Sunday, September 8, 2013

213.0 Nasib Ikhwanul Muslimin Mesir


Pada pukul enam pagi tanggal 7/12/1954, bendera hitam dikibarkan di penjara Kaherah dan orang-orang yang dijatuhi hukuman mati dengan diiringi pengawal, berkaki ayam dan memakai pakaian orang tahanan berwarna merah.

Pada pukul lapan pagi, bermulalah hukuman mati terhadap enam orang anggota Al Ikhwan Al Muslimin: Mahmud Abdul Latif, Yusuf Thala’at, Handawi Dawir, Ibrahim Ath Thayyib, Muhammad Farghali dan Abdul Qadir Audah. Keenam-enam orang ini berjalan ke tali gantung, dengan keberanian luar biasa dan memuji Allah karena mendapat kemuliaan syahid”.

“Sesungguhnya kamu mengharapkan mati (syahid) sebelum kamu menghadapinya; (sekarang) sungguh kamu telah melihatnya dan kamu menyaksikannya”. ( Surah Ali Imran: 143).

Salah seorang diantara mereka Syeikh Abdul Qadir Audah , seorang hakim lagi faqih dan pakar undang-undang, sebelum dilaksanakan hukuman mati berdoa kepada Allah, “Darahku akan menjadi laknat ke atas mereka yang melakukan kezaliman terhadap diriku."

Allah telah tunjukkan kekuasaan-Nya...Semua yang buat kerja jahat terhadap para ulamak Allah balas di dunia lagi.

Jamal Salim Ketua hakim yang menjatuhkan hukuman mati kepada pejuang Islam menderita sakit saraf yg kronik. Ginjalnya tidak berfungsi.Tak boleh buang air kecil dan akhirnya mati keracunan, Syamsu Badran dijatuhi hukuman seumur hidup. Kaunselor Abdul Hakim Amir mati bunuh diri atau diracun. Hamzah Basyuni dilanggar dengan teruk, hingga tubuhnya hancur dan bertebaran di atas tanah. Al Askari Ghunaim ditemui mati dalam kebun. Ash Shaul Yasin diserang untanya dan tulang lehernya retak hingga mati. Abdun Nashir seluruh hidupnya dipenuhi rasa ketakutan dan keresahan, baik dalam jaga maupun tidur. Bahkan kuburnya digenangi aliran air.

Semoga Allah SWT mengumpulkan kita dan pejuang-pejuang yang gugur syahid di jalan-Nya bersama Rasulullah SAW di dalam surga-Nya yang mulia. Amin.

Kenangan di Penjara - Dr. Yusuf Al Qaradhawi

Dr. Syeikh Yusuf Al Qaradhawi pernah dipenjarakan sebanyak tiga kali. Kali pertama ialah pada tahun 1949 setelah Ikhwanul Muslimin dikaitkan dengan pembunuhan Perdana Menteri Mesir, Nuqrashi Basha. Kali kedua beliau telah dipenjarakan kerana perselisihan antara Ikhwanul Muslimin dan Dewan Revolusi pimpinan General Nagib. Kali ketiga pula ialah pada tahun 1954 dan dibebaskan pada tahun 1956 juga kerana perselisihan antara Ikhwanul Muslimin dan Dewan Revolusi pimpinan General Jamal Abdul Nasser. Berikut saya sertakan kenangan pahit beliau di dalam penjara bersama para ikhwan ketika ditahan buat kali ke tiga.

Penjara Perang di Mesir telah dibina oleh Inggeris pada zaman penjajahan. Ianya digunakan untuk menghukum tentera yang melanggar undang-undang. Oleh sebab itu, sel penjara dibuat untuk menampung seorang dalam setiap sel. Ruangannya sangat kecil yang luasnya tidak lebih dari 2 meter x 1 meter setengah. Terdapat ruang tingkap kecil yang tinggi berdekatan dengan bumbung di dalamnya. Tingkap itu dihadang dengan gerigi besi dan sentiasa terbuka untuk peredaran udara. Warna seluruh dindingnya gelap dengan satu pintu hitam yang ditutup dengan mangga dari luar.

Selain itu terdapat dua bilik yang kadang kala digunakan untuk menampung tahanan jika sel-sel biasa penjara sudah penuh. Kapasiti maksimum penjara adalah untuk 300 orang tahanan sahaja. Setiap sel ditempatkan 7 hingga 8 orang tahanan dan jumlahnya mencecah 2000 ribu di dalam penjara tersebut. Setiap sel hanya punya satu tandas dan terpaksa berkongsi dengan hampir 8 org tahanan lain.

