Wallaahu wa'alam.


164 comments:

  1. assalamualaikum.sy cuma nk cdangkn,saudara boleh la cuba herbalife,nutrition food..bila mknan sihat msuk dlm bdn,bdan pn jd sihat..InsyaAllah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas cadangan sdr, akan cuba.

      Delete
  2. assalamualaikum wbt
    sy ingin bertanya pendapat,
    - telah mengalami batuk lbh daripada 4 bulan dan deman,selsema datang berulang kali.
    -Kahak sy berwarna kuning dan kadang kala berubah ke warna putih berbuih dan ada kalanya kahak mengandungi setitik darah --batuk semakin teruk terutama pada waktu malam dan selepas mandi serta sy berasa dada sy semakin sakit
    -kebelakangan ini pelbagai gejala yang saya rasa seperti sakit depan dan belakang dada yang mencucuk2 membawa ke bahu ,lengan dan jari terutamanya sering terjadi pada dada kiri tetapi kadang2 terjadi pada dada kanan..
    -muka ,bibir dan tangan menjadi pucat ..
    -sy juga berasa letih dan lemah seluruh badan tanpa sebab dan selalunya terjadi semasa bangun dr tidur
    -sesak nafas semasa berjalan dan kadang kala berlaku juga berberapa kali semasa sedang berehat ,dan semasa berbaring..
    -saya juga sering terjaga semasa tidur akibat sakit dada dan batuk ..hurmm Jd apakah sebenarnya yang sy alami ,..apakah yang perlu sy lakukan ..dan adakah ia ada berkaitan dgn serangan jantung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya juga seorang pesakit jantung dan cuma dapat menceritakan pengalaman sendiri. saya bukanlah tabib atau doktor. sekadar memberi nasihat berdasarkan pengalaman bolehlah. tetapi, seperti kata kebanyakan doktor pakar, simptom seseorang kena penyakit jantung sukar dikenalpasti hinggalah apabila keadaan telah jadi kritikal. Saya rasalah, sdr mengidap penyakit berkaitan paru-paru, banyak angin dalam badan dan kemungkinan salah satu saluran darah tersumbat. untuk kepastian, eloklah berjumpa doktor pakar kerajaan atau swasta, jangan tunggu lama-lama, segerakan.

      Delete
  3. Sy pula mengalami sakt di dadah sblh kiri hingga ke tangan sebelah kiri dan menembus ke belakang... sdh 5tahun sy mengalami sakit ini.. sdh review ke dokter, cek ecg normal dan darah smua ok... tp sakit ini masih terasa, sy sgt bimbang... ada sesiapa yg mengalami gejala spt yg sy alami.... tlg kongsikan...kini, tangan kiri sy sangat lemah dan terasa sakit mulai dari dadah kiri menjular ke tangan kiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba refer penyakit GERD..mungkin doctor ckp gastrik kan??

      Delete
    2. As'salam maaf kalo saya menjelah... sudah cuba buat alternative treatment seperti Ozone Therapy... Ozone therapy ade alternative treatment dan effective untuk semua jenis penyakit yg berpunca dari darah kotor dalam badan kita. Saya di Melaka dan jikalau sesiapa yg berminat untuk mengetahui lebih lanjut atau ade saudara mara yg memerlukan rawatan seperti cancer,jantung, tumor, kencing manis, darah tinggi dan lain2.... in sha allah. Bole whatsap saya 0173057818

      Delete
    3. As'salam maaf kalo saya menjelah... sudah cuba buat alternative treatment seperti Ozone Therapy... Ozone therapy ade alternative treatment dan effective untuk semua jenis penyakit yg berpunca dari darah kotor dalam badan kita. Saya di Melaka dan jikalau sesiapa yg berminat untuk mengetahui lebih lanjut atau ade saudara mara yg memerlukan rawatan seperti cancer,jantung, tumor, kencing manis, darah tinggi dan lain2.... in sha allah. Bole whatsap saya 0173057818

      Delete
    4. Hello..so ape jawapan kepada sakit tuan

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. Sy selalu alami semua yang tuan rasa ni..pernah juga cek ecg dn darah smua normal..doktor cakap maby gastrik.. tapi smpi sekarang sy masi rasa semua sakit cucuk tu..da betahun tahun juga

      Delete
    7. Asslamualaikum
      Saya juga mempunyai penyakit yang sama.
      Ini dipanggil gerd. Penyakit ini terbahagi kepada dua sakit sakit pada abdoment perut dan satu x sakit kat abdobment tp lebih kepada sakit jatung effect dia.banyak penyakit ini merasa dia sakit jantung.
      Dan boleh menyebabkan anxiety disorder.
      Walaupon saya tau saya ada gerd sudah cek jantung hingga ke darah dalam jantung semuanye normal. Tp tak tahu kenapa gelisah masih ada.. Sebab penyakit jantunh boleh berlaku bila bila masa. Tp saya berpuluh kali ke hospital dan klinik hasil nye adalah gerd.
      Saya masih mencari ubat..

      Delete
  4. Jika sudah check ECG dan semuanya okay tidak perlu risau sangat. Sdri boleh cuba dengan berjumpa pakar urut, mana tahu mungkin masalah urat saraf. Saya pernah mengalami sakit berhampiran siku sebelah kiri, hampir 6 bulan lamanya, rasa sengal dan berbisa. Saya sapu minyak panas seperti minyak Jarum Mas dan minyak silisan warna hijau, disamping minta air penawar dari seorang tabib, alhamdulillah, sekarang dah okay.

    ReplyDelete
  5. Dah bertahun cari minyak silisan warna hijau. Leh tanya nak cari kat mana? Thank you.

    ReplyDelete
  6. sdr/sdri Snood - setahu saya minyak Silisan cuma boleh didapati di Kuala Kangsar, Perak - cari di kedai2 tepi sungai tu. Di tempat lain saya tak tahu.

    ReplyDelete
  7. Terima kasih atas maklumat tentang minyak angin silisan. Amat dihargai.

    ReplyDelete
  8. ANDA BOLEH MENCUBA JUS RAYYAN..KHAS UNTUK MASALAH JANTUNG TESTIMONI INSHAA ALLAH DAH RAMAI YANG MAMPU SEMBUH..0145235156

    ReplyDelete
  9. Slm.sy sering juga sakit dada dibahagian kiri dan sakit dibhgian bawah lengan ( bawah ketiak) kadang2 rasa ketat dada....dan juga dua tiga hari ni rasa lenguh pada tangan kiri pulak.ecg dah dibuat pd thn lepas tp normal.ada kata ini masalah angin.dan sy jadi keliru..bimbang.sebarang respon dari anda amat sy hargai.

    ReplyDelete
  10. berdasarkan pengalaman saya (mungkin pendapat saya betul dan mungkin juga tidak betul), saudara mengidap penyakit angin dalam badan dan saraf. Kadang2 pemakanan kita membuatkan angin memenuhi badan hingga ke dada, abdomen dan bahagian perut. Misalnya banyak makan terong, ubi, kekacang dan lain-lain menambah angin dalam badan. Saya selalu juga kena penyakit angin ni, tapi saya selesaikan dengan merebus halia sebesar ibu jari dan beberapa ulas bawang putih dan minum air rebusan, Insya'allah akan sendawa tak berhenti dan buang angin. Jika mengidap sakit jantung, kita akan merasa ketat di bahagian dada dan pada masa yang sama berpeloh yang luarbiasa walaupun berada di bilik hawa dingin. Selalunya disusuli dengan ceret beret dan muntah ...... itu sudah jadi simptom serangan jantung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum saudara syehcool..isteri saya sudah 4 kali melalui ujian ECG kerana sakit dada, tangan kiri lenguh, sakit tengkuk, kadang2 rahang, sakit kepala, kdng2 kepala pusing, penglihatan jadi tak berapa julas kdng2, angin loya2..tetapi doktor kata isteri sy bukan masalah jantung..ada kemungkinan tak apa yg doktor cakap tu boleh jadi salah?..istri saya selalu keletihan, sakit perut & bahagian abdomen & kerap sakit dada..angin pun terlalu banyak dalam badan dia..ada masa jantung degup laju..saudara rasa2 istri sy mengidap apa ye?..ada apa pandangan & pendapat yg boleh istri sy buat rawatan?.terma kasih

      Delete
    2. Sama macam simtom sy.ecg ok.hmm

      Delete
  11. sy pulak lain...selepas tidur 1-2 jam sy terbangun secara tiba2.dan saya mengalami sesak nafas selama beberapa minit,,ianya terjadi pada waktu siang,sungguh menakutkan,,apakah cara mengatasinya...ada cadangan?.help me!!replyyy

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr, saya cuma boleh ceritakan pengalaman saya kena serangan jantung. Tetapi jika bangun tidur (siang) dan sesak nafas, kemungkinan besar kerana angin dalam badan. Saya pernah rasa sakit jantung ketika perut kembong, rupa2nya angin badan terlampau banyak dan ia menekan jantung kata doktor pakar dan ia beri saya ubat Rinitidine (ubat angin). Kemungkinan kedua ialah terdapat saluran darah ke jantung yang tersumbat sedikit atau tidak smooth. Kena lihat juga kekerapan berlakunya (selalu kah atau setahun cuma 2 - 3 kali) dan tempoh lama mana sdr merasa sesak nafas bila terjadi. Ini cuma pendapat peribadi saya dan saya bukan doktor. Saya lebih suka berubat cara tradisional, bila angin banyak, saya ambil halia sebesar ibujari tumbuk dan bawang putih 3 ulas, air satu mug, gula 1 sudu dan rebus sampai didih, minum airnya, Insya'allah keluar angin dari badan. Bagi memberi kepastian symthom yang sdr alami, sebaiknya jumpalah doktor pakar, jalani pemeriksaan darah (jadikan rutin 2 kali setahun, spend sikit wang), jalani pemeriksaan E.C.G dan lain2. Bagi melicinkan perjalanan darah, saya selalu makan/minum air seleri dan epal hijau 2 biji di mesin/blend. Wallaahu wa'alam.

      Delete
    2. saya baru saja kena,ianya terjadi pada october 8.2014..kadang-kadang ianya menyerang ketika tidur,.saya baru kena 3 kali...iaitu,pada october 8,oct 10.oct 14,...thanks nanti saya cuba cara traditional..sebenarnya sy masih muda baru 23...thanks for reply..

      Delete
    3. Saya rujuk penyakit sdr kepada Dr. Rahim, dan beliau mengatakan sdr mengidap "apneic attack" atau "sleep apnea."

      Saya dapatkan maklumat lanjut dari medical dictionary seperti berikut:

      Sleep Apnea

      Definition

      Sleep apnea is a condition in which breathing stops for more than ten seconds during sleep. Sleep apnea is a major, though often unrecognized, cause of daytime sleepiness. It can have serious negative effects on a person's quality of life, and is thought to be considerably underdiagnosed in the United States.

      Description

      A sleeping person normally breathes continuouusly and uninterruptedly throughout the night. A person with sleep apnea, however, has frequent episodes (up to 400-500 per night) in which he or she stops breathing. This interruption of breathing is called "apnea." Breathing usually stops for about 30 seconds; then the person usually startles awake with a loud snort and begins to breathe again, gradually falling back to slep.
      There are two forms of sleep apnea. In obstructive sleep apnea (OSA), breathing stops because tissue in the throat closes off the airway. In central sleep apnea, (CSA), the brain centers responsible for breathing fail to send messages to the breathing muscles. OSA is much more common than CSA. It is thought that about 1-10% of adults are affected by OSA; only about one tenth of that number have CSA. OSA can affect people of any age and of either sex, but it is most common in middle-aged, somewhat overweight men, especially those who use alcohol.

      Sila layari web ini untuk mendapat maklumat lanjut:
      http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/sleep+apnea

      Delete
  12. Saya pada minggu lepas menjalankan tugas yang perlu menaiki tangga bangunan rumah setinggi 13 tingkat untuk 2 blok selama 2 hari. Selepas aktiviti itu saya sering rasa dada yang tak selesa sampai minggu ini, saya keliru adakah sudah mengalami masalah jantung atau angin. Pada 27okt pukul 4 pagi saya bermimpi menakutkan saya terjaga dan dapati badan saya berpeluh yang banyak walaupun di bawah kipas siling...masa mimpi itu rasa jantung macam dihempap batu. Saya adalah pesakit darah tinggi dan diabetes....adakah ini tanda serangan jantung akan berlaku pada saya? Pernah buat angiogram pada januari 2011 tapi doktor cakap tidak ada masalah jantung....bekali kali buat ecg juga tidak tunjukan masalah jantung saya buntu apa lagi perlu dibuat ujian untuk pastikan sakit ini. Terlupa saya jugak pernah buat ujian techtatium scan jantung guna air colour di IJN juga tunjukan jantung saya normal tapi jika keadaan sekarang adakah jantung saya masih normal ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang dapat saya katakan, jika rasa sakit di dada berkekalan sakitnya, tidak hilang2 walaupun sudah ikhtiar macam2, maka itu tanda serangan jantung akan datang diikuti dengan muntah2, ceret beret dan berpeloh dari hujung rambut hingga hujung kaki walaupun tinggal di dalam bilik berhawa dingin. Saya katakan ini berdasarkan pengalaman saya ketika kena serangan jantung 6 tahun dulu, Alhamdulillah, saya beranikan diri ke hospital jam 1.00 pagi ketika dada rasa ketat lebih 3 jam tak hilang2. Kesimpulannya, jika sekejap sakit, sekejap tidak dalam jangkamasa singkat, kemungkinan besar bukanlah sakit jantung atau serangan jantung. Kawal pemakanan terutama yang berkolestrol tinggi serta kandungan gula tinggi dan banyakkan senaman, jalan2 ringan atau kayoh basikal bila kelapangan. Belilah alat untuk mengukur kandungan gula dalam darah dan alat mengukur tekanan darah serta monitor selalu. Kadang2 tekanan saikologi turut menyumbang kepada rasa kurang selesa dalam kehidupan sehari2.

      Delete
  13. Awal bln sy mngalami dada berdebar2 n sesak nafas,selang 2 hari sy kn gastrik yg teruk sakit hingga ke belkng bdan.sy buat ecg,stress tess n indiogram doc ckp ok xde masalah..sy chek jantung krn kolestrol sy tinggi 8.9 takut berkmungkinan injap jntung tersumbat.masalah gastrik pun dh kurang tp sy still susah nk brnafas(nafas pndek)doc cdngkan utk sy buat masukkn kamera dlm perut utk tngok apa2 masalah berkaitan perut..melalui pembacaan sy adekah berkemungkinan sy mngidap GERD?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya telah memanjangkan masalah kesihatan sdr kepada Dr. Rahim (Klinik Rahim Sdn. Bhd., P. Pinang) dan berdasarkan maklumat yang sdr berikan, sdr sebenarnya mengidap GERD. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang Gerd ini, bolehlah layari:
      1) http://www.gejalapenyakit.com/gejala-penyakit-gerd/ atau
      2) http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/gerd.html

      Didoakan sdr cepat sembuh. Berikhtiar dan bertawakkal kepada Allah. Tiada penyakit yang tidak boleh dirawat melainkan mati.

      Delete
  14. Byk info yg sy dpt dgn mbaca pengalaman2 rakan blog di atas. Simpton sy pula dada sy sentiasa berdebar2..kdg2 smpi 2 3hari berlarutan..sy still positif dgn mengatakan sy kena panic disorder tp ttp xdpt lari utk mencari info ttg sakit jantung..mkin sakit sy dikaitkan dgn paru2 sbb sy ada bela kucing longhair.tp bila baring je, dada kt bhgn tgh kersp sgt berdebar2..dulu kena kt bhgn dada kiri..
    Semoga ianya tiada apa2. Aamiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat permulaan, nasihat saya, cuba sdri buka blog di bawah ini, ia ada menceritakan tentang keadaan yang dialami spt sdri juga. Mungkin ia dapat membantu. Jika hendak kepastian, sebaiknya buat ujian darah, jalani test E.C.G., stress test, echo dan jumpa doktor pakar. Keluarkan sedikit wang asalkan keputusannya memuaskan hati. Tapi saya rasa, penyakit sdri tak lah serius sangat dan tidak perlu risau banyak. Insya'allah, akan ketemu penawarnya.

      http://blog-hayat.blogspot.com/2013/06/tanda-tanda-sakit-di-badan-suatu.html#
      http://gegarsyeh.blogspot.com/2012/10/tiba-tiba-jantung-berdebar.html

      Delete
  15. Perkongsian yg sgt bermanfaat.
    www.beautyfatimah.com

    ReplyDelete
  16. As salam..mohon pcerahan..lengan kanan sy ada kalanya rasa kebas..kadang rasa kebas nie bpanjangan.hrp dpt kongsi pdapat..terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam. Sdr Yahya, saya juga kerap merasa kebas dihujung jari tangan dan kaki, agak lama juga dah bertahun tetapi tak lah serius sangat kerana mengikut doktor pakar jantung, saya mengidap kencing manis (tahap rendah) dan dinasihatkan mengambil ubat Gliclazide dan Metformin. Semua jenis penyakit kebas ini biasanya melibatkan urat saraf, disamping mengambil ubat yang disyorkan oleh doktor, ia juga boleh dirawat dengan menggunakan kaedah perubatan integrasi iaitu menggunakan terapi akupunktur dibahagian anggota kebas. Sdr boleh juga mencuba ubat homeopati yang sesuai (perlu jumpa doktor). Awas: Kebas mana-mana anggota badan dikalangan pengidap kencing manis atau darah tinggi, adalah tanda awal berkemungkinan akan jadi strok atau lumpoh. Rawat segera dan jangan tunggu lama-lama.
      Sdr boleh layari web ini untuk maklumat lanjut: http://www.hafizmohd.com/kesihatan/punca-kebas-tangan-petua-kesihatan-kaki-tangan/

      Delete
  17. sy sllu rsa brdebar,sakit dada sebelah kiri..tngan kiri pun ada jg rasa kebas dan sakit..nafas pun pendek.naik tangga mmg tak ckup nyawa rsa..kerap sendawa mcm kena gastrik pun ada..dh buat ecg tp ada dktor yg kta ok ada yg kta tak..jmp pkar buat echo dan ecg dktor kta ok..stress test je tak buat sbb penat sngt..bln 12 ni buat ct scan..sy pun tak thu apa penyakit sy sbnrnya ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam badan kita ada ribuan organ tetapi organ besar dan amat penting antaranya ialah otak, jantung, hati, buah pinggang, usus, perut dan lain2. Simptom atau rasa sakit pada sesuatu poin itu tidak khusus untuk penyakit tertentu sahaja. Kadang2 ia mempunyai wajah yang berlainan, misalnya sakit dada, tak semestinya sakit jantung. Kebas kaki tangan, tak semestinya mengidap kencing manis. Kerap sendawa mungkin bukan kerana gastrik dan sebagainya. Kita harus percaya kepada pendapat dan nasihat doktor pakar setelah dijalankan ujian2 tertentu. Doktor memberi pendapat berdasarkan pengetahuan dan pengalamannya dengan bantuan peralatan teknologi moden. Mungkin pendapat doktor berbeza-beza adalah kerana pembelajaran dan pengalaman yang tidak sama. Jika ditanya pendapat saya sebagai orang biasa sahaja, elok saudara jalani CT Scan dan Stress Test. Saya turut mengalami apa yang sdr alami sekarang ini, cuma ia On/Off, kejap ada, kejap tiada. Saya terus mengambil ubat hospital dan hari ini genab 6 tahun sejak saya kena serangan jantung.

      Delete
  18. Sya bru bermur 16 thun..pada bln4 yg lps sya ade mngalami sakit dada di sebelah kiri,ttpi sya tidak mnghiraukannya krna ia adlh kali pertama.Namun baru2 ini dlm bln 11,sakit itu dtg semula dan tlh mrebak ke siku..Seblum ini sya pernah menghidap denggi.Slps shja baik denggi,sya kerap sakit kepala,demam dan sakit dada..Malah semua ini dtg dlm thun yg sama..mohon comment adakah sya menghidap pnyakit yg lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaflah adik, saya tak berani memberi komen. Cuma sekadar nasihat, dicadangkan adik dapatkan rawatan lanjut dari doktor pakar kerana apa yang adik alami sukar disesuaikan dengan simptom sesuatu penyakit. Doktor akan buat penyelidikan dan kajian menyeluruh sebelum mengesahkan penyakit yang dihidapi. Bersabarlah, setiap penyakit ada ubat penawarnya kecuali mati. Jangan berputus asa, teruskan ikhtiar.

      Delete
  19. Salam..maaf bertanya..kos buat ecg mahal x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pernah membuat Stress Test (ECG) dan Echo di Kedah Medical Centre dan berjumpa doktor pakar jantung (tidak ambil ubat) dan dikenakan caj sebanyak RM800.00. Jika buat ECG mungkin dalam lingkungan RM150.00. Caj hospital swasta berbeza-beza, elok call dulu dan tanyakan berapa kos ECG. Boleh cuba jika di Penang ada Hospital Pantai Mutiara, Glengeagles, Penang Specialist Centre, Metro dll.

      Delete
    2. saya buat test ecg di klinik biasa.. kosnya rm60.. ada jg klinik yg caj rm45.. lokasi johor bahru..
      tp stress test x terdapat di klinik2 biasa..

      Delete
  20. Saya berasa kebas di telapak tangan kiri.Adakah itu tanda serangan jantung tetapi saya tidak mengalami tanda yang lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr Hazim jangan risau, saya dah gariskan tanda2 atau simptom penyakit jantung. Jika tanda2 itu tidak terdapat pada diri sdr, bermakna sdr tidak mengidap penyakit jantung mungkin sakit urat atau saraf. Saya pernah juga mengalami kebas2 tangan dan pergi berurut kepada tukang urut tradisional dan dia urut dan picit2 urat besar di bawah ketiak, alhamdulillah pulih. Ini adalah pandangan peribadi saya sebagai seorang biasa dan bukan doktor atau pakar perubatan. Sekadar berkongsi pengalaman. Kata orang tua2, kebas kaki tangan selalunya berpunca dari pemakanan i.e. makan barang2 sejuk seperti sengkuang, ketula dan kurang makan daging, wallaahu wa'alam.

      Delete
  21. Saya pulak mengalami jantung bedebar-debar...sakit badan disebelah kiri...lenguh tangan... Kadang2 kebas...semuanya belah kiri...kalo duduk bertinggung nk amik brang jatuh mesti dada berdegup kencang....jantung saya seolah macam dipicit2...adakah itu angin atau jantung?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang sukar membezakan di antara penyakit jantung atau angin dalam badan. Semasa mula2 saya mengalami serangan jantung di Langkawi 6 tahun dulu, dada saya rasa ketat dan saya juga berkeyakinan ia kerana angin, maka saya sapu minyak angin, minyak panas, exercise lah, sendal dada dengan bantal, meniarap dll tapi tak juga hilang. Selepas 4 jam masa tu jam 1.00 pagi, saya mengambil keputusan ke Hospital Langkawi dan disahkan serangan jantung. Selama 6 tahun saya makan ubat2 bagi mengawal pergerakan jantung, ubat mengawal kolestrol dan kencing manis. Kadang2 jantung berdegup kencang, tapi saya tak hiraukan sangat selagi ia tidak berkekalan.

      Pernah satu ketika, saya merasa sakit di bawah tetek bahagian kiri. Saya ingat jantung, terus pergi jumpa doktor. Selepas di check, doktor mengesahkan cuma angin terlampau banyak dalam badan dan memberi ubat Rinitidine untuk buang angin. Kalau angin banyak ia akan menekan bahagian jantung membuatkan kita merasa sakit jantung.

      Faktor usia dan pemakanan harian juga sedikit sebanyak mempengaruhi kesihatan kita. Saya syorkan makanlah makanan yang berzat serta tidak berangin dan kurangkan mengambil gula dan garam dalam kuantiti yang banyak.

      Saya sekadar memberi gambaran pengalaman saya mengalami serangan jantung dan penyakit angin. Saya cadangkan sdr pergilah berjumpa mana-mana doktor yang bertauliah untuk pengesahan apa yang sedang sdr alami sekarang ini. Wassalam.

      Delete
  22. sy mengalami jantung berdebar-debar..pening.letih.sakit dada,sendawa dan perut rasa penuh angin..sdh hmpir 6bln alami sakit ini..dh buat ecg dan echo dktor ckp ok..tp keadaan sy tetap mcm tu jg..apa penyakit sy yg sbenarnya skrg..apa pndpt saudara..

    ReplyDelete
  23. Sdr dah buat ecg dan echo dan doktor kata okay, itu berita baik dan percayalah cakap doktor. Mereka dah lalui berbagai2 pengalaman dan dah biasa dengan bermacam2 penyakit. Kalau buat X-ray, echo dan lain2, kalau ada angin banyak dalam perut, tidak akan nampak tetapi jika terdapat ketumbuhan seperti kanser, boleh nampak.

    Jika ditanya pendapat saya (bukan doktor), saya yakin ia bukan penyakit jantung. Jika kita menghadapi tekanan, atau memikirkan hal2 yang sukar diselesaikan, jantung akan bekerja keras hingga tahap kita merasakan berdebar-debar.

    Saya berpendapat badan sdr dipenuhi angin (hasil dari makan makanan berangin atau mungkin sebab2 lain). Nasihat saya cubalah minum air halia sebesar ibu jari dan bawang putih 4 - 5 ulas direbus hingga dapat segelas. Kunyah dan telan bawang putih tu jika mampu. Sekarang terdapat serbok halia madu ready made dalam botol, boleh cuba.

    Satu lagi nasihat saya, pada hujung minggu, awal pagi keluarlah berjogging atau cycling, jadikan ia routine mingguan. Bagi badan ni kena panas matahari sikit, bila bekerja selalunya dalam pejabat hawadingin, naik kereta hawadingin, balik rumah pun pasang hawadingin. Alat hawadingin menghisap kandungan air dalam badan, banyakkan minum air biasa.

    ReplyDelete
  24. Assalam...
    Sy mngalami simpton spt skt dada yg amat sgt....kebas tgn kiri....rasa mual....sakit perut hingga ke dada.Tahun ini dh tiga kali masuk hospital kerajaan tp still xde result yg pasti doktor...ecg dan echo dh byk kali buat...tiap kali buat ada yg normal dan ada yg x normal....sy still keliru sebenarnya dgn doktor yg merawat sy.....setiap doktor yg merawat sy mmpunyai keputusan yg berbeza tntg penyakit sy....apa pendapat tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam Sdr. Sebenarnya saya amat takut untuk memberi pendapat khasnya bila berurusan dengan kesihatan dan penyakit. Maklumlah, saya ni orang biasa dan bukan doktor. Sekadar memberi pandangan, Doktor mempunyai kelulusan dan pengalaman dalam pelbagai bidang pengkhususan penyakit. Ada doktor tahu tentang sakit demam, batuk, selesema dll, ada pula bidang E.N.T (Telinga, Hidung dan Kerongkong), ada bidang jantung (kardio), bidang mata, bidang tulang sendi dan macam2 bidang (lihat saja senarai jabatan2 atau klinik yang terdapat di hospital2 kerajaan). Kita pesakit kena ikut sajalah apa yang doktor nasihatkan walaupun berbeza doktor berbeza pula rawatannya. Macam kes saya, sudah lebih 12 kali mendapat rawatan lanjutan selama tempoh 6 tahun ini dan sudah lebih 12 orang doktor terpaksa saya jumpa. Setiap doktor memberi preskripsi ubat yang berbeza2. Kena terima sajalah. Mereka doktor, kita pesakit.

      Sdr boleh cuba alternatif perubatan tradisional pula, mana tahu mungkin dengan cara itu ia dapat menyembuhkan atau sekurang2nya meringankan penyakit yang dialami. Seperti Hospital Kepala Batas, P. Pinang tempat tinggal saya terdapat Unit atau Jabatan Perubatan Tradisional menyediakan khidmat mengurut dan akupantur (cucuk dengan jarum) dan perlu dapat rekomen dari doktor pakar terlebih dahulu.

      Didoakan Allah menyihatkan kita semua dan pertemukan kita dengan penawar penyakit yang kita alami. Amiin.

      Delete
  25. Terima kasih saudara sbb info menarik ni..saya penah dimasukkan ke wad selama 4 hari pd bln 3 2012 slps mengadu sakit dada kiri menjalar ke rahang semasa bekerja..slps ujian darah, ecg, echo dan stresstest tidak menunjukkan saya ada masalah jantung..alhamdulillah beberapa bulan lps saya tidak lagi rujuk pakar cuma klinik pesakit luar utk drh tinggi.. Masalahnya..simpton2 spt nafas pendek, kebas tapak tgn, dada mncucuk dan lain2 masih terasa secara on off..dan saya masih menganggap ianya masalah angin.. Semoga saudara sentiasa sihat..aamiin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih di atas kesudian sdr berkongsi pengalaman di blog ini. Didoakan kita semua sentiasa sihat sejahtera. Kadang2 saya sendiri pun kebelakangan ini mengalami simptom2 jantung (on/off) seperti sakit di bahagian dagu dan rahang, sakit tengkok menjalar ke bahu, semua sendi2 jari kaki dan tangan sakit (ini kekal), dan terbaru sakit di bahagian siku tangan kanan. Saya terpaksa biarkan kerana temujanji dengan doktor jantung 2 kali setahun di hospital sultanah bahiyah, Alor Setar.... next bulan Mac 2015. Saya lebih yakin bahawa ia bukan kerana jantung tetapi mungkin kesan sampingan dari ubat yang saya makan sejak 6 tahun lalu dan angin dalam badan. Terbaru saya mula makan makjun Orang Kampung sebagai iktiar melancarkan perjalanan darah tanpa kesan sampingan. Allah jadikan penyakit dan penawar sekaligus cuma iktiar kita sebagai hambaNya mencari penawar yang bersesuaian. Wallaahu wa'alam.

      Delete
  26. sy sdh 4 bln kna pnyakit ini..hari2 pening dan sakit dada sebelah kiri..sperti di cucuk dan pedih..sudah buat ecg dan echo serta xray dan ujian drh smua ok kata doktor..yg pliknya sy kerap sendawa dan perut sperti pnuh angin..skrg ni bhagian dada sy pnuh dgn jerawat..doktor pun lum dpt buat kptsn lg tntang pnykit sy ni..

    ReplyDelete
  27. Saya sekadar memberi nasihat. Jika semua ujian2 klinikal telah dibuat dan doktor mengesahkan semuanya okay walaupun tiada keputusan tentang simptom penyakit yang sdr hidapi, itu lebih merupakan berita baik. Sdr boleh mencuba dan beralih kepada perubatan atau rawatan secara tradisional pula. Ataupun boleh mencuba rawatan Homoepathi kerana ubat2nya bukan chemical. Kadang2 ubat yang kita makan menghasilkan angin dalam badan yang membuat kita tidak selesa. Atau boleh juga mencuba rawatan akupuntur (cucuk dengan jarum di point yang tertentu). Salah satu kaedah rawatan atau perubatan alternatif mungkin bersesuaian dengan penyakit sdr. Jangan putus asa, teruskan mencari penawar kerana setiap penyakit ada penawar kecuali mati.

    ReplyDelete
  28. as salam..bln lps sy ade kena sesak nfs n skt dada..mse kne tu dktor sahkn angin n dktor bg ubt utk kluarkn angin..tp kdg2 sy rsa dada blah kiri sakit mcm mncucuk...kdg2 sy rsa brdebar tp on/off...lps sendawa barulah sy rsa lega..kdg2 sy ada rsa pening2 dan dada dibhgian tgh rsa mcm dihempap ssuatu dan nfas jdi pendek...sy pnh juga buat test ecg di hspital krjaan dktor ckp dngupan jntung ade mslh sdikit tetapi doktor x bg ubt yg ade kna mngena dgn jntung..just dktor bg ubt angin...sy nk mtk pndapat sdr...trme ksh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam Sdr. Saya sekadar memberi pendapat dan pandangan. Pandangan saya mungkin betul dan mungkin juga salah, Wallahu wa'alam. Amat sukar membezakan penyakit angin dalam badan dengan penyakit jantung kerana kedua2 simptomnya hampir sama .... sesak nafas, sakit dada, rasa seperti dicucuk dengan jarum di bahagian dada kiri dan kanan, jantung tiba2 berdenyut kencang, pening, sakit tangan dan tengkok ..... kesemua simptom ini boleh dikatakan berkaitan dengan angin dalam badan, pada masa yang sama ia juga boleh jadi penyakit jantung. Saya yang pernah mengalami serangan jantung 6 tahun dulu cuma dapat mengatakan simptom serangan jantung mula2 kita rasa meloya dan muntah, kemudian diikuti sakit perut dan ceret, dada akan rasa ketat (seperti diletak ketul bata pada dada) dan berpeloh luar biasa dari hujung rambut sampai ke jari2 kaki walaupun duduk dalam bilik berhawa dingin pada waktu tengahmalam. Nasihat saya, saudara cuba dapatkan khidmat doktor pakar jantung di hospital kerajaan, jalani sekali lagi E.C.G., minta buat Stress Test (jalan atas mesin) dan Echo bagi memuaskan hati. Saya juga pernah mengalami sakit di bahagian jantung, pergi jumpa doktor dan doktor sahkan kata cuma angin, diberinya ubat Rinitidine bagi buang angin kerana katanya, angin terlalu banyak akan menekan di bahagian jantung membuatkan kita rasa kita sakit jantung. Wallaahu wa'alam, teruslah berusaha jangan putus asa. Wassalam.

      Delete
  29. Maaf bertanya..sy nk tau tanda2 spt diatas tu terjadi sekaligus atau asing2? Dan selama mana sdra mengalami tanda2 spt diatas dan barulah diasahkan oleh doc yg saudara ada mslh jantung?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sdr Faizol. Simptom penyakit jantung dan serangan jantung adalah berbeza mengikut pesakit yang mengalaminya. 16 tanda yang disenaraikan di atas biasanya tidak terus terjadi semuanya sekali gus. Ada pesakit yang sekadar berpeloh serta seram sejuk seluruh badan sahaja, ada pula yang mengalami sesak pada bahagian dada, ada pula yang merasa sakit pada bahagian dagu/rahang, bahu dan tengkok. Yang patut kita risaukan ialah "tiada warning" atau "last minute warning" seperti yang menimpa dua orang sepupu saya ..... seorang bangun tengah malam, merasa dada sakit dan ketat .....tidak sempat sampai hospital dah kembali ke rahmatullah umur 50 tahun. Seorang lagi, selepas berbuka puasa Ramadhan, dada sakit terus jatuh dari kerusi dan kembali ke rahmatullah umur 50 tahun juga (kedua2 mereka tidak merokok).

      Kisah bagaimana saya mengalami serangan jantung dapat dibaca di sini: (boleh copy dan paste pada alamat web di atas).
      http://gegarsyeh.blogspot.com/2011/05/pengalaman-serangan-jantung.html

      Delete
  30. sy mengalami bahagian dada terasa panas serta kdang2 disertai dgn mual dan pusing..adakah itu tanda sakit jntung.?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf sdr saya tidak dapat memberi jawapan yang tepat tentang keadaan yang sdr alami kerana kurang maklumat tentang diri sdr seperti umur, level kolestrol (yang jahat dan yang baik), level gula dalam darah, keadaan buah pinggang (creatinine), keadaan paru2 dan sebagainya. Saya ingin nasihatkan sdr pergi ke mana2 klinik swasta atau hospital kerajaan minta nak buat ujian darah keseluruhan (untuk kolestrol, gula dan lain2). Jika klinik luar selalunya dikenakan bayaran di antara RM30.00 - RM50.00. Dari ujian darah ini, doktor bolehlah membuat keputusan tentang penyakit sebenar sdr. Saya lebih yakin ia tiada kaitan dengan jantung. Wassalam.

      Delete
  31. KHASIAT BUAH TUNJUK LANGIT

    3 BAHAN AKTIF PENTING

    FLAVONOIDS daripada kandungan khasiat buah tunjuk langit semakin terkenal di kalangan para saintis dunia dengan keupayaannya meninggikan dan meningkatkan taraf kesihatan manusia. Ia terdapat di dalam pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan termasuk tumbuhan herba yang dikenali ramai iaitu Ginkgo biloba dan Eurycoma longifolia (Tongkat Ali). Bahan Flavonoids yang tinggi di dalam buah Mahogany mengandungi bahan enzim semulajadi yang dapat merangsang pembukaan pembuluh darah bagi melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan serta membekalkan nutrisi dan oksigen lalu bertindak sebagai enzim anti- pengoksidaan.

    SAPONINS adalah enzim semulajadi yang wujud di dalam khasiat buah tunjuk langit seperti sabun atau pelincir yang membantu melicinkan perjalanan darah keseluruh tubuh badan. Saponins di dalam buah Mahogany dapat mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding saluran darah bagi melancarkan perjalanan darah. Keadaan ini akan membantu menguatkan fungsi jantung di mana peningkatan sistem imuniti dan pengurangan tahap pembekuan gula dalam darah akan berlaku. Kandungan bahan Saponins yang tinggi ini juga boleh didapati di dalam makanan herba yang disanjungi dunia iaitu herba Ginseng Panax.

    BITTER ALKALOIDS di dalam Buah Tunjuk Langit ada unsur organic yang mempunyai sifat perubatan semulajadi. Buah ini adalah amat pahit jika dimakan begitu sahaja. Rasanya pahit adalah disebabkan oleh kandungan bitter alkaloids yang tinggi di mana ia membuatkan darah di dalam badan berasa pahit dan membantutkan pertumbuhan pelbagai jenis virus dan bakteria yang menjadi penyebab utama kepada pelbagai jenis penyakit. Ini akan membantu pembinaan secara matang sel-sel darah putih di dalam tubuh manusia untuk memperkukuhkan sistem imunisasi tubuh badan bagi menghalang dari serangan organisma-organisma yang tidak baik.

    Fungsi-Fungsi Utama Flavonoids

    Mengurangkan tahap gula dalam darah
    Menyeimbangi kandungan gula dalam darah
    Memperbaiki kelancaran peredaran darah
    Menyingkirkan redikal bebas dalam tubuh badan
    Memperbesarkan dan menguatkan keanjalan saluran darah
    Mengurangkan kandungan kolestrol yang tidak baik di dalam darah

    Fungsi-Fungsi Utama Saponins
    Mempertingkatkan daya tubuh badan (daya imuniti)
    Merangsangkan perembesan insulin dari pankrias
    Mempertingkatkan fungsi pembinaan darah
    Menangani kekejangan otot di dalam saluran pernafasan
    Melancarkan sistem saluran pernafasan
    Mempertingkatkan daya penghasilan sperma kaum lelaki
    Memperbaiki sistem peredaran darah
    Menyah toksid dalam badan (detoksifikasi)
    Mengelakkan kemabukan dan keracunan
    Mententeramkan fikiran dan otak

    ReplyDelete
  32. Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30....cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

    Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak...melancarkan darah...buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..kesan lebih hebat berbanding tongkat ali...cuci buah pingang..kurangkn kolestrol..kurangkan darah tingi..buah ni.selamat di makan...amalan orang terdahulu untuk kesihatan..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

    Buah yg sy jual adalah asli...bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany....sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan...
    Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818 NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    ReplyDelete
  33. sy ada mengalami sakit dada seperti di cucuk dan sentiasa rsa pening dan seakan sesak nafas..dh chek kat klinik tp doc just bg ubat angin je..adakah itu tanda2 sakit jantung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika ada sahabat atau saudara mara mengadu rasa sakit sama seperti keadaan Sdr, saya akan nasihatkan mereka pergi check di klinik atau hospital yang ada doktor pakar jantung. Jalani ujian yang lebih sistematik seperti ECG, Echo, check tekanan darah, ujian darah dan Stress Test. Keputusan ujian2 ini akan memberi kita keyakinan tentang penyakit yang dihidapi. Keluarkan sedikit wang berjumpa doktor pakar swasta kerana Hospital Kerajaan akan mengambil masa kerana ramai pesakit. Terima kasih.

      Delete
  34. Assalammualaikum syehcool. sya pada tahun lalu ,3 Kali masuk wad hospital kerana sakit Dada.. doktor buat ecg,result semua ok Dan Bukan sakit jantung . kadang2 sakit Dada Ni datang2 . sya dah buat ecg, stress test,eco, semuanya normal..adakah sakit dada yang sya alami Ni angin?..kadang2 Bila tarik nafas terasa sakit Di Dada kiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumussalam. Nampaknya kita se nasib. Saya pun kebelakangan ini sering sakit di bahagian dada ketika tarik nafas, khasnya di waktu malam, kadang2 di sebelah kanan (di atas bahagian tetek) dan kadang2 sebelah kiri. Keadaan ini tidak merisaukan sangat kerana ia datang dan pergi sendiri (on/off) dan saya lebih berkeyakinan ianya kerana angin dalam badan bukannya simptom sakit jantung. Saya syorkan saudara buat/masak air halia + bawang putih dan minum airnya. Kunyah dan telan bawang putih tu., insya'allah ia amat berkesan untuk buang angin. Jika hendak lebih mudah beli serbok halia madu readymade yg sudah diproses, cuma tambah air panas dan minum, tapi awas kandungan gulanya tinggi tidak sesuai untuk pengidap kencing manis.

      Delete
  35. Salam saudara.. sejak kebelakangan ni sy sakit didada belah kanan dan ia melarat ke sakit belakang. Sy jg mengalami kebas ditgn dan kaki. bln lpas bru sy buat ujian ecg tp waktu tu sy belum rasa apa2 sakit. Adakah ini tanda2 sakit jantung?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr, sukar untuk menyatakan penyakit yang dialami sdr itu samada sakit jantung atau tidak. Saya pernah terbaca, seorang pesakit jantung menjalani macam2 ujian klinikal ECG, stress test, ujian darah dan lain2, semuanya menunjukkan normal dan okay. Tetapi selepas seminggu ia mengalami serangan jantung dan nasibnya baik kerana umurnya masih panjang. Apa yang ingin saya katakan, penyakit jantung adalah penyakit yang tersembunyi i.e. simtom atau tanda2 mengalaminya amat tidak jelas walaupun telah menjalani ujian yang sewajarnya. Apa yang sdr alami, saya rasa (ini cuma andaian saya sahaja) bukanlah penyakit jantung kerana jantung terletak di sebelah kiri bawah tetek. Semasa saya kena serangan jantung, dada saya kedua2 belah rasa sesak dan ketat (sukar bernafas) tetapi tiada rasa sakit di bahagian jantung. Kebas kaki tangan lebih menjurus kepada pemakanan benda2 sejuk dan penyakit saraf. Saya sekadar memberi pandangan. Jagalah pemakanan kita seharian, makan makanan berzat dan bersistematik, kurangkan makanan goreng dan berminyak, Insya'allah kita sihat dan tak perlu makan ubat.

      Delete
  36. Saya berumur 32.ade pnyakit asma.pernah wat scan ade kuman di paru2 n jantung ade kembang skit.saya juga talasemia alfa.sejak 1 bln lebih ni saya sering mengah, sesak nafas, bdn lemah n
    lesu,berat bdn jadi susut skit,selera mkn kurang.saya juga mudah berdebar n degupan
    jantung mudah laju.saya juga mudah mual2..perut
    kembung,mkn skit je perut dh ase penuh.saya dh x
    tau nak ikhtiar ape dh utk sembuhkan
    ketidakselesaan yg saya hadapi ni.ia menjejaskan
    kerjaya saya juga.tolong bantu saya.utk pengetahuan saudara, saya xde pun diberi ubat utk jntung saya yg kembang tu sbb doktor pakar tu kate x serius sgt.ubat antibiotik amoxicilin utk paru2 saya plak mcm x berkesan sgt utk saya.saya mcm dh give up skrg.tolonglah bantu saya sbb sampai ke hari ni pun saya masih rase x puas nak tarik nafas, mengah, bdn lemah n lesu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasihat awal saya, sdri jangan mengalah dan jangan cepat putus asa. Setiap penyakit ada penawarnya kecuali mati. Mungkin sdri belum ketemu dengan penawarnya yang bersesuaian. Sekarang ini berbagai2 ubat supplement dijual. Masalah sdri juga saya dah rujuk kepada Dr. Hamid Arshat untuk nasihat lanjut.

      Delete
  37. salam. saya rasa dada sakit sangat bagai dihempap. sakitnya ditengah dan agak ke kiri sedikit. adakah itu tandanya serangan jantung? selain sakit dada,apa lg tanda2 serangan jantung? mohon pencerahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. harap maaf kerana lambat reply. sebenarnya saya masih dalam keadaan terkejut ...... hari Isnin 9/3/2015 saya terima mesej whatsapp dari rakan saya memberitahu abangnya meninggal kerana masalah jantung. Besoknya 10/3/2015, saya terima mesej dari rakan lain menyatakan dia pula yang kembali ke rahmatullah kerana jantung juga pada usia lewat 40han. Dikebumikan bersebelahan. Allah rahmati ruh kalian. Cuma nasihat saya, penyakit jantung tak boleh buat main kena ambil serius dan jangan tangguh2. Cuma yang membezakan penyakit jantung dengan penyakit angin dan sebagainya ialah penyakit jantung sakitnya di bahagian dada berkekalan hingga berjam-jam tidak hilang. Jika sekejap ada rasa sakit, kemudian hilang, kemudian ada balik, mungkin bukan penyakit jantung (ini pandangan saya berdasarkan pengalaman sendiri). Tanda2 atau sintom serangan jantung adalah seperti yang saya senaraikan (16 tanda) di atas ...... sila semak, jika sdr ada sebahagian dari tanda2 tersebut, saya nasihatkan berjumpa doktor pakar jantung dan jalani ujian lanjut ..... jangan tangguh2 lagi. Ok. Wassalam.

      Delete
  38. Hai syehcool. Saya nak tanya. Saya berasa Ada angin panas di belakang badan. Kadang-kadang di bahu Dan juga di Bahagian badan lain. Selain itu, ada juga rasa lenguh di bawah ketiak kiri. Ada kah itu berkaitan dengan Sakit darah tinggi saya Atau pun kesan Dari ubat yang saya makan? Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaflah, saya tak boleh membuat kesimpulan apa sebenarnya penyakit yang saudara hidapi. Simptom atau tanda2 sesuatu penyakit biasanya tidak jelas kecualilah seorang doktor ia mempelajari semua jenis penyakit dan tanda2nya. Kemungkinan besar (pendapat saya boleh jadi betul dan boleh jadi salah, jangan guna 100%) ia berkaitan dengan urat2 saraf dan angin dalam badan. Cubalah berubat secara tradisional seperti makan ubat herba, akar2 kayu, air halia dan lain2 sebagai supplementary. Terus juga dengan ubat doktor. Tekanan darah hendaklah selalu diawasi dan jangan biarkan ia terlalu tinggi. Untuk mengetahui lebih lanjut, sdr boleh buka blog saya artikel no. 317 - http://gegarsyeh.blogspot.com/2015/04/penyakit-darah-tinggi.html . Semoga Allah pelihara dan afiatkan kita semua.

      Delete
  39. Assalam..sy nak tanya..sejak akhir2 ni sy mengalami jantung berdengup laju..benda ni jadi time sy nak tidur..pernah berlaku tika sy dah terlelap then sy terjaga jantung sy berdeguo laju..sy cuba untuk duduk tp masih lagi dalam keadaan terkejut then sy alami tangan dan kaki sy kebas keduanya..sy dah buat ecg di hospital kerajaan resultnya normal..disusuli dengan ambil darah then result belum dapat lagi,.sy sangat risau adakah sy mengalami tanda serangan sakit jantng..pernah jadi time sy keluar simpang dan sy rasa cemas sgt sampai dada sebelah kiri sy sakit...berdebar dan sakit tp tak lama perkara ni jd utk pertama kalinya...sy nak tau ujian apa untuk kesan sakit jantung selain dari ecg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalaamu'alaikum sdri Niza. Tentang jantung yang kadang2 berdegup laju, suatu masa dulu, saya sendiri mengalaminya tetapi sekarang sudah tiada. Saya sendiri tidak tahu apa yang telah saya lakukan atau ubat yang dimakan yang menyebabkan ia hilang terus. Seingat saya, saya banyak habiskan masa di waktu pagi buat kerja2 yang mengeluarkan peluh, makan apabila time makan dan tak pernah miss makan ubat hospital (dah hampir 7 tahun). Saya pernah bentangkan masalah ini dalam blog saya ini, sila rujuk: http://gegarsyeh.blogspot.com/2012/10/tiba-tiba-jantung-berdebar.html (sila copy & paste di ruang alamat di atas) - bil. 68.0 tarikh 21/10/2012.

      Selain ECG, kita boleh jalani ujian stress yg jalan kaki atas treadmill tu atau buat angiogram atau buat echo (guna alat macam tengok baby dalam rahim ibu) - tetapi apapun kenalah dapatkan nasihat dan rekomen dari doktor pakar jantung terlebih dahulu.

      Buat masa ini, jangan terpengaruh dengan ubat-ubatan sampingan (supplementary) yang direkomen oleh rakan2. Jika ikut mereka (peniaga) semua ubat baik dan bagus ditambah pula dengan testimonial orang nu orang ni ..... semua makan jadi baik. Dapatkan nasihat doktor.

      Sebagai panduan dan checklist penyakit jantung terdapat di bahagian awal artikel ini. Tetapi keep in mind, simptom penyakit tak semestinya menunjukkan kita mengalami penyakit tertentu. Ok. semoga sdri sentiasa dipelihara Allah dan dijauhi dari penyakit. Amiin.

      Delete
  40. assalamualaikum... sy pon selalu dapat gejala sakit dada disebelah kiri.. tetapi dibahagian atas dada.. berdekatan dengan bahu.. kadang2 didada kiri...n kadangkala bibir terasa kebas n tebal... peluh kebas tangan kiri tiada.. gejala ini on / off..kadangkala jari tangan kiri terasa kebas sedikit.. kepala jg terasa sakit berdenyut..sy telah menjalani 5 kali ecg dan pada bln 12 sy jg telah menjalani ujian echo.. serta pemeriksaan darah.. tetapi keputusan nya normal ...tiada masalah jntung.... adakah ini serangan angin atau sebaliknya??mohon pencerahan..

    ReplyDelete
  41. assalamualaikum... sy pon selalu dapat gejala sakit dada disebelah kiri.. tetapi dibahagian atas dada.. berdekatan dengan bahu.. kadang2 didada kiri...n kadangkala bibir terasa kebas n tebal... peluh kebas tangan kiri tiada.. gejala ini on / off..kadangkala jari tangan kiri terasa kebas sedikit.. kepala jg terasa sakit berdenyut..sy telah menjalani 5 kali ecg dan pada bln 12 sy jg telah menjalani ujian echo.. serta pemeriksaan darah.. tetapi keputusan nya normal ...tiada masalah jntung.... adakah ini serangan angin atau sebaliknya??mohon pencerahan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam sdr Fidaus. Jika sdr sudah jalani segala macam ujian kesihatan dan resultnya normal, syukur Alhamdulillah maksudnya sistem di dalam badan fizikal sdr berfungsi dengan sempurna. Ya lah, macam tv juga bila cuaca tidak begitu baik, tv akan kata "gangguan gambar hanya sementara, jangan betulkan tv anda." Jika ditanya pendapat saya, saya katakan masalah yg sdr hadapi itu adalah minimal dan tidak perlukan rawatan pakar. Ini pendapat saya, mungkin betul mungkin tidak. Saya pernah merasa pedih pada jantung, masa tu perut saya kembong macam gendang bila diketok. Saya jumpa doktor, dia kata tiada kaitan dengan jantung, angin banyak menekan kawasan jantung. Doktor bagi ubat angin Rinitidine, Alhamdulillah baik. Pemakanan kita dan tidak patuhi masa sepatutnya kita makan juga merupakan punca badan dipenuhi angin (di samping benda yg kita makan). Saya selalu nasihatkan rakan2 minum air rebusan halia dan bawang putih untuk buang angin. Bagi saya ia berkesan. Cubalah kaedah ini .... jangan berputus asa, berikhtiar untuk kesihatan kita. Selamat mencuba. Wassalam.

      Delete
  42. Assalamualaikum...saya nk tanya,jika sengal dan lenguh di tangan dan diturut serta dgn sakit dada tidak dirawat,apakah akan memberi kesan dalam kehidupan saya pada dewasa kelak??saya berusia 17 tahun dan tidak mungkin mengalami masalah jantung..mohon pencerahan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf kerana lewat menjawab. Jika diajukan soalaan seperti ini kepada saya, secara peribadi berdasarkan pengalaman saya yang pernah mengalami serangan jantung, saya katakan ia bukanlah penyakit jantung tambahan pula sdr masih muda. Ingat, saya bukanlah doktor atau pernah mengambil jurusan perubatan. Cuba sdr lawan keadaan itu, maksud saya ketepikan rasa sakit itu dan jalani gayahidup sihat ...... maksud saya, makan makanan berkhasiat, banyakkan makan sayor dan buah2an, jangan merokok atau ambil dadah, bersenam, jogging atau lakukan aktiviti yang mengeluarkan peloh pada hari tidak bekerja atau belajar. Cari sahabat yang boleh membantu mengingatkan kita tentang kesihatan. Cuba lakukan apa yang saya cadangkan, insyaa'allah, sdr akan rasa hidup ini amat bermakna.

