Sunday, September 29, 2013

242.0 Saintis Islam yang unggul

Abu Bakr Al-Razi - pakar perubatan

1.   Abu Bakr Al-Razi is one of the best-known contributors to medical knowledge. A native of Persia, Al-Razi traveled to Baghdad to study medicine and later became director of a large hospital there. He wrote more than 200 books and was a master of observation and experimental medicine. Great discoveries and treatises on subjects as diverse as pediatrics, oral hygiene, smallpox, measles, allergies, scabies, and kidney stones are attributed to him.

Abu Ali ibn Sina - ensaiklopedia perubatan

2.   Ibn Sina’s masterpiece work was titled The Canon of Medicine. This encyclopedia of all medical knowledge of the time consisted of more than a million words and included summaries of Greek medicine, anatomical drawings, descriptions of diseases and their cures, and an outline of 760 medicinal plants and the drugs that could be derived from them. This monumental work was translated into many languages and served as the main medical textbook and teaching guide until the mid-nineteenth century.

In addition to the works of these two great medical authorities, the works of more than 400 other physicians and authors were translated into European languages. All had a great impact on the future of medicine.

Abu Abdullah al-Khawarizmi - pakar matematik

3.   Abu Abdullah al-Khawarizmi:  One of the greatest mathematicians who ever lived. Born in modern-day Uzbekistan, he was raised near Baghdad and was associated with the great institutions of learning there. Al-Khawarizmi is known as the founder of algebra and he also introduced the concept of algorithm. The word “algebra” itself comes from the title of a book that he wrote on the subject, Al-Jabr wa al-Muqabilah (The Book of Integration and Equation), and the term “algorithm” derives from his last name.

Al-Khawarizmi took the prevailing knowledge of the time and enriched it with his unique contributions. He developed solutions for linear and quadratic equations and detailed trigonometric tables and geometric and arithmetical concepts.

Abu Raihan Al-Biruni - ahli fizik

4.   Al-Biruni studied Greek, Syriac, and Sanskrit and was a contemporary of the famous physician Ibn Sina. Al-Biruni made such extensive contributions to science that an index of his written works would cover more than sixty pages! He wrote about Earth’s rotation, made calculations of latitude and longitude, and used mathematical techniques to determine the seasons.

Al-Biruni wrote about the speed of light versus the speed of sound and accurately determined the weights of more than a dozen elements and compounds. He studied angles, trigonometry, and the Indian numeral system. Like all other Muslim scholars of the time, his interests were diverse. He also wrote about botany, ancient history, and geography.

Sumber: http://www.hopeitw.com/knowledge/top-5-most-famous-muslim-scientists


Friday, September 27, 2013

241.0 Jimat duit @ minyak

Foto hiasan: Abang saya, A/Y Shaikh Mohamed dengan kereta pertama Ford Prefect tahun 60an.  Dulu bila isi RM10.00 minyak "regular" happy habeh, 4 - 5 hari sampai se minggu boleh tahan.

Kebelakangan ini, kenaikan harga minyak petrol walaupun cuma 20 sen se liter, kesan dominonya amat terasa. Kueh yang dulu 40 sen dah naik 50 sen, roti canai dari 80 sen dah jadi RM1.00, barang-barang keperluan dapor semuanya naik, boleh tengok pada tag harga setiap barang di "overlapped" dengan tag harga baru.  Kita yang berpendapatan sederhana (apatah lagi pesara macam saya ni) memang terkena bahangnya "rakyat didahulukan".  Dengar kabar oleh pakar ekonomi, kenaikan harga RON95 tidak akan berhenti di sini saja malah akan naik lagi di masa akan datang dengan alasan untuk membanteras kes penyeludupan minyak petrol dan diesel ke negeri Thailand.  Apa ni?  orang lain buat pasal, orang lain pula kena tanggung kosnya ..... tindakan yang bijak kah ini?  Malaysia, tanah tumpahnya petrol ku!

Saya ingin berkongsi pengetahuan dari sebuah artikel yang wujud lama dulu semasa kemaruk kenaikan harga minyak di Malaysia.  Teknik penjimatan ketika mengisi minyak ke dalam tangki kereta ini telah terbukti berkesan, sedikit sebanyak membantu kita menghadapi kos kenaikan petrol masakini, bacalah!

MEMBANTU ANDA MENGHADAPI KOS KENAIKAN PETROL

Pengalaman untuk dikongsi bersama-sama agar dapat membantu ketika kenaikan harga petrol meningkat-kan kos sara hidup.

Ceritanya di mana adik ipar saya dapat menjimatkan petrol dengan begitu menakjubkan. Caranya begitu mudah dimana apabila kita mengisi minyak selalunya kita akan menekan hozzle tersebut secara maksima untuk pengisian yang cepat. Tetapi apa yang perlu dilakukan sekarang adalah dengan menekan hozzle minyak tersebut secara minima yang boleh dan anda akan menunggu agak lama untuk pam tersebut berhenti mengikut jumlah wang yang dibayar. Dengan meluangkan sedikit masa sahaja adakah anda percaya  bahawa penjimatan tersebut adalah luar biasa.

Sebagai contoh sebelum ini pada setiap RM10.00 petrol saya akan mendapat perjalanan sejauh 100 km sahaja (untuk perjalanan didalam bandar). Selepas mencuba kaedah diatas, saya tidak menyangka bahawa perjalanan saya kini kepada 150 km dengan kadar RM10.00 juga.

Setelah mencuba pada beberapa jenis petrol (Shell/Petronas dll) memang ada kebenarannya. Saya telah bertanya kepada yang arif tentang petrol, dan memang benar jika anda mengisi minyak pada tahap mengepam yang maksima, petrol tersebut akan bercampur dengan gas (banyak gas dari petrol). Pada kadar yang minima pula hanya petrol sahaja yang akan dipamkan kedalam tangki kereta kita. Pada kadar sederhana setengah minyak setengah gas lah agaknya. Mengapa tidak kita mencuba dalam keadaan sekarang dimana harga petrol kian meningkat ... gaji macam tu jugak. p/s jika pada sesiapa yang sering menggunakan Shell, adakah anda perasan bahawa pada hozzle terdapat 3 tahap pengisian untuk memudahkan kita tidak perlu memegang hozzle tersebut. Takuk besi tahap minima seolah-olah di patahkan....??? Perasan kah anda...

Tan Joo Huat
Sony Electronics (M) Sdn Bhd
International Procurement Center


240.0 Khusyuk dalam solat dan doa

Foto: Masjidil Haram semasa dulu.

AMARAN! Dipaparkan petikan dari Kitab Bahrulmazi karangan ulamak terkenal Malaysia, al-Ustaz Idris Marbawi. Kitab lama ini ditulis dalam bahasa Melayu lama, jadi kita sekadar membaca dan faham mengikut kemampuan sendiri. Sebaiknya dirujuk kepada alim ulamak dan guru yang mengajar kitab ini.

247.) Mukasurat 89 Masalah : Khusyuk dan maknanya dan tandanya
Ya saudaraku, bermula makna khusyuk itu adalah tetap anggota dan tiada keluh kesah rupanya. Maka alamatnya dapat dilihat iaitu tidak dilakukan oleh seorang yang sembahyang itu berpaling ke kanan dan ke kiri, dan tiada melampau dua matanya memandang lebih daripada tempat sujudnya.

Maka yang demikian itulah disuruh oleh syarak ke atas seseorang itu, kerana dengan yang demikian seseorang itu beradap kepada Tuhannya. Bukankah sembahyang itu perhubungan hamba dengan Tuhannya ? Maka barangsiapa tahkik ia dengan perhubungan di dalam sembahyang nescaya terang benderang tempat terbit tahbil Allah maka jadi khusyuk dirinya. Dan orang yang khusyuk itu telah disebut oleh Qur'an akan mendapat kemenangan dengan sebab khusyuk. Firman Allah Ta'ala: "Sesungguhnya mendapat kemenangan segala orang yang mukmin yang di dalam sembahyang mereka itu khusyuk mereka itu ertinya yang takut mereka itu akan Allah."

Sabda Nabi SAW: "khusyuk itu adalah dengan merendah diri dan menghinakan diri dan membuat tetap dan tenang hati dan tiada berupa susah dan kacau bilau dan menadahkan tangan engkau. Hendaklah diangkat oleh engkau kedua tanganmu meminta doa kepada Tuhan dengan dihadapkan dua tapak tangan akan muka engkau dan engkau kata 'Hai Tuhanku, hai Tuhanku'."

Adalah menadah tangan itu bukannya di dalam sembahyang bahkan dilakukan kemudian daripada sembahyang. Maka itulah maknanya membuatkan diri khusyuk dan tadaruk di dalam sembahyang. Apabila selesai memberi salam janganlah langsung bangkit dari tikar sembahyang itu. Bahkan pintalah apa-apa yang baik dan yang tidak dilarang kepadaNya dan katalah: Ya Tuhanku, ya Tuhanku hingga doa akhirnya. Maka jangan pula enggan meminta ( berdoa ) kerana yang demikian itu merugikan. Bukankah setelah sudah menyembahNya maka dituntut memohon pula apa-apa kepadaNya. Dan memohon itulah yang disuruhNya. Sabda Nabi SAW: Dan barang siapa tiada memperbuat itu maka iaitu bahagian-bahagian. Dan pada satu riwayat barang siapa tiada memperbuat yang demikian itu ya'ni khusyuk dan khuduk serta tadaruk dan berdoa selepas sembahyang maka ia melakukan sembahyang yang kurang sempurna pahalanya.

Tamat petikan Kitab Bahrul mazi
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kisah solat para sahabat

Kisah 1:

Pada suatu ketika, peha Sayyidina Ali r.a. telah terkena panah. Apabila cuba dicabut, beliau merasa begitu sakit. Seseorang telah mencadangkan supaya panah itu dicabut ketika beliau sedang solat. Apabila selesai solat, beliau bertanya sudahkah mereka mencabut panah tersebut. Mereka menjawab ya. Apabila ditanya, apakah beliau tidak merasa sakit? Beliau menjawab, beliau sedikit pun tidak merasa sakit.

Kisah 2:

Pada suatu ketika di medan jihad, Nabi Muhammad s.a.w. telah bertanya kepada para sahabatnya, siapakah yang bersedia untuk menjaga khemah beliau pada waktu malam. Dua orang sahabat telah bersetuju. Seorang bernama Ammar bin Yasir r.a dan seorang lagi bernama Abbad bin Basyir r.a. Pada malam itu mereka telah berkawal. Abbad telah mencadangkan kepada Ammar supaya mereka berkawal secara bergilir-gilir. Beliau akan menjaga pada sebahagian malam dan Ammar akan berkawal pada sebahagian malam lagi. Ammar telah bersetuju. Maka Abbad telah berkawal. Sementara berkawal beliau telah mendirikan solat. Dalam solatnya itu, beliau telah membaca surah Al Kahfi. Seorang peninjau musuh telah melihat beliau sedang solat lalu melepaskan panah kepadanya. Satu anak panah telah kena pada badannya. Apabila melihat beliau masih tetap solat, maka musuh telah melepaskan panah yang kedua. Bagaimanapun, Abbad tetap juga solat. Musuh tersebut melepaskan panah yang ketiga, lalu Abbad memberhentikan solatnya. Apabila melihatkan keadaan itu dan terlihat Ammar yang berada di situ, maka pihak musuh menyangkakan masih ramai lagi tentera Islam yang berkawal di situ. Lalu musuh tersebut telah melarikan diri. Dengan badan yang berlumuran darah, Abbad telah mengejutkan Ammar yang sedang tidur. Melihatkan badan sahabatnya yang berlumuran darah itu, Ammar begitu terkejut. Ammar bertanya mengapa beliau lambat membangunkannya. Dia menjawab, ketika itu beliau merasa sungguh nikmat dan malu dengan Allah untuk menghentikan solatnya. Tetapi apabila panah yang ketiga mengenai dirinya, beliau bimbang akan keselamatan Nabi S.A.W., maka kerana itulah dia memberhentikan solatnya. Kalau tidak sudah pasti dia tidak akan menghentikan solatnya dan rela mati dalam keadaan demikian.

Lihatlah mutu solat para sahabat. Bagaimana pula dengan solat kita hari ini? Seekor nyamuk pun boleh merosakkan solat kita. Firman Allah yang bermaksud: "Dan neraka Waillah bagi orang yang lalai dalam solatnya." (Surah Al-Ma'un). Semoga Allah memberi kita kekuatan untuk mengamalkan apa yang kita tahu dan dapat menyampaikannya di antara satu sama lain.

