Tuesday, December 6, 2016

333.0 Maulidur Rasul 2


Assalaamu'alaikum kepada semua pengunjung blok ini.  Didoakan sepanjang hari ini anda sekelian berada di dalam kesejahteraan dan dirahmati Allah.  Aamiin.

Tak lama lagi kita akan menyambut hari kelahiran Rasulullah s.a.w yang amat kita cintai dan rindui pada hari Isnin bersamaan 12 Disember 2016.

Maka seperti biasa juga akan timbul suara2 yang mengatakan perbuatan menyambut Maulidur Rasul ini bidaah tidak dibuat pada zaman Nabi dan para sahabatnya. Ia adalah idea atau rekaan ulamak di akhir zaman.  Saya bukanlah seorang yg ariff bab2 agama.  Dari pembacaan saya, ramai para ilmuan mengatakan perkara ini tergolong di dalam bidaah hasanah (bidaah tetapi ada kebaikannya) dan ianya berdasarkan nas-nas Al-Qur'an dan hadith.

Jadi, sudahlah.....hentikan tuduh menuduh dan menuding jari kepada seseorang.  Apa yang penting ialah tanda ingatan kita kepada Rasulullah s.a.w., kita sentiasa bersolawat.....basahkan lidah dan isikan hati dengan solawat keatasnya.  Majlis Maulid sepatutnya dipenuhi dengan solawat, marhaban, membaca sirah, mengimbau sejarah perjuangan baginda s.a.w. mengembangkan Islam hingga ke akhir hayatnya dan mengenali baginda s.a.w. dengan lebih dekat. Dengan lain perkataan, lakukan apa sahaja asalkan nama Muhammad sebati di lubuk hati kita.  Kita merasa dekat dan cinta kepadanya walaupun sudah lebih 1,438 tahun baginda s.a.w. meninggalkan kita dan tak pernah kita lihat wajahnya.  Dengan perasaan cinta dan rindu kita berharap sekurang2nya baginda s.a.w. tidak mengusir kita dari kelompok umatnya yang sedang menghampiri telaga Kauthar.  Pada hari itu, cuma syufaat Nabi s.a.w. sahaja yang dapat menyelamatkan kita dari azab akhirat bukan wang ringgit atau harta benda.  Bukan mudah untuk mendapatkan syufaat itu. Syaratnya ialah kita semasa hidup kita sering bersolawat dan gemar mengerjakan sunnah2 baginda s.a.w. sebaik mungkin.  Bukanlah sunnah itu terhad kepada berjanggut berjubah dan kahwin empat tetapi merangkumi perilaku baginda s.a.w. seharian,  cara pergaulan dengan isteri, sahabat, tetangga dan orang ramai.

Rasulullah s.a.w. adalah seorang manusia yang sempurna di dalam semua aspek kehidupan. Allah telah menurunkan "manual" kehidupan untuk kita (Al-Qur'an) dan disertakan juga seorang "sample" untuk kita ikuti dan tauladani.  Jadi tiada alasan untuk kita berdalih-dalih lagi.  Bayangkan satu ketika kita ternampak se kelompok manusia tidak berpakaian telanjang bulat lelaki perempuan berumur se baya 33 tahun sedang menghampiri se buah telaga untuk menghilangkan dahaga yang amat perit.  Sebaik kita menghampirinya tiba-tiba kita diusir "nyah engkau dari kelompok ini, selama hidupmu tidak pernah engkau mengingati aku apalagi bersolawat ke atasku dan kaum keluargaku...." Sesal dahulu berpendapatan, sesal kