Monday, September 15, 2014

293.0 Kencing berdarah

Kencing berdarah atau hematuria bukan perkara biasa yang boleh dipandang ringan. Kehadiran darah dalam air kencing mungkin kecederaan dalaman akibat melakukan senaman berlebihan atau penggunaan ubatan dan bahan kimia, tetapi ia juga gejala kepada penyakit lebih serius iaitu kanser.

Penyakit ini terbahagi kepada 2 jenis:-

1) Darah dalam air kencing dapat dilihat dengan mata kasar apabila bahan kumuh itu berwarna merah atau coklat gelap (gross hematuria).

2) Darah hanya dapat dikesan menerusi mikroskop oleh pemeriksaan doktor (microscopic hematuria) selepas pesakit mengadu pedih dan sakit pada kemaluan ketika membuang air kecil.

# Rawatan untuk memulihkan kencing berdarah bergantung kepada punca pendarahan berlaku. Ini kerana, kadangkala air kencing bertukar merah bukan disebabkan darah tetapi kerana senaman, pemakanan dan pengambilan ubatan.

# Biasanya, masalah air kencing berwarna merah akan hilang sendiri beberapa hari kemudian. Namun, air kencing kita tidak sewenang-wenangnya berdarah hanya disebabkan pengambilan ubatan atau senaman.

# Jadi, sebaik menyedari ada darah dalam air kencing, segera berjumpa doktor kerana penyakit ini memerlukan rawatan perubatan,” katanya.

# Kencing berdarah berlaku apabila organ seperti buah pinggang, saluran tiub ureter iaitu sambungan tiub dari buah pinggang ke pundi kencing, pundi kencing, prostat dan uretra bocor dan membenarkan sel darah memasuki air kencing.

# Kebocoran itu pula disebabkan seseorang menghidap penyakit seperti batu karang, jangkitan di bahagian pundi kencing atau kencing kotor, bengkak kelenjar prostat, kanser pundi kencing, kanser prostat dan kanser buah pinggang.

# Jangkitan saluran air kencing berlaku apabila bakteria memasuki tubuh melalui uretra dan membiak dalam pundi kencing.

# Gejala ditunjukkan jika terkena jangkitan seperti kerap membuang air kecil, rasa pedih seperti terbakar ketika kencing dan bau air kencing terlalu hancing.

# Bagi wanita pula, jangkitan juga biasanya disebabkan bakteria dari dubur atau faraj memasuki uretra ke pundi kencing dan membiak di situ.

# Ini terjadi apabila tabiat mereka yang suka mengelap dari belakang ke depan selepas membuang air besar, selain kemaluan wanita disentuh dengan tangan atau zakar yang kotor selepas melakukan hubungan seks.

# Jangkitan buah pinggang (pyelonephritis) juga berlaku apabila bakteria memasuki organ itu dari saluran darah dan memasuki ureter dengan gejala seperti demam dan sakit rusuk. Sakit batu karang turut menyumbang kepada kehadiran darah dalam air kenicng.

# Bagi lelaki, semakin mereka berusia, kelenjar prostat mereka akan membesar atau bengkak dan proses ini mengecilkan uretra sehingga menyekat aliran air kencing.

# Keadaan ini menyebabkan sama ada sukar membuang air kecil atau keinginan kuat untuk membuang air kecil,” katanya.

# Darah dalam air kencing juga boleh berpunca daripada kecacatan dalam sel darah merah atau seseorang menghidap sel sabit pada anemia, iaitu kelainan genetik pada tubuh manusia yang diwarisi dari keluarga.

RISIKO YG TINGGI MENGHIDAPI KANSER PUNDI KENCING:
1) TABIAT MEROKOK
2) PENDEDAHAN TERHADAP BeBERAPA JENIS BAHAN KIMIA YG SEPERTI BAHAN YG TERDAPAT DI DALAM PEMBUATAN TEKSTIL ATAU PEWARNA

**Bagaimanapun, pendedahan dalam jangka masa lama iaitu lebih 10 tahun atau kuantiti banyak diperlukan untuk membolehkan seseorang pekerja dalam industri ini mendapat kanser pundi kencing.

# Ujian air kencing boleh menentukan sama ada seseorang itu menghidap jangkitan pundi kencing atau sakit batu karang.

MENCEGAH SEBELUM TERLAMBAT:-

1) Banyakkan minum air kosong, walaupun minum air manis perlu berselang dengan air kosong.

2) Jangan tahan kencing dan jaga kebersihan alat sulit bagi mengelak terkena jangkitan akibat bakteria.

Jika anda mengalami gejala di atas, sila dapatkan rawatan lanjut.
-Perunding Urologi Hospital Pantai Kuala Lumpur (HPKL), Dr Muhilan Parameswaran- — with Yusuf Ucop.



[Sumber: https://www.facebook.com/MAcottonmaniac]

No comments:

Post a Comment