Thursday, September 26, 2013

239.0 Himpunan foto kezaliman yahudi@zionis israel

"SELAMAT DATANG KE NEGERI NERAKA DUNIA!!!!"
KEDATANGAN ANDA AKAN DISAMBUT DENGAN MUNCUNG SENAPANG


video


Umur 10 tahun meninggal kerana trauma dan tekanan saikologikal, ia tidak dibenarkan bertemu dan memelok bapanya di dalam tahanan israel.  Kasih dan rindu seorang anak kepada bapanya.

Dunia lebih mengagongkan bayi kerabat di raja dari bayi Palestin yang menjadi korban setiap hari.

Kematian bayi perkara biasa di Palestin.

Orang tua yang tidak berdaya pun jadi mangsa kezaliman yahudi.

Gambaran bagaimana yahudi memperolehi keuntungan apabila ia melaga-lagakan pengikut Sunni (Ahli sunnah waljamaah) dengan Syiah (agama yang dicipta oleh yahudi sendiri).

Menyiram arak ke arah wanita Arab, pengecut!












Layanan VIP.

Sejak 1948 hingga sekarang 2013, penduduk Palestin diusir dari tanahnya sendiri.

Apabila negara dijajah, penduduk asal memberontak. Padahnya, penduduk asal digelar "pengganas" dan penjajah memberi alasan "membela diri".

No balls!

Again .... no balls!

Bercakap tentang kedamaian .... lihatlah statistik perbandingan di antara penduduk Palestin dan pendatang yahudi laknat.

Pembebasan Palestin memerlukan pengorbanan yang besar kerana dunia memandang sebelah mata sahaja.

Kanak-kanak pun dicap sebagai "pengganas" meminjam kata-kata Bush.

Kanak-kanak membawa senjata ke sekolah?

Geram!

Geram, tunjuk kuat kepada kanak2 dan orang-orang yang tak berdaya.

Kasihan anak-anak Palestin, kalian bersendirian dalam perjuangan ini.  Ramai yang sekadar menyokong dari belakang tetapi tidak berani secara langsung dan terbuka.

Again and again .... no .....

Allah beserta kalian wahai pemuda2 Palestin.

Menahan tanpa perbicaraan ..... 

Kekuatan dan keberanian akan tiba dengan sendirinya.

Pembunuhan orang awam Palestin di Sabra dan Shatila 16, 17 & 18/9/1982
mengakibatkan jumlah 3,500 hingga 8,000 orang termasuk kanak2 dan wanita serta orang2 tua.
Kes ditutup begitu sahaja kerana mangsanya adalah orang2 Islam!

Kezaliman di Sabra dan Shatila.

Senyuman terus terukir ....

Mengirim roti dan makanan melalui lubang di tembok yang dibina oleh israel laknat.

"hormat" tiada dalam dictionary yahudi.

sekuat mana tenaga seorang wanita? tetapi semangatnya melebihi seorang lelaki.

Terbaru, Sept 2013, konvoi bantuan diserang.

again ... again .... again ... no balls!

















yahud and nasara can go to HELL!










Pernahkah kamu berdua memikirkan masalah penduduk Palestin dengan serius?

Harapan .... pembebasan dari kezaliman saban hari.

Lucu? apa yang lucunya?

Umur remaja 17 tahun, orang awam tidak bersenjata, dibunuh begitu saja.


Pernahkah perkara seperti ini berlaku di bahagian lain dunia ini? CELAKA ISRAEL!

Penduduk Palestin ibarat tinggal di dalam sebuah penjara yang besar.

Rutin harian yang sengaja diujudkan untuk menyusahkan penduduk tempatan, cuma di israel!




























YA ALLAH! ENGKAU KURNIAKAN KEKUATAN DAN KEMENANGAN KEPADA KAMI DAN KEPADA PENDUDUK PALESTIN YANG TERTINDAS SERTA DIZALIMI INI! 
ENGKAU SAHAJA YANG DAPAT MEMUSNAHKAN MUSUH KAMI DAN MUSUH MU, YAHUDI YANG DILAKNAT! 
TIADA DAYA SERTA UPAYA KAMI MELAINKAN DENGAN PERTOLONGAN ENGKAU JUA, YAA ALLAH, YAA RAHMAAN, YAA RAHIIM, YAA RABBAL 'AALAMIIN.