      Delete
  43. salam saudara... semua tanda yg saudara senaraikan saya alminya dah nak masuk hampir 3 tahun.. bebelas kali buat ecg dipelbagai hosptal dn klinik.. semua normal ecg.. skali buat echo dgn doktor pakar.. setiap 3 buln buat ujian drh... smua ujian ok kecuali paras gula 6.3.. sy sngt risau... kdg sakit dada tembus p blakg badan merebak ke bhu leher rahang dan naik ke kepla... akhirnya sebelah badan kiri sy sakit2... berhari2 sakit.. kdg berbulan.. kna sejuk .. atau lps stress.. mula la dtg sakit blakng.. nak p doktor yg bdektan dah bkli jumpa diorang... kdg kna mrh dgn dokt tu sbb xyakin dgn apa yg dia ckp.. dokt tu ckp dia stadi 4 tahun psl medic.. sy plak baca intenit dan berhujah.. ada dokt yg cerita plak dia punya jantung pun ada rasa mm ditikam.. ada dokt yg halau sy juga sbb galak bersoaljwb ..

    sakit tu masih bgt... risau sangat.. sebab menggangu hidup sehrian...apa pndpt sudara

    ReplyDelete
    Replies
    1. salaam. maaflah lambat jawab kerana baru balik umrah, keadaan kesihatan saya kurang baik. Saya turut bersimpati dengan keadaan kesihatan sdr. Apakan daya, kita pesakit dan terpaksa bersabar banyak di atas ujian kesakitan ini dari Allah. Memang tak dinafikan kadang2 kita tersepit di antara pengetahuan tentang penyakit yang dibaca melalui internet, nasihat dari sahabat dan saudara mara yang sayang kepada kita dan nasihat doktor pakar. Akibatnya, akan berlaku pertembungan. Doktor ada egonya sendiri dan jika boleh jangan langsung dipertikai nasihatnya. Pelik juga rasanya, jika ujian darah, echo dll menunjukkan keadaan kesihatan sdr normal tetapi kesakitan masih dirasakan. Ini cuma nasihat peribadi saya, sdr boleh cuba perubatan tradisional seperti urutan badan, acupunture, makan akar2 kayu yang bersesuaian dan lain2 cara yang terdapat dalam pasaran sekarang ini. Sebaiknya dapatkan kelulusan dari doktor pakar terlebih dahulu kerana ramai peniaga direct sales ubatan supplementary ni tujuan utamanya keuntungan dan barangnya terjual, jadi berhati-hatilah. Jangan berputus asa dari berusaha berubat sehingga sembuh. Wallaahu wa'alam.

      Delete
  44. Assalamualaikum...seminggu nie sy sakit dada tp xlama dalam sehari cuma kerap...saya xde la berdebar jantung tp sakit dada kiri dibahagian tulang rusuk...tgn kdg2 kebas tp kalau skala 1-10 tu sy bg 3...xde la selalu kebas tgn...doc ckp angin dan otot sakit...dia bg ubat sapu...actually thn lepas sy ada buat ECG lebih 7 kali dan Eco test n stress test jumpa pakar jantung n doc ckp ok...jantung normal...dan skrg dia dtg balik...sy bimbang sama ada angin atau serangan jantung...kompius???

    ReplyDelete
  45. Wa'alaikumussalam sdr Zulkifli.

    Sdr telah jalani ujian ECG, echo test dan Stress Test dan hasilnya doktor mengatakan keadaan jantung sdr adalah normal.....itu petanda baik bahawa sdr bukanlah pengidap sakit jantung. Satu situasi yang pernah saya alami ketika serangan jantung tujuh tahun dahulu ialah muntah, diikuti dengan ceret, berpeloh satu badan dan dada sakit rasa ketat yang berkekalan (tak hilang2). Pada pendapat saya yang bukan seorang doktor, jika rasa kebas, sakit dada, sakit di bahagian tulang rusuk dan lain-lain bahagian tetapi ia datang dan hilang berulang2, itu bukanlah simptom sakit jantung, ia lebih menjurus kepada sakit saraf atau urat dan angin dalam badan. Sdr boleh cuba makan ubat tradisional atau supplementary seperti serbok halia madu, bawang putih dan lain2 bagi membuang angin dalam badan. Bagi masalah saraf eloklah dapatkan nasihat doktor saraf atau berurut, kadang2 berurut dengan minyak angin pun boleh menghilangkannya, Insya'allah, jangan berputus asa. Wassalam.

    ReplyDelete
  46. Assalamualaikum..sy ingin bertanya dada sebelah kiri sy sering rasa seperti dicucuk..adakah itu tanda sakit jantung..bt makluman saudara sudaah 12 kali sy bt ecg test dan sekali stress test dan keputusan nya normal..apakah masalah sy yg sebenar? sy sudah buntu memikirkannya

    ReplyDelete
  47. Wa'alaikumussalam. Jika sdr telah menjalani ujian ECG dan Stress Test dan keputusannya adalah normal, sdr tidak perlu risau, ia menunjukkan sdr bukan pengidap penyakit jantung.....doktor pakar pun boleh mengesahkan perkara ini. Apa yang perlu sdr lakukan ialah buat satu checklist pemakanan sdr seharian. Saya yakin sakit dada yang sdr rasa di sebelah kiri on/off dan tidak berpanjangan. Ia mungkin berpunca dari pemakanan berangin dan makanan sejuk. Sdr boleh buat ujian sendiri dengan merekod apa makanan yang dimakan dan kesannya pada hari tersebut i.e. adakah sakit itu muncul selepas 2 jam mengambil makanan. Memikirkan tentang penyakit tidak akan merubah apa-apa malah mendatang kemurungan pada diri kita, menjadikan hidup berkeluarga kita sepi dan bosan. Anak2 isteri di sekeliling kita amat merindui kebahagian hidup berkeluarga selagi kita bernafas. Lupakan penyakit yang dihidapi tetapi tidak bermakna tidak berikhtiar mengubati atau mencari penawarnya. Setiap penyakit ada penawarnya kecuali mati!

    ReplyDelete
  48. Wah.. perkongsian yang sangat bermanfaat. Terima kasih admin. Kepentingan Omega 3

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum.. saya ingin bertanya disini, pada sesuatu ketika (terumanya siang hari shj) rusuk kanan dan kiri sy terasa sakit ketika dalam keadaan rehat, iaitu sedang duduk bercakap atau sekdar beristirehat shj). tiada rasa sakit papa:-)da bhgian lain pada masa itu.. dan hnya rasa itu shj yg biasanya dirasai.. itu shj pertanyaan sy, sekian terima kasih, hrp sesiapa boleh tolong bg penjelasan,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam Sdr Mat. Adakah sdr dalam usia 40han? Pernahkah sdr diserang sakit jantung atau lain2 penyakit kronik? Adakah rasa sakit di rusuk ini berkekalan, atau sekejap ada, sekejap hilang? Jika sdr tidak pernah kena penyakit kronik, janganlah risau dengan rasa sakit di rusuk itu. Badan kita amat sensitif dengan pemakanan, misalnya jika makan ubi, labu, kacang panjang, terong, ketula dan lain-lain dengan berlebihan ia akan menyebabkan angin dalam badan. Angin akan membuatkan kita merasa kurang selesa dan serba tak kena. Pada pendapat saya (yang bukan seorang doktor), sakit yang sdr alami tu berpunca dari pemakanan. Sdr boleh buat kajian sendiri, catatkan apa yang dimakan sebelum kena sakit rusuk itu, dan itulah puncanya. Jika benarlah kerana angin, saya nasihatkan sdr rebus seketul halia dan masukkan beberapa ruas bawang putih hingga mendidih, sejukkan dan minum, Insya'allah, angin akan keluar. Jika ada masa, pergi berurut dengan pakar urut, kadang-kadang ia berkaitan dengan sakit urat saraf apabila banyak makan makanan sejuk. Semoga sdr cepat sembuh. Wassalam.

      Delete
  50. asalamualaikum.. sy nk bertanya saya masih muda umur baru 18.. start bulan puasa tempoh hari bdn sy mula masuk angin kembung perut smpai sukar utk brnafas.. tetapi selepas itu jumpa doc semua ckp gastrik sume okay mkn ubat sume.. lately dh nk raya masa tu dada kiri sy terasa mencucuk dkt area jantung tu.. lps tu gi check doc ecg semua sakit jantung ke. doc kata normal myb gastrik..pstu start raya semua okay je.. tp baru2 ni dh 2-3 hari dh nk tido mlm susah sbb kat dada belah kiri sy selalu mencucuk kadang2 tgn kiri sy lenguh dekat bahu.. pegi klinik doc kata gastrik.. tah la sbb sy selalu sendawa semua.. sy di dlm class ber'aircond' selalu berpeluh tapak kaki dan tapak tgn.. semalm lidah sy start bengkak harini pun sme still bengkak lagi.. adakah sy start menghidap pnyakit jantung hm ? lagi satu tgn kiri sy dekat bwh ketiak tu selalu rasa sakit urat tegang..

    ReplyDelete
  51. Assalamualaikum.. saya nak bertanya..tapi sblm tu..beberapa hari lepas..saya mengalami sesak nafas, muka berpeluh, berdebar-debar dan pening (bepusing) pada pukul 4.30pagi..saya bergegas ke klinik dan check..doctor tak kata apa dan beri ubat lega nafas dan pening pada saya..selepas itu saya tidur dan bangkit..masih susah nak bernafas (dalam)..saya buat keputusan pergi ke klinik lain untuk melakukan test ECG..doctor kata jantung saya berdegup laju tapi normal (Kemungkinan takut). doctor memberikan ubat batuk, selsema dan lawas perut untuk buang air besar..tapi sehari selepas itu..tiada apa apa perubahan..dan saya terus ke klinik kesihatan untuk memeriksa sekali lagi..doctor menyuruh saya melakukan spov : 98%..blood presure : 116 / 74..dada : ok tiada masalah..so saya balik dan makan ubat..sudah beberapa hari..still sama..melainkan baru baru ni tangan kiri menjadi kebas (on/off)..jadi apakah yang berlaku pada saya..adakah ini simptom penyakit jantung ..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. **saya juga seorang heavy smoker dan dalam beberapa hari ni saya sudah kurangkan beberapa batang rokok..

      Delete
    2. minta maaflah, agak lewat membalas kerana internet rumah ada masalah. Untuk makluman sdr Saffik, saya bekas perokok tegar 3 kotak Malboro @ 20 btg setiap hari tetapi apabila kena serangan jantung dan mengimbau kembali sakitnya dada ketika itu membuat saya benci dan berhenti terus merokok hingga sekarang masuk 7 tahun. Saya tidak pasti tentang penyakit sdr, sebaiknya sdr kurangkan bilangan rokok harian dan seterusnya berhenti. Mengikut simptom yang sdr alami - sesak nafas, berpeluh, jantung berdebar dan pening - ianya mungkin jantung dan mungkin juga tidak. Saya nasihatkan sdr buat ujian darah dan air kencing secara menyeluruh i.e. termasuk cholestrol (baik dan jahat), kandungan gula (puasa), createnine (keadaan buah pinggang) dan lain-lain. Dari keputusan ujian ini, elok jumpa doktor pakar minta pendapatnya. Saya rasalah, sdr menghadapi masalah pemakanan yang tidak seimbang. Kadang2 merokok boleh menghilangkan selera makan. Diharap kita semua dapat menjaga kesihatan, ini adalah satu amanah besar anugerah Allah.

      Delete
  52. sy nk tye,sy ade skit dada sblh kiri n rsa ketat di bahagian dada n perut...pas tu,rsa skit dibahagian belakang kepala,tengkuk,badan dan pinggang...tlg sy,dh 9bulan skit cm ni..

    ReplyDelete
  53. Salam...dlm 2-3 hari ni saya ada rasa kebas tangan on/off, paling ketara di area jari dan tapak tangan kiri..ada rasa pedih ulu hati, di tengah2 dada, bawah rusuk kiri dan kanan..bernafas semua ok x sakit dan alhamdulilah xda sakit2 dada..saya jumpa doktor dia kata angin dan gastrik memandangkan saya mmg hantu teh tarik dan nescafe (minuman bercafein)..sy jugak kerap sendawa dan buang angin tp seperti yg saya cakap sometimes ada rasa kurang selesa di bahagian dada..harap ada yg sudi berkongsi pendapat dan pandangan..ty

    ReplyDelete
  54. Salam...sy seorg pesakit sle...sejak bulan puasa saya mengalami sinus tachycardia....heart rate antara 120-170 seminit..wlaupun dlm keadaan tidur blh mencecah 166 seminit.sy sering mngalami sakit dada sebelah kiri,menjalar ke tengkuk,rahang,smpi ke blkg badan..mkedua belah kaki sy juga bengkak air...dh timbul lebam2 di kaki dan tangan..hasil ecg menunjukkan ade kelainan tp x terlalu obvious...tp mslhnya skrg sy langsung x blh naik tangga n jalan lebih 15 minit...sy akan rasa sakit dada menekan hmpir 30 minit...sy jga sering sakit perut loya n cirit birit tnpa sebab...blh sy tau itu tnda2 sakit jntung ka?utk makluman umjr ay bru 28thn n seorg wanita...

    ReplyDelete
  55. Salam.. sy seorg gadis yg berumur 20 tahun. Just nk share cerita.. selama berapa bulan sy telah mngalami sakit yg berperingkat. Bermula dgn batuk yg sgt teruk dan lama.. selepas itu sesak nafas, then sakit dada, tapi sejak dlm 2 3 bulan kebelangan ini sy sering sakit dada, bermula dgn kanan.. tapi skrg slalu di kiri. Kdg2 dada rasa amat ketat di tengah2 bagai dihempap, kdg2 rasa dicucuk. Then selalu kebas kaki tgn, batuk kuat scara tiba2 atau rasa mahu berdehem stiap masa, sakit smpai ke tulang blikat, sakit bahu, lengan, di antara bahu dan ketiak kiri, sakit leher, sakit rahang kanan then kiri then yg terbaru sakit betul2 di bawah dagu. Seolah2 bengkak dan amat skit.. sudah sminggu. Selama ni sy dh lama nk g check adakah sy mngalami skit jantung.. tp kwn2 dan family sy selalu ckp itu mungkin slh tidur, mungkin stress or penat. Tp setelah skit di rahang ni sense sy kuat mngatakan yg ini bukan slh tidur.. masakan salah tidur skit di bawah dagu.. oleh itu sy telah check ecg mlm td.. tp doktor mngatakan tiada apa2 berlaku kpd sy.. jadi sy mahu minta pandangan tuan.. apakah yg patut sy buat skrg ini.. adakah buat check lain atau terima saja yg sy mmg tak apa2.. sy buntu.. maklum balas tuan amat sy hargai

    ReplyDelete
  56. Semoga tn syehcool sentiasa sihat, lama x reply ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalaamu'alaikum sdr Asdi Ali. Maaflah lama tak respon kerana masalah internet di rumah saya ni. Sekarang dok menumpang WIFI anak2, jadi terhad penggunaannya. Alhamdulillah, sihat afiat berkat doa sahabat handai dan saudara mara. Biasalah, sakit jantung cuma 35% masih berfungsi, kadang2 penat w/p naik tangga rumah. Baru2 ni ke Hospital Sultanah Bahiyah, doktor tambah dos ubat kerana masalah kencing manis tak turun2. Lain2 Alhamdulillah, semua ok. Terima kasih atas doa sdr. Wassalam.

      Delete
  57. Semoga tn syehcool sentiasa sihat, lama x reply ni..

    ReplyDelete
  58. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  59. Saya rasa sengal pada rahang mukA termasuk bawah dagu

    ReplyDelete
  60. Assalamualaikum...hi saya bermur 15 masih muda..kadang degupan jantung saya meningkat dengn sendirinya ..pastu loya sedikit berpusing2..adakah itu tanda2 awal penyakit jantung?.?...ada nasihat atau jalan penyelesaian

    ReplyDelete
  61. Cuba Ozone Therapy... alhamdulillah... kebanyakan pesakit Saya semuanye ade masalah jantung cancer kencing manis buah pinggang dan mcm2 lagi... Ozone therapy adelah alternative treatment.. therapy nie sudah popular di kalangan artis dan org2 kenamaan untuk kekalkan kesihatan.. in sha Allah.. mati itu pasti, tapi kita yg hidup nie berusaha... hubungi saya untuk keterangan lanjut 0173057818

    ReplyDelete
  62. Assalamualaikum..apakh tanda2 ni,berlaku kepada saya, penyakit ni bila muscle lengan kiri tiba2 terjatuh sedikit dibawa semasa baring,dan tangan terasa kebas,apabila saya cuba utk hendak meluruskan tangan,tiba2 saya terasa pening dn pitam.nafas pun terasa susah hendak bernafas.dan badan berpeluh.syukur ahlmdulillah ada isteri d sebelah mgurut semua badan,tengkuk dn lengan..apakah sindrom penyakit ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'älaikumussalam. Jika diajukan soalan seperti di atas, secara peribadi ingin saya katakan saudara menghadapi simptom penyakit saraf dan kemungkinan besar masalah saloran darah ke jantung (ingat .... saya bukan doktor, sekadar pandangan peribadi). Untuk memuaskan hati, saya nasihatkan tuan berjumpalah doktor pakar saraf atau jantung untuk pemeriksaan lanjut dengan segera. Jangan tangguh-tangguh. Diharap kita semua diberi keafiatan oleh Allah. Wassalam.

      Delete
  63. saya juga merasa sakit dada bahagian kiri dan merasa lenguh di tangan kiri , sudah bjumpa doktor , dah buat ecg .. doktor cakap normal .. dan dia bagitahu sy mungkin sy kena gastrik .. ada yg ckp otot dan angin dlm badan .. tapi sy masih risau , tapi sy mmg ada sakit gastrik dri kecil .. dan gastrik ni serang sy balik akibat terlalu kuat makanan pedas .. bagaimana pula jika sy berbekam ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukurlah.....sdr masih muda dan bertenaga utk melawan penyakit. Jika dari kajian doktor kata normal, itu berita baik cuma beberapa aspek kesihatan perlu ditangani.....macam kereta baru tukar tayar kena buat alignment. Buka internet, buat search tentang gastrik.....cari punca2nya dan cara mengatasinya, insyaa'allah ruang untuk sembuh terbuka luas. Sdr boleh mencuba berubat cara tradisional. Berbekam adalah satu amalan sunnah yg baik utk diamalkan tetapi carilah tukang bekam yg hiegenic atau seorang yg pembersih. Selamat mencuba.

      Delete
  64. Bismillah....assalamualaikum semua...saya ingin berkongsi masalah saya kpd semua....saya skg berusia 30 tahun....saya telah mengidap penyakit ganjil ini sudah setahun dimana pada mulanya saya sedang makan bersama anak isteri di sebuah kedai...selesai makan saya mengisap rokok...dan selesai saya jadi mcm nak pitam,sesak nafas,nak muntah dan berpeluh....jadi saya dimasukkan ke kpj...setelah membuat injo,exco san segala proses saya didapati tidak tersumbat saluran darah...sejak dari itu saya kerap terbangun malam time tidur mcm tercekik,bahu belakang sakit, selalu kebas dada terus ke tangan kiri,sesak nafas,pening sehingga mata saya rasa panas dan air cond pun berpeluh....sakit ini smpai ke hari ini...dalam setahun 3 kali saya masuk ke kpj....sehingga doc kata ini cuma panic attack...takkan time saya sembahyang mengadap Allah saya kena panic attack...saya pun tak paham...saya dah pergi buat ruqqiyah pergi urut berbekam dan segalanya...kalo ikutkan bilangan soc dan alternatif sah lebih 20 orang saya jumpa...ada kata saka ada kata sihir ada kata jantng ada kata angin...dah mcm2 herba angin saya makan dan minum tp sehingga kini saya sakit....sekarang time nak makan mesti jadi kebas dada...saya dah tak paham kenapa....ada sapa2 boleh tolong

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum... Semoga tuan berada dalam keadaan sihat hendaknya... Sy juga ada mengalami beberapa simptom sakit dada dan kadang2 tu terjadinya panic attack sekitar 5 tahun ini... Sy juga telah banyak membuat ujian berkenaan jantung.. Lebih dari 20x ujian ecg dan lebih dari 20x ujian darah... Dan semuanya negatif sepanjang 5tahun ni...
      Sejak2 kebelakangan ini lebih kurang 2bulan sy mengalami gejala tidak puas nafas dan sy telah di masukkn ke wad GH dan dirawat sebagai pesakit unstabil agina akan tetapi tiada pembuktian yg menyatakan sy ni pesakit agina mahupun pesakit jantung... Cuma di rawat sebagai pesakit itu sahaja... Dan pihak hosptal telah mengeluarkn surat referal untuk sy mendapatkn rawatan lanjut di hospital swasta atau IJN... Sy telah melakukn rawatan susulan di hospital swasta dan keputusan masih lagi sama yg sy ni negatif mempunyai masalah jantung... Sy telah menjalani CCTA scan dan juga stress test... Kesemua resultnya negatif... Sy masih lagi tidak berpuas hati kerana sakit sy tidak reda dan berlajutan setiap hari... Boleh dikatakan setiap mggu sy akan mc 1 hari kerana tidak confident untuk pergi kerja... Sy bawa surat refer ke IJN dan pihak IJN memberi sy temujanji untuk rawatan lanjut...
      Sy nasihatkan pihak tuan mendapatkn surat refer dari pihak hospital dan terus berurusan dengan pihak IJN... Ini kerana di IJN memiliki kelebihan dan teknologi yg tercanggih di malaysia... Diharapkn tuan akan sentiasa sihat hendaknya... Banyak2kn berdoa pada ALLAH... Hanya allah maha mengetahui segala kejadian...

      Delete
  65. Maaf kalo ada sapa2 dapat membantu boleh emailkan kpd saya putraying@gmail.com

    ReplyDelete
  66. Maaf kalo ada sapa2 dapat membantu boleh emailkan kpd saya putraying@gmail.com

    ReplyDelete
  67. Assalam, saya ada cerita sikit dan ingin mintak pendapat. Saya keluar dgn kekawan dan saya terlebih hyper masa tu gelak dgn kawan. Dan tiba tiba saya rasa sesak nafas dan sukar hendah nafas, dah 3hari benda ni jadi. Dan saya rasa ketat di dada sebelah kiri. Mntk pendapat plsss

    ReplyDelete
  68. Salam tuan... saya nak tanya.. saya dah buat ecg 2kali dalam masa 2minggu .. tapi doktor kata jantung ok.. dah buat peneriksaan darah pun ok.. xray dada.. pun ok.. dibuat dihospital pulau pinang dan kulim(ecg sahaja).. apa yg saya alamai adalah nafas rasa tak puas, tetiba rasa sukar bernafas. Dada berdebar dan kekadang lengan rasa lenguh.. agak2 apa masaalah nya ya..

    ReplyDelete
  69. As salam...dalam 2 hari lepas sy mengalami jantung berdebar debar waktu solat maghrib..skrg jantung berdebar debar dah xde..tp skrg rasa mcm nk pitam kalo angkat benda berat,kdg2 sakit kt bahagian dada...apa masalahnya ye?sebab ni pertama kali sy rasa mcm ni...

    ReplyDelete
  70. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  71. salam tuan..sy nk tnye pendapat tuan..3 bulan yg lepas sedang sy berbaring tibe2 jantung sy berdegup laju..dan terus kepala sy rse berpusing spt mahu pitam..sy wt ecg di klinik doc ckp denyut jantung sy spt lari sdikit..tp x berbahaya..slepas kejadian itu sy terkne spt stroke iaitu sbelah anggota bdan kanan lemah..kepala berpusing..telinga berdesing sbelah kiri..muntah2..sy ditahan di wad..doc suspek sy anemia..dan kali ke 2 dn 3 ditahan lg di wad sbb jantung laju..kepala berpusing..doc wat ecg dan kate degup jantung sedikit perlahan..sy disuruh wt ujian holter..dn masih menunggu date utk priview result..dan skg sy mengalami sakit spt perit di dada kiri..dn belakang dada kiri..membawa ke lengan kiri dn kanan..adakah sy mengalami masalah jantung??dlm mse yg sma sy juga ade byk angin di dalam badan..selalu sendawa utk kuarkn angin..terima kasih tuan..

    ReplyDelete
  72. assalamualikum..saya berumur 28tahun..sejak akhir2 ni sy kerap sakit dada..tp bukan bahgian depan..but bahgian belakng seolah mcm ade benda berat menghimpap tulang belkang sehinga sya rasa sesak dada dan susah bernafas..saya xboleh tido terlentang mengereng or meniarap..bila kene angin kipas lagi terasa dicucuk sakit pada dada tembus tulang belakang..adakah ini smptom2 sakit jantung??tp saya selera makan..xmual..xpening..boleh bg penjelasan

    ReplyDelete
  73. sy pon sakit dade belah kiri.kadang rase aingin tesekat di kerongkong lepas tu selalu sendawe.itu tanda masalah jntung ke

    ReplyDelete
  74. Salam saudara . Saya juga ada masalah yang sama . Berkali2 sy buat ecg , cek tekanan darah , cek pergerakan nafas , dan xray semua nya normal . Ade sesetengah dokter mengatakan sy terkena gastrik . Tp sy langsung xsakit perut . Yg saya alami sehingga kini ialah nafas pendek . Sampai nk menguap pun kadang2 mcm xlepas . Tp dokter kata sy tiada masalah apa2 . Dah nk masok 2 bulan sy menderita nafas pendek sampai skarang sy nk tidur pun susah . Sy redhaa jika ini dugaan Tuhan . Tapi sy masih mahu ikhtiar dan minta pencerahan drpd pihak tuan mengenai masalah sy ini . Terima kasih saudara .

    ReplyDelete
  75. Salam Tn Syehcool, berjumpa lagi, saya ada mnghantar prkongsian idea lagi tentang ketidakselesaan pada diri dlm ruangan ini.sebelum ini saya ada menyebut antara lain dada yg berdebar sepanjang masa dan nadi yg laju..selepas 3 tahun saya mengalami masalah itu, pd akhir tahun lps seorg nurse menyatakn kesan jangka panjang kpd jantung, juga slps saya brbincang dgn doktor, ubat darah tinggi saya (ramipril) telah ditukar kpd jenis lain iaitu atenolol. Namun, saya mengalami nafas pendek sehingga saya mngambil keputusan ke emergency unit tp dbenarkn blk slps itu. Saya ke hospital lg utk mengadu hal yg sama. Doktor kemudiannya mengubah jenis ubat darah tinggi kpd covapril 4mg dan saya amalkn sehingga hari ini. Alhamdulillah, nadi jantung dah ok dan nafas pendek tidak saya rasa seperti sebelum..adakah ubat ada memberi kesan di atas yg tidak dpt dseimbangkn oleh sistem badan kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukur alhamdulillah kita disembuhkan dari sebarang penyakit yang serius. Saya telah mengambil ubat (makan) sejak November 2008. Saya mendapat rawatan lanjut (2 kali setahun percuma) di klinik pakar jantung, Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar, Kedah. Sepanjang tempoh hampir 8 tahun, setiap kali temujanji, bertukar doktor dan bertukar pula jenis ubatannya. Terbaru, last Oktober 2015, saya diberi ubat cairkan darah (aspirin), ubat kencing manis (Metformin dan Gliclazide), ubat darah tinggi (Amlodipine), kolestrol (Atorvastatin), untuk jantung diberi Coralan, Digoxin dan Bisoprolol. Alhamdulillah, saya sihat afiat tapi kadang2 letih sikit. Kita berikhtiar, Allah yang menyembuhkan. Next temujanji pada 6 April ini, entahlah bertukar lagi ubat agaknya. Ok lah, didoakan kita semua sentiasa diberi keafiatan oleh Allah, Amiin. Wassalam.

      Delete
  76. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  77. salam tuan.
    sy berumur 28thn,prempuan,obes dan pengidap darah tinggi.
    baru2 ni sy kerap alami sintom2:
    -kebas lengan kiri,jari kiri. akan hilang bila sy buat gerakan2.
    -tumit kaki akan sakit bila bangun dari duduk 2 pembaringan. tapi akn hilang bila mula brjalan.
    -bahu kiri terasa berat mcm ada beban.tapi akn hilang bila sy buat gerakan.
    -sy pernah alami batuk berpanjangn tapi mungkin krn tabiat suka minum ais dan minuman gas. x pasti. tapi sudah hilang sepenuhnya sekarang (batuk)

    Adakah ini tanda2 serangn jantung @ tanda awal penyakit jantung? atau hanya banyak angin dalam badan?
    kebas2 dan sakit bahu adakah sebab cara kerja sy yang banyak duduk dan menaip sja memndangkn sy seorg kerani.

    Sy x pernah anggap serius hal ni memndangkan sy amalkan ubat darah tinggi hari2 tanpa skip. tapi semalam 22 march,kawan sy meninggal akibat sakit jantung.sebaya sy dan juga mngidap drah tinggi.perempuan juga.Menurut ibunya dia sudah lma alami sakit jantung dan mngambil ubat setiap hari.

    Harap tuan menjawab soalan sy seberapa segera. sbb sy sngat2 risau.

    Terima kasih tuan

    ReplyDelete
  78. Assalamualaikum semua... Diharap sihat hendaknya di dalam lindungan ALLAH... Saya lelaki berumur 28thn.. Sy ade siri sakit dada selama tempoh 5tahun.. Dah pelbagai cara sy bt dlm tempoh 5thn ni da semuanya negatif ada msalah jantung.. Yg terbaru sy di masukkn dlm wad bulan 12 kelmarin dan selepas discaj sy bt rawatan susulan ke IJN dan keputusannya juga tetap sama jantung sy tiada masalah tersumbat.. Dan doktor suruh sy bt rawatan susulan untuk mengkaji rentak jantung pula... Apa yg sy nk kongsi bersama rakan2 semua ialah ubat yg amalkan untuk mengawal kolestrol dalam badan... Untuk makluman semua sy tidak mempunyai sebarang sakit darah tinggi mahupun kencing manis dan tahap kolestrol sy juga normal... Akan tetapi sakit dada sy masih lg berlarutan hingga ke hari ini... Sy ada mengamalkn jus lega untuk di ambil 2x sehari..apa yang sy dapati kandungan kolestrol sy menurun... Walaupun sakit dada sy masih terasa tetapi badan sy terasa segar.. Jika ada rakan2 lain yg ingin mencuba jus lega ni boleh la hubungi sy melalui email... muhammadredzuanazizul@gmail.com

    ReplyDelete
  79. Assalamualaikum semua... Diharap sihat hendaknya di dalam lindungan ALLAH... Saya lelaki berumur 28thn.. Sy ade siri sakit dada selama tempoh 5tahun.. Dah pelbagai cara sy bt dlm tempoh 5thn ni da semuanya negatif ada msalah jantung.. Yg terbaru sy di masukkn dlm wad bulan 12 kelmarin dan selepas discaj sy bt rawatan susulan ke IJN dan keputusannya juga tetap sama jantung sy tiada masalah tersumbat.. Dan doktor suruh sy bt rawatan susulan untuk mengkaji rentak jantung pula... Apa yg sy nk kongsi bersama rakan2 semua ialah ubat yg amalkan untuk mengawal kolestrol dalam badan... Untuk makluman semua sy tidak mempunyai sebarang sakit darah tinggi mahupun kencing manis dan tahap kolestrol sy juga normal... Akan tetapi sakit dada sy masih lg berlarutan hingga ke hari ini... Sy ada mengamalkn jus lega untuk di ambil 2x sehari..apa yang sy dapati kandungan kolestrol sy menurun... Walaupun sakit dada sy masih terasa tetapi badan sy terasa segar.. Jika ada rakan2 lain yg ingin mencuba jus lega ni boleh la hubungi sy melalui email... muhammadredzuanazizul@gmail.com

    ReplyDelete
  80. assamualaikum.....sy mengalami kebas di rusuk kiri..kadang2 terasa sakit menyucuk si bahagian dada n diatas dada berdekatan bahu kiri..sakit ini setiap hari terasa tetapi on off...perut saya juga selalu kembung...sy juga selalu sendawa..kekadang sy rasa seperti hendak pitam n tangan n kaki sy menjadi pucat.sy telahpun melakukan ecg test,blood test & echo test last pada feb 2016 tetapi keputusan semua normal...sy tidak di berikan sebarang ubat berkaitan jantung tetapi hanya di berikan ubat gastrik sahaja...sudah lama sy mengambil ubat gastik(AIR)tetapi tiada sebarang perubahan sehingga sy tidak lagi mengambil ubat gastik ini. sakit kebas di rusuk sy masih kekal sehingga hari ini...sy sudah buntu memikirkan penyakit sy ini...sy hanya mampu berdoa kepada Allah swt semoga penyakit sy ini cepat sembuh....selain dari rawatan klinikal, sy ada juga mencuba rawatan islam...tetapi masih belum bertemu penawar penyakit ini...

    ReplyDelete
  81. sy berumur 35...berurut pun kerap kali tetapi bertahan 2,3 hari saja lps 2 rasa sakit dtg balik..sy tidak gemuk hanya 58kg saja..bermulanya sy sakit pada nov 15 iaitu sy ke hospital gua musang(kecemasan) setelah saya rasa tidak dapat tidur... berasa lemah sangat(letih) rasa nak pitam, dada berdebar n dahi berpeluh...tangan n kaki sejuk skali.. sy rasa simpton ini adalah seperti sy mengalami masalah jantung..tetapi setelah diperiksa dan dilakukan ecg oleh doktor,doktor cakap normal...doktor memberikan tarikh appointment kpd sy untuk melakukan ujian echo di hospital kuala krai.namun keputusan juga normal...tetapi sampai sekarang sakit kebas d risuk kiri n didada menyucuk masih terasa sehingga sy tidak mampu membuat kerja2 yang berat..Nasib baik sy bekerja di pejabat n tidak terlalu penat.

    ReplyDelete
  82. Salam...sudah seminggu rasa tak selesa di dada sebelah kiri(rusuk kiri bawah ketiak),rasa mcm lenguh2 sampai ke lengan kiri.kadang2 rasa mcm panas pun ada di rusuk kiri tu ...lpas tu, nafas rasa mcm pendek bila tarik nafas...dah buat ecg 4hari lepas tp doktor ckp jntung normal,cuma darah tiggi sikit tp doc xbg pom ubt drah tggi...mudah tercungap kalau naik tangga dan berlari..skrang sya masih keliru dengan apa yg sy rasa skrng ni,,adakah ini petanda penyakit jantung...sy bru berumur 24tahun..mohon beri penjelasan...tq

    ReplyDelete
  83. salam ..sy nak share dan bertnye..selama 6bulan nie sy telah disahkan mempunyai penyakit anxiety disorder+panic attack ..sebulan sekali sy jumpe psy..di awal serangan penyakit nie sy rs jantung brdegup laju ..sesak nafas ..sejuk telapak kaki dan tangan serta berpeluh..byk kali buat pemeriksaan..da buat ecg..cek tekanan darah,xray..cek darah..semua normal ..doc bagitahu cuma angin byk dlm badan..asid reflux dlm perut ..da 7kali buat ecg..dkt hospital yg sme..doc ckp cuma angin..smpi la doc sahkan sy ade anxiety disorder,doc bgi ubat xnax dan luvox utk kurangkn stress,..tp sy risau ..sy tdk boleh melakukan aktiviti spt workout lagi ..sbb bile lari dkt treadmill..sy ssk nfs..dada rs berat,sejuk kaki tangan dan berpeluh ..sy jd panic..sy trus stop dr brlari..sampai hari nie sy masih tersa ssk nafas wlpon tdk melakukan aktiviti..berapa hari nie dada bela kiri ngilu,urat terasa skt smpi ke lengan kiri,berpeluh dingin kaki dan tangan..dada kiri tdk terlalu sakit..kdg2 sy rasa mual ..ssk nfs ..adakah kemungkinan sy terkena pnyakit jantung ?

    ReplyDelete
  84. assamualaikum.....sy mengalami kebas di rusuk kiri..kadang2 terasa sakit menyucuk si bahagian dada n diatas dada berdekatan bahu kiri..sakit ini setiap hari terasa tetapi on off...perut saya juga selalu kembung...sy juga selalu sendawa..kekadang sy rasa seperti hendak pitam n tangan n kaki sy menjadi pucat.sy telahpun melakukan ecg test,blood test & echo test last pada feb 2016 tetapi keputusan semua normal...sy tidak di berikan sebarang ubat berkaitan jantung tetapi hanya di berikan ubat gastrik sahaja...sudah lama sy mengambil ubat gastik(AIR)tetapi tiada sebarang perubahan sehingga sy tidak lagi mengambil ubat gastik ini. sakit kebas di rusuk sy masih kekal sehingga hari ini...sy sudah buntu memikirkan penyakit sy ini...sy hanya mampu berdoa kepada Allah swt semoga penyakit sy ini cepat sembuh....selain dari rawatan klinikal, sy ada juga mencuba rawatan islam...tetapi masih belum bertemu penawar penyakit ini..sy berumur 35...berurut pun kerap kali tetapi bertahan 2,3 hari saja lps 2 rasa sakit dtg balik..sy tidak gemuk hanya 58kg saja..bermulanya sy sakit pada nov 15 iaitu sy ke hospital gua musang(kecemasan) setelah saya rasa tidak dapat tidur... berasa lemah sangat(letih) rasa nak pitam, dada berdebar n dahi berpeluh...tangan n kaki sejuk skali.. sy rasa simpton ini adalah seperti sy mengalami masalah jantung..tetapi setelah diperiksa dan dilakukan ecg oleh doktor,doktor cakap normal...doktor memberikan tarikh appointment kpd sy untuk melakukan ujian echo di hospital kuala krai.namun keputusan juga normal...tetapi sampai sekarang sakit kebas d risuk kiri n didada menyucuk masih terasa sehingga sy tidak mampu membuat kerja2 yang berat..Nasib baik sy bekerja di pejabat n tidak terlalu penat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abg sintom tu pun ada dengan saya.. Dah buat ecg tiga kali tp semuaa ok.. Mungkin masalah pencernaan atau GERD.. Cuba awak google mana tau dpt membantu

      Delete
  85. Assalamualaikum,ada group wsap? blh bkongsi mslh n bg pndapat

    ReplyDelete
  86. Assalamualaikum,ada group wsap? blh bkongsi mslh n bg pndapat

    ReplyDelete
  87. Assalamualaikum, menarik juga kalau admin/pembaca sekalian wujudkan satu group whatapp utk berkongsi mslh & pendapat.. Boleh invite sy sekali hehe... 010885 6824

    ReplyDelete
  88. Asalam saya sekarang selalu rasa tidak selesa pda dada, dan rasa kembung perut.. Kadang2 ada terasa kebas pada bahu n perna rasa sakit berdekatan dengan tulang dekat dada dan leher..

    Saya ada ambil ubat gastrik tp rasa tidak selesa didada masi ada sehingga kini..Dah biat ecg semua normal.. Dan tekanan darah pun ok.. Apamasalah ya?

    ReplyDelete
  89. Salam. En syehcool aktif lagi tak ye.

    ReplyDelete
  90. selamat petang

    Suami saya berasa seperti cucuk jarum di bahagaian kiri
    selama 1 minggu .
    saya berasa takut berkaitan dengan masalah seperti ini

    ReplyDelete
  91. Saya nak berkongsi cerita tentang penderitaan yang saya alami. Dan saya sudah benar kalis dengan penyakit angin dalam badan . Ia boleh buat kita rasa macam nak mati,pendek nafas.Dulu,2 tahun saya ulang alik dari hospital,disebabkan rasa sakit mencucuk dekat dada,sekitar rusuk,tidak boleh tidur pakai kipas,rasa panic bila nafas pendek,sampai satu saat dada saya rasa ketat,dihempap batu,dan nafas tersekat .beberapa kali juga kekejangan disebabkan panic.Admitted ke wad ,doctor jalankan semua ujian dan kata saya takde masalah apa2.
    Lepas tu bila balik,saya still rasa benda tu semua,tubuh teramat lenguh ,tengkuk berat,sangat tidak selesa.Sampaikan saya tidak mengambil peperiksaan SPM pada waktunya.
    Kehairanan bila saya teru sakit dada,doktor suruh saya ubat cara kampong,saya just set mind ok lepas ni jangan panic.Tahu x,sebenarnya yang bnayk mendorong adalah kita senang panic,padahal ia cuma angin yang banyak,angin boleh mengundang pelbagai penyakit,saya pun tak tahu macamanna boleh sembuh,tapi saya lebih amalkann kehidupan sihat,main badmintondapatkan nasihat doctor kalau sakit dada terjjadi lg.
    Sakit dada pedih kemungkinan besar angin,saaya pernah suspek masalah jantung tetapi tidak sebenarnya.

    Jalan terbaik
    -bersenam
    -buang angin
    -minum air halia
    -check doctor bila rasa tak selesa
    -jangan panic

    Bial dah buat ECG,doktor lebih tahu.
    Jadi kita hanya set mind positif.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih di atas perkongsian pengalaman sdr/sdri dengan kami di blog ini. Memang benar, saikologi memainkan peranan penting melawan rasa yang tidak selesa yang kita sering alami. Saya juga pernah terasa panik bila terbangun pukul satu pagi, terasa sakit dada ..... ingatkan jantung buat hal....ambil blood pressure, check gula dalam darah ... semua okay, otak mula membayangkan yang bukan-bukan...adakah kematian sudah hampir....panik! saya bawa bertenang dan beranggapan ianya bukan masalah jantung ....selepas sapu dengan minyak panas di bahagian dada dan perut, alhamdulillah, ok balik.

      Delete
    2. assalamualaikum..sekadar minta pandangan,sy slalu sakit Dada sbelah kiri dan kadang2 rs skit smpai ke belakang,leher belah kiri jadi tegang,tangan dan kaki berpeluh lenguh dan kebas sampai ke tangan kiri...dh 5,6kali pergi hospital check ECG tp doktor cakap normal,check darah utk jantung pun doktar cakap normal,xtray test pn normal bulan 1 ni baru buat stress test d hospital putrajaya..APA pendapat tuan

      Delete
    3. Setuju sgt...kadang2 kita bnyk berfikir & stress

      Delete
  92. Salam ..saya pengeluar herba warisan yang telah dirumus khas bagi tujuan penyembuhan penyakit yg mampu memusnahkan pelbagai jenis kanser seperti ; ✅Kanser Usus ✅Kanser Payudara ✅Kanser Lymphoma dan lain-lain lagi. Turut mampu mengubati penyakit lain seperti ; ✅Batu Karang ✅Batu Hempedu ✅Saraf Parkinson ✅Slip Disk ✅Gout ✅Resdung ✅Demam Campak ✅Denggi dan lain-lain lagi
    Proses penyembuhan juga perawatan secara semulajadi ini tanpa menyakitkan atau merosakkan buah pinggang.
    ✔Keberkesan JUS INFINITI sudah terbukti dan saya menjaminkan kelebihan produk ini akan membuatkan pengguna terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh.Sama-sama kita merawat dan seterusnya mencegah apa saja penyakit yang dihadapi dari terus merebak ke tahap yang lebih kritikal. Insyaallah ,JUS INFINITI turut membantu melambatkan penyakit terus merebak dengan cepat lantas mampu merawat sehingga sembuh, mudah-mudahan.contoh pesakit gout belum ada lagi herba untuk gout yang mampu hilangkan terus gout.banyak yang Cuma mampu menahan saja dan kena makan hari hari berbeza dengan jus infiniti keluaran jutawan herbs.cukup untuk makan berapa botol saja gout anda telah pulih dan tidak perlu risau lagi dan hari hari boleh makan udang dan ikan bilis macam sebelum sakit gout.memang hebat sama jugak degan saraf,,.batu hempedu dan lain lain peyakit boleh rujuk testimony saya yang banyak banyak kes lain..jika anda hendak menjaga kesihatan jus ininpaling terbaik sebab mampu menurunkan paras kolestrol dengan cepat tidak perlu risau lagi serangan jantung atau kolestrol tinggi
    ✔Hutan belantara kita tersembunyi 1 juta rahsia.Hanya ramuan herba terpilih sahaja yang terkandung di dalam JUS INFINITI ini, ✔JUS INFINITI amat mujarab jika diamalkan dengan betul dan konsisten. Jangan dibiarkan penyakit yang ditanggung dalam diri kita tanpa berusaha merawatnya. ✔Ramai yang sudah berjaya sembuh dengan produk JUS INFINITI ini .Ia terbukti dengan testimoni pelbagai jenis penyakit yang sudah sembuh dengan penggunaan yang betul dan konsisten. ✔JUS INFINITI ini juga boleh dijadikan makanan tambahan yang selamat diambil oleh sesiapa yang ingin menjaga kesihatan dan pencegahan awal pelbagai jenis penyakit.
    ✔Insyaallah sama-sama kita berikhtiar. ✔Untuk sebarang pertanyaan yang lebih lanjut serta jika ingin meminta pandangan, perkongsian serta maklumat tentang JUS INFINITI ,sila hubungi sy :
    ✅Encik Mohd Zuhairi 0174687570 (Whats App ,Call,SmS ) ✅HARGA 1BOTOL: RM180 ✅NAMA SYARIKAT: JUTAWAN HERBS ✅NO. PENDAFTARAN SYARIKAT: PG 0346818-W ✅NAMA PEMILIK : MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN 0174687570 (WHASTAPP,SMS&CALL)

    ReplyDelete
  93. Salam ..saya pengeluar herba warisan yang telah dirumus khas bagi tujuan penyembuhan penyakit yg mampu memusnahkan pelbagai jenis kanser seperti ; ✅Kanser Usus ✅Kanser Payudara ✅Kanser Lymphoma dan lain-lain lagi. Turut mampu mengubati penyakit lain seperti ; ✅Batu Karang ✅Batu Hempedu ✅Saraf Parkinson ✅Slip Disk ✅Gout ✅Resdung ✅Demam Campak ✅Denggi dan lain-lain lagi
    Proses penyembuhan juga perawatan secara semulajadi ini tanpa menyakitkan atau merosakkan buah pinggang.
    ✔Keberkesan JUS INFINITI sudah terbukti dan saya menjaminkan kelebihan produk ini akan membuatkan pengguna terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh.Sama-sama kita merawat dan seterusnya mencegah apa saja penyakit yang dihadapi dari terus merebak ke tahap yang lebih kritikal. Insyaallah ,JUS INFINITI turut membantu melambatkan penyakit terus merebak dengan cepat lantas mampu merawat sehingga sembuh, mudah-mudahan.contoh pesakit gout belum ada lagi herba untuk gout yang mampu hilangkan terus gout.banyak yang Cuma mampu menahan saja dan kena makan hari hari berbeza dengan jus infiniti keluaran jutawan herbs.cukup untuk makan berapa botol saja gout anda telah pulih dan tidak perlu risau lagi dan hari hari boleh makan udang dan ikan bilis macam sebelum sakit gout.memang hebat sama jugak degan saraf,,.batu hempedu dan lain lain peyakit boleh rujuk testimony saya yang banyak banyak kes lain..jika anda hendak menjaga kesihatan jus ininpaling terbaik sebab mampu menurunkan paras kolestrol dengan cepat tidak perlu risau lagi serangan jantung atau kolestrol tinggi
    ✔Hutan belantara kita tersembunyi 1 juta rahsia.Hanya ramuan herba terpilih sahaja yang terkandung di dalam JUS INFINITI ini, ✔JUS INFINITI amat mujarab jika diamalkan dengan betul dan konsisten. Jangan dibiarkan penyakit yang ditanggung dalam diri kita tanpa berusaha merawatnya. ✔Ramai yang sudah berjaya sembuh dengan produk JUS INFINITI ini .Ia terbukti dengan testimoni pelbagai jenis penyakit yang sudah sembuh dengan penggunaan yang betul dan konsisten. ✔JUS INFINITI ini juga boleh dijadikan makanan tambahan yang selamat diambil oleh sesiapa yang ingin menjaga kesihatan dan pencegahan awal pelbagai jenis penyakit.
    ✔Insyaallah sama-sama kita berikhtiar. ✔Untuk sebarang pertanyaan yang lebih lanjut serta jika ingin meminta pandangan, perkongsian serta maklumat tentang JUS INFINITI ,sila hubungi sy :
    ✅Encik Mohd Zuhairi 0174687570 (Whats App ,Call,SmS ) ✅HARGA 1BOTOL: RM180 ✅NAMA SYARIKAT: JUTAWAN HERBS ✅NO. PENDAFTARAN SYARIKAT: PG 0346818-W ✅NAMA PEMILIK : MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN 0174687570 (WHASTAPP,SMS&CALL)

    ReplyDelete
  94. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  95. Assalamualaikum
    Husband sy ade sakit jntung trsumbat
    3 blok kat jntung dye
    Sy amat risau sgt
    Hmpir jam 10 mlm dye rsa bdn nya amat berbisa sakit yg amat dada terasa pedih yg amat
    Jln 2,3 lgkah nk pitam
    Smpai pgsan dlm 15mnit
    Sy urut plahan2 je pon x hilg bisa sakit bdn dye
    Kakinya bgkak x prnah surut
    Tapak kki terasa amat berat nk brjln
    Hnya Allh je yg thu btapa sakit dan mnderita husbnd sy tu
    Sy dh xtaw nk buat cmner lgi
    Prasaan sy jgn ckp la stiap hri mnangis dlm diam tgk keadaan husbnd
    Pil bwh lidah tu dh 2 kli dye mkn pon tetap dada pedih
    Sy tgk keadaannya mmg truk
    Msa dye pengsan tu mmg sjuk tgn nya
    YaAllah sy msa tu mnangis trus mnangis shingga dye sdr
    Sblm ni doc IJN dh sruh wat operation nk kne tukar injap tapi dye xnk buat takut katanya
    Sbb kwn2 dye ade yg mninggal
    So
    Skg husbnd sy di hospital
    Kmungkinan doc trpksa buat operation
    YaAllh YaRahman YaRahim Kau pnjgknlah usia suamiku YaAllh seandainya Kau menyayangi suamiku Kau tabahknlah dan kuatknlah hatiku ini YaAllh
    Sememangnya aku x bole hdup tnpa suamiku di sisi

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  96. Salam sejahtera kpd Sdri Arra Mukhriz dan famili. Saya benar2 simpati dengan keadaan suami anda. Saya dapat merasakan betapa sakitnya di dada akibat serangan jantung. Cuma saya sekadar doakan segala2nya berjalan lancar. Banyakkan bersabar dan berdoa. Allah bersama kita.

    ReplyDelete
  97. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  98. tiba2 bangun pagi..sbb sesak nafas dan badan sejuk wlaupun tidur xbuka kipas..terasa bhgian dada bnyk sgat angin..bunyi angin jelas,

    ReplyDelete
  99. Sapa yang menjadi seksa nafas. Buat check up keseluruhan... Dada sakit dan semua pastikan cek kolestrol jgn lupa..

    ReplyDelete
  100. Salam tuan..sy wanita berumur 30 thn..
    Nk bertya pendapat tentang sakit sy..mggu lps tb2 saja sy sakit dada pening dan muntah(sikit shj) diikuti dgn sejuk seluruh badan..sy ambil kptsan tdo shj dan bl bgun sy ok..sejk dr itu jntung sy sentiasa berdebar2 on / off..kesesokannya slps bbuka sy sakit di seluruh blkang bdan tp slpas brehat sy ok..hr ke 5 br sy ke klinik dan doc sahkan sy sakit gastrik(sy mmg ad mslh angin dlm bdan sejak remaja)..msalh skrg bl sy sakit dada mst diikuti dgn kembung perut ( kdg2) dan sakit di bhgian blkg bdn(tepi tulang blkg kiri/ kanan)dan dibahagian ketiak blah kiri..adakah itu mslh jntung?

    ReplyDelete
  101. Sy nak tanya.. Smnjak bbrapa hari ni sy rasa macam tak puas bernafas...dan kaki dan tangan saya senang rasa kebas walaupun sy duduk dalam jangka waktu yg singkat.. kadang kadang angin terlalu bnyak dalam badan smpai rasa sakit dada sebelah kiri.. Saya baru brumur 19 tahun.. Ada kemungkinan ke untk sakit jantung? Atau pon sbb terlalu sibuk menyebabkan rasa macam ni.. Harap dapat jawapan...

    ReplyDelete
  102. Salam.. dh 2 3 hari maslah ssh nk tdo terjadi..
    bila nk terlelap je terjaga rasa xselesa didada.. kenapa ye? Paksa tdo jd jgk bila nk telelap ja trus mcm tekejut xselesa didada .. bnda ni jd bila nak terlelap je hmmm.. smpai ke pagi xbole tdoo.. kenapa yer?

    ReplyDelete
  103. Salam..saya 24 jam sesak nafas.benda ni jadi sebab tolak motor..sebelum ni saya memang perasan saya ada gastrik tapi tak pernah ambik ubat gastrik..lepas kes tolak moto tu sampai sekarang sesak nafas..tangan keluar urat..dada kena cucuk2 tengan kebas..naik tangga tak tercunggap..selalu saya sendawa angin.dah pi endoscopy perut memang ada gastritis..hospital putrajaya dengan serdang macam rumah ke 2..sesak nafas terus pi buat ecg check bp,check darah doktor cakap semua ok..sampai satu tahap saya buat angiogram kat columbia doktor pakar dari ijn..doktor cakap jantung sihat,tak ada bkocking atau pun sempit..ada sorang ketua doktor dan 2 orang penolong doktor masa buat angiogram tu..3 doktor cakap semua resuly normal dan sihat..echo buat 3 kali doktor cakap normal..blood test ok ..minggu lepas pi buat spirometri test check pernafasan di columbia jugak doktor physician cakap normal..dah kena bagi xanax tapi tak pernah makan..dah dapat surat p psy tapi tak pernah pergi..tap sampai sekarang saya rasa sesak nafas.tapi saya tetap jugak jogging atau pon bristwalk sejam 4kali seminggu.saya pon tak tau sakit apa..anxiety memang dah ada sebab pikir macam..sekarang ni saya jaga makan yg rebus grill stim.jarang makan benda kat luar.kalau terdesak baru makan..pernah bulan lepas saya minum air kelapa ,malam tu terus tangan rasa kebas cramp sakit urat.dah pi jumpa ustaz cakap sakit urat masuk angin sebab kes tolak moto tu...dah lebih 20kali buat ecg bp test,blood test 4 kali dah..angiogram sekali echo 3 kali..semua ok tapi badan rasa tak sedap

    ReplyDelete
  104. Assalam..skdr berkongsi masalah, saya baru je lps pantang bersalin ank no3.sepanjang berpantang dada kiri saya terasa sakit seperti dicucuk2, lengan kiri terasa lenguh dan pening kepala(terasa diawangan.jarang2 je datang).selepas sebulan ada check up untuk ibu n anak..saya ada bgitau doktor mengenai masalah sakit dada saya dan saya diminta untuk buat test ecg..keputusan abnormal.repeat test 2 minggu pon sama je result,abnormal dan saya akan direfer ke hospital putrajaya or serdang(masih tunggu date sbb ramai yg menuggu untuk scan jantung if xsilap la kata doktor) sekarang sakit tu masih lg ada dan saya masih berharap ia bkn jantung. Dalam tempoh saya sakit dada ni..pernah sekali saya diserang sakit diantara dada kiri n kanan.asalnye sakit dr perut naik ke dada..rasa xboleh bernafas dan saya mengalami muntah hampir 3 or 4 kali.sakit tu hilang selepas sejam.saya x ke hospital just sapu minyk yuyi n mandi.xsure serangan jantung or x..tp harap2 bkn jantung. Saya doakan encik syehcool diberikan kesihatan baik dan didoakan juga yang mengadu masalah kesihatan di sini sembuh dr sebarang penyakit.

    ReplyDelete