Kata Syeikh Qaradhawi, "Aku tiba di penjara perang pada waktu petang, tepat ketika enam Ikhwan menjalani hukuman mati. Mereka ialah Abdul Kadir Audah, Muhammad Farghali, Ibrahim Tayyib, Yusuf Tal'at, Handaway Duwair dan Mahmud Abdul Latif. Mereka baru dipindahkan dari penjara perang ke penjara lain. Oleh itu aku tidak dapat bertemu dengan mereka. Aku hanya sempat memandang mereka dari jauh, sebagaimana para Ikhwan yang lain turut melihat pemergian mereka. Mereka berbaris di hadapan penjara dan berjalan seperti gerak langkah tentera."

Ketika memasuki penjara, para pengawal sudah menyiapkan diri dengan cemeti berduri yang akan dipukulkan pada punggung tahanan, tengkingan-tengkingan yang memekakkan dan pandangan yang menghinakan. Alat penggiling diputar laju untuk menggiling tahanan penjara. Mereka mahu tahanan penjara hilang maruahnya. Seolah-olah seperti haiwan yang tidak punya harga diri. Penjara perang tersebut diselia oleh seorang pegawai yang bernama Hamzah Basyuni. Tatkala para ikhwan merintih menyebut Ya Rabb, Hamzah Basyuni akan mengherdik, "Datangkanlah ke sini Tuhan kalian, dan aku akan mencampakkan dia ke dalam penjara!!!"

Percakapan dan perbuatannya sangat menjelekkan. Setiap pengawal penjara dan tentera yang melalui sel pasti cuba untuk melibaskan belantannya kepada tahanan Ikhwan. Sheikh Qaradhawi dihumban ke dalam sel di tingkat 3 bernombor 242. Antara seksaan yang paling teruk ialah dilepaskan anjing-anjing yang buas kepada tahanan. Anjing-anjing tersebut telah dilatih melakukan penyeksaan sebegini. Seorang Ikhwan bernama Dr. Mustafa Abdullah pernah dimasukkan anjing buas ke dalam selnya. Menariknya, anjing tersebut seolah-olah dapat merasakan yang Dr. Mustafa adalah seorang yang baik. Justeru, anjing tersebut menjadi jinak dan tidak mengganggu Dr. Mustafa. Setelah pintu sel dibuka, pengawal penjara merasa pelik melihat Dr. Mustafa tidak tercedera walau sedikit pun. Bahkan mereka melihat anjing tersebut duduk di hadapan Dr. Mustafa dengan tenang dan manja. Akhirnya Basyuni tidak menemui jalan lain kecuali mengeluarkan Dr. Mustafa dari penjara bersama anjing tersebut.

Seorang tahanan Ikhwan yang masih segar di ingatan Syeikh Qaradhawi ialah mahasiswa fakulti Syariah di Al Azhar bernama Sheikh Muhammad Shaubi Daeb. Sebelum tertangkap, beliau telah menyembunyikan diri di rumah Sheikh Hasanain Muhammad Makhluf, mantan mufti Mesir. Ketika menyembunyikan diri di rumah sheikh tersebut beliau telah menukarkan namanya kepada Sadiq Afendi. Kemudian, beliau telah membuat pasport dengan nama yang baru dan seterusnya melarikan diri ke Jeddah. Kedutaan besar Mesir di Arab Saudi menyedari perkara ini dan menangkap Muhammad Shaubi. Beliau telah disoal siasat tentang mereka yang membantunya menyiapkan pasport serta menguruskan perjalanannya ke Jeddah. Beliau tidak menjawab dan diseksa dengan teruk.

Oleh kerana tidak tertahan dengan seksaan, beliau telah memberikan maklumat kepada kerajaan kecuali satu soalan sahaja. Iaitu soalan berkenaan di mana beliau menyembunyikan diri sebelum berangkat ke Jeddah. Beliau sangat bimbang Syeikh Makhluf ditangkap jika perihal tersebut didedahkan. Beliau diseksa sebanyak dua kali. Seksaan kali pertama sangat teruk, namun beliau mampu bertahan. Tiba seksaan kedua yang kurang sedikit kerasnya, badannya tidak mampu menanggung derita lagi dan syahid menemui Rabbul Jalil. Seorang Ikhwan yang melihatnya berkata,

"Tubuhnya menjadi seperti selonggok daging yang penuh tersiat dengan luka, bersimbah darah dan nanah yang bercampur darah..."

Apabila ada perintah untuk membawanya dari sel tahanan ke bilik soal siasat, para pengawal penjara berasa kasihan untuk membawanya. Akh Muhammad sudah tidak mampu berjalan dan mereka juga tidak dapat membawanya ke bilik soal siasat kerana tubuhnya telah dipenuhi dengan luka. Akhirnya mereka terpaksa menyediakan troli sampah untuk membawanya ke bilik soal siasat.

Mereka yang meninggal dunia akibat seksaan akan dikumpulkan di sebuah ruang yang tersembunyi di sudut-sudut penjara. Kemudian mayat mereka akan dibawa oleh tentera ke Padang Abasiah untuk dikuburkan dalam satu lubang. Mereka dimasukkan ke dalam lubang itu tanpa dibersihkan, tanpa dikapankan dan tanpa ada seorang pun yang menyembahyangkan mereka. Di atas kubur itu dituliskan sebuah papan "Fulan, dibebaskan pada hari ini, tarikh sekian".

Hal yang hampir sama telah menimpa Akh Faruq Abdul Khair. Kedengaran rintihan dan jeritannya yang menyayat hati bergema dan memecah keheningan penjara. Rupanya para pengawal penjara menyoal siasat akh Faruq dengan cara yang sangat kasar. Tetapi, oleh kerana tubuhnya gagah dan berotot, beliau mampu menahannya. Ini menambahkan lagi rasa geram dan marah para pengawal penjara hingga seksaannya menjadi lebih keras dan beliau pun menemui kesyahidan. Setelah itu, pegawai penjara mengoyak-ngoyakkan data peribadinya dan menganggap bahawa akh Faruq tidak pernah memasuki penjara tersebut. Antara lain yang syahid dan masih segar dalam ingatan Syeikh Qaradhawi ialah Mahmud Yunis dan Ali Khauli.

Tulisan ini diambil daripada buku bertajuk "Muzakkirat al Qaradhawi"

"Dan aku (Nabi Hud) tidak meminta imbalan kepadamu atas ajakan itu. Imbalanku hanyalah dari Tuhan seluruh alam" (As- Syu'ara : 127)

Pada 12 Februari 1949, Hasan Al-Banna, pengasas Ikhwanul Muslimin
telah ditembak ketika keluar dari bangunan Ikhwan Al Muslimin
(ikuti kisahnya di dalam post akan datang)


Ketika An-Nuqrasyi (Perdana Menteri Mesir 1945–48) membubarkan Jamaah Ikhwanul Muslimin, 
salah seorang wartawan bertanya kepada Imam Hasan Al-Banna, "Bagaimana tanggapan anda dengan keputusan An-Nuqrasyi?".

Hasan Al-Banna menjawab, "Hilangnya kad pengenalan bukanlah bermakna saya tidak wujud atau sudah mati. Apa yang tertulis di atas kertas tidak menafikan realiti (kegiatan IM yang terus aktif)".

Sumber : Ikhwan Muslimin, Tarbiah, Jihad & Dakwah
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Berita terbaru dari Mesir tentang Ikhwan Muslimin - 23 September 2013

[Kenyataan Ikhwan Muslimin Tentang Keputusan Penghakiman Yang Meragukan]

Teguh di jalan dakwah, iltizam janji setia dengan Allah.

Pada Isnin 23 September 2013, Mahkamah Kaherah yang diketuai oleh Hakim Mohamed El-Sayed telah memutuskan untuk melarang aktiviti-aktiviti jamaah Ikhwan Muslimin di Republik Arab Mesir dan yang berasal daripada Ikhwan Muslimin dan mana-mana institusi cawangan daripadanya, atau yang bergabung dengannya, atau kemudahan daripada asetnya, atau menerima sokongan kewangan atau apa-apa jenis sokongan atau persatuan-persatuan yang menerima bantuan daripadanya, dan menjadi salah seorang anggota jamaah, persatuan atau organisasinya.

Mahkamah juga memutuskan untuk membekukan semua aset (Ikhwan), baik yang berbentuk bangunan, aset bergerak atau dana cair, baik yang dimiliki atau disewakan, dan semua aset yang dimiliki oleh orang-orang yang bergabung dengan jamaah Ikhwan, untuk diuruskan sesuai dengan kehendak dan undang-undang negara.

Ikhwan Muslimin menegaskan bahawa keputusan mahkamah yang bersifat selektif, dendam, politik dan penyingkiran ini tidak mengejutkan Ikhwan, kerana ia datang untuk memberikan perlindungan undang-undang yang dusta dan menipu, bagi menutup tindakan sebenar yang telah dilakukan semasa rampasan kuasa tentera sejak 3 Julai lalu, dengan memenjarakan lebih 15,000 pimpinan Ikhwan, termasuk ketua mereka Mursyid ‘Am, Dr Muhammad Badi’, dua orang timbalannya serta ramai pimpinan yang bekerja di wilayah-wilayah, selain membakar pejabat-pejabat Ikhwan, membunuh ribuan anggota Ikhwan, tuduhan-tuduhan palsu dan keganasan dalam menangani para peserta himpunan aman, sebagaimana yang digambarkan oleh Perdana Menteri kudeta.

Ikhwan Muslimin ingin mengingatkan tentera kudeta tentang sejarah para pendahulu mereka yang pernah melakukan hal yang sama, yang membayangkan bahawa mereka mampu menghilangkan Ikhwan dan anggotanya daripada masyarakat Mesir, yang menjadi bahagian yang sangat penting dalam masyarakat, memberikan denyut kehidupan, membimbing, memberi dan merangkul semua lapisan masyarakat, seperti mana yang telah berlaku (kemenangan Ikhwan) dalam pilihanraya sebelum ini, dan seperti mana yang terjadi sekarang, himpunan rakyat yang berterusan sejak kudeta tentera, menolak kudeta, mempertahankan bersama-sama Ikhwan, legitimasi popular pilihan rakyat yang diserang oleh tentera, serta mempertahankan kebebasan negara mereka dan generasi akan datang.

Keputusan yang bersifat bersifat selektif, dendam, politik dan penyingkiran ini dikeluarkan oleh mahkamah yang tidak kompeten dan operatif serta hukuman-hukumannya melebihi daripada apa yang dituntut oleh pihak pendakwa, mengatasi penghakiman dalam kes asal terhadap persatuan sivil yang tertakluk kepada undang-undang persatuan, yang tidak dijumpai dalam rejim fasis sebelum ini.

Keputusan ini datang sebagai siri baru dalam serangan berhubung keselamatan yang berterusan sejak kudeta tentera yang malang, menumbangkan pihak berkuasa yang sah, menutup saluran-saluran satelit, menahan mereka yang tidak bersalah, masih bertindak dan terus bertindak, pembunuhan massa secara kejam terhadap para peserta himpunan aman oleh tentera Pengawal Republik, berterusan dengan pembunuhan berkelompok, kemudian pembunuhan massa mengerikan di Rabi’ah Adawiyyah dan Nahdhah, pembunuhan kejam lagi keji di Dalajja dan Kerdasa... Dan kita tidak tahu apa lagi nasib mengambil pihak berkuasa kudeta Mesir, kepada negara dan rakyat.

Ikhwan Muslimin secara fikrah, manhaj, dan jamaah telah, masih dan akan kekal atas jalan dakwah kepada Allah secara menyeluruh, setia dengan janjinya kepada Allah, dan berbakti kepada negara dan rakyatnya, beriltizam dengan manhajnya yang asal dalam berdakwah kepada Allah dengan penuh hikmah, mau’izhah hasanah (nasihat yang baik), menggunakan semua cara damai dan menghormati undang-undang yang adil.

Sesungguhnya Ikhwan Muslimin adalah dakwah yang mengajak kepada kebenaran, kekuatan dan kebebasan yang merentasi semua batas geografi dan sempadan, agar berterusan bekerja untuk berkhidmat demi negara, serta memperjuangkan isu-isu umatnya, berpegang kepada prinsip-prinsipnya dan menjaga manhajnya, hingga memberkati umatnya dengan kehidupan yang bebas lagi mulia, dan kemanusiaan berbahagia dengan cahaya Islam dan prinsip-prinsipnya yang teguh serta undang-undang yang diredhai Maha Pencipta, yang menjadi penawar bagi kemanusiaan dan kebahagiaan bagi umat manusia.

وسيعلم الذين ظلموا أي منقلب ينقلبون

“…Dan (ingatlah), orang-orang yang melakukan sebarang kezaliman, akan mengetahui kelak, ke tempat mana, mereka akan kembali.” (Asy Syu’araa’ : 227)

Wallahu Akbar wa Lillahil Hamd.

Ikhwan Muslimin
18 Zulkaedah 1434H - 23 September 2013

Sumber : http://ikhwanonline.com/Article.aspx?ArtID=163211&SecID=212


Mursyidul Am Ikhwanul Muslimin sejak tahu 1928

1.  Hassan al-Banna (حسن البنا), pengasas gerakan Ikhwan 1928-1949.
2. Hassan al-Hudaybi (حسن الهضيبي) 1949-1972.
3. Umar al-Tilmisani (عمر التلمساني) 1972-1986.
4. Muhammad Hamid Abu al-Nasr (محمد حامد أبو النصر) 1986-1996.
5. Mustafa Mashhur (مصطفي مشهور) 1996-2002.
6. Ma’mun al-Hudaybi (مأمون الهضيبي) 2002-2004.
7 Mohammed Mahdi Akef (محمد مهدي عاكف) 2004 - 16 Januari 2010.
8. Mohammed Badie (محمد بديع) 16 Jun 2010 – sampai sekarang.

1 comment:

  1. doa dan derma, where should derma being give to help ikhwanul muslimin?

    ReplyDelete