Thursday, August 7, 2014

291.0 Jom boikot produk israel


Sehingga ke saat ini, 7 Ogos 2014 Khamis = 1,867 orang telah syahid
(hendak tunggu sampai mencecah 2,000 orang baru nak bertindak kah?)

Alhamdulillah ..... israel juga mengalami korban jiwa dan kerosakan harta benda.

Kemusnahan di Ghazzah @ Gaza

Melihat kepada apa yang sedang berlaku di tanah Palestin membuatkan kita rasa marah, geram, panas diikuti dengan beberapa perkataan yang tak enak didengar telinga ...... setakat itukah keimanan kita?  sekadar itukah kadar bantuan yang dapat diberikan kepada saudara2 kita yang menjadi mangsa kejam israel laknatullah sejak tahun 1948 lagi?  Memang benar, setakat itulah sahaja kemampuan kita buat masa ini.  Banyak lagi yang boleh kita buat untuk membantu Palestin selain berdoa untuk kemenangan mereka yang jihad fii sabiilillaah, menghulurkan derma kepada Tabung Palestin yang telah diwujudkan, melibatkan diri di dalam mengwujudkan kebencian dunia ke atas rejim israel melalui websites, blogs dan apa sahaja mediamassa yang boleh digunakan ataupun paling mudah "BOIKOT" produk pengeluaran israel (Bar Code: 729 tetapi sekarang telah ditukar kepada 871).
Pernah tak dengar sebuah kisah benar, ketika Nabi Ibrahim a.s. sedang dibakar (tetapi sedikitpun tidak menjejaskan badannya) oleh orang-orang musyrik di dalam kawah api yang luas dan dalam, tiba-tiba terdapat se ekor burung yang beterbangan ulang alik ke kawasan air, mengambil air di dalam parohnya dan dibuang ke dalam api yang marak membakar itu.  Memang satu perbuatan yang sia-sia dan tidak masuk akal.  Apabila ditanya, kenapa dia berbuat demikian, jawabnya, ia berasa malu di hadapan Allah jika ditanya apakah tindakannya ketika Nabi Ibrahim dibakar jika ia tidak berbuat apa2.  Kebanyakan kita dalam situasi dan kategori keimanan "burung" ini.  Tetapi jika ramai-ramai melakukannya, Insya'allah ia akan berkesan juga.  Sama-samalah kita berusaha membantu saudara Palestin kita dan kepada Allah kita bertawakkal.

Diharapkan dengan memboikot barangan israel dan negara2 yang se tongkol dengannya (khasnya USA), akan menyebabkan ekonomi negara mereka merudum terok.  Banyak lagi barang atau bahan ganti produk mereka yang kita boleh pilih di pasaran dan inilah masanya kita mempromosi produk tempatan.


Dr. Yusuf al-Qaradhawi telah mengeluarkan fatwa tentang perjuangan Palestin ini ......."Antara perkara yang sudah nyata dan tetap dalam Al-Qur’an, hadith, dan ijmak para ulama adalah, jihad bagi membebaskan negara daripada serangan dan cengkaman musuh Islam adalah wajib. Memelihara keselamatan dan kebebasan bumi Palestin menjadi kewajipan kepada penduduknya, mereka yang ada sekitarnya, dan seluruh umat Islam yang ada di serata pelosok dunia."

Sumber : Fatawa Min Ajli Falastin, Dr Yusuf Al-Qaradhawi

Saya paparkan satu artikel menarik di bawah ini tentang usaha memboikot dari sumber:  https://www.facebook.com/nshahidahz?fref=photo

Bercakap perihal boikot, saya teringat initipati pembelajaran dalam kelas 'World Food System' waktu di universiti dahulu. Selama satu semester kami hanya membincangkan perihal rantaian sistem makanan sahaja. Jika betul-betul mendalami isu ini, kita akan sedar bahawa sistem rantaian makanan di zaman moden kini membawa kesan negatif yg sgt kritikal dan kompleks meliputi sosio-ekonomi, kesihatan, gaya hidup seharian kita.

Ekonomi; 'Market capitalization' P&G sahaja melebihi jumlah KDNK sebahagian negara. Dasar monopoli ekonomi yg banyak mengeksploitasi hak peniaga2 tempatan dlm sesebuah negara. Salah satu faktor kenapa perniagaan orang2 tempatan (tidak kira negara mana sekalipun) sukar utk berkembang disebabkan sistem monopoli oleh syarikat2 gergasi antarabangsa ini.

Kesihatan; Kebanyakan makanan segera dan barang kosmetik menjejaskan kesihatan dan menularkan virus baru dan sel-sel kanser yang sukar diubati.

Gaya hidup; Mengurangkan keberkatan hidup dan keluarga apabila makanan sehari-hari tidak lagi dimasak oleh air tangan sendiri. Tidak hairanlah semakin renggang dan rosak institusi kekeluargaan kini.

Kita bersemangat untuk memboikot. Tetapi atas dasar apa kita memboikot? Adakah atas dasar kasihan semata-mata? Tidak cukup untuk kita melihat isu ini pada satu lapisan sahaja.

Mula mendalami, dan cari alasan yang lebih kukuh untuk kita memboikot! As starting, boycott for the sake of Palestine! As we go further, boycott for the sake of justice. Boycott for the sake of a better system in world. The consequences will not only benefit the Palestinians but people around the world (including us)! 

Ketahuilah, sistem rantaian makanan yg didominasi puak kapitalis zionist ini bukan hanya membunuh rakyat Palestine shj tetapi satu dunia sebenarnya. Dengan kefahaman, insyaAllah kita bukan hanya jijik melihat sistem rantaian makanan segera ini (terutamanya) kerana ia menumpahkan darah anak-anak Palestine tetapi juga kerana ia membunuh keberkatan hidup kita..

Jadi betulkah boikot adalah alternatif terbaik? Iya, saya percaya boikot adalah usaha terbaik yg mampu dilakukan rakyat bawahan seperti kita. Boikotlah berperingkat-peringkat, secara kolektif dan mengikut kemampuan kita. Tak mustahil, desakan 'bottom up' masyarakat sivil mampu menjejaskan kuasa-kuasa besar di atas sana. Seperti yg dinasihatkan oleh professor saya yang telah berbelas-belas tahun mendalami bidang 'Food System' ini,

"There's no other efficient way for you (people) to make a change other than stop buying the fast food and start support you local markets. Back to basic." - Mr. Haroon Akram-Lodhi.

Now you have more reasons to boycott those goods, don't you?

Yang pernah mendengar kuliah pengajian 'World Food System' di Trent University, Canada,
Nurshahidah zahid

PS: Post ini tidak ditulis untuk tujuan akademik (sepenuhnya).Maaf jika terdapat kelonggaran hujah di mana-mana. Ianya lebih kepada post separa-akademik yang diharapkan dapat menyuntik kefahaman dan semangat kita dalam menjalankan usaha boikot. Moga-moga berkat dan bermanfaat.

No comments:

Post a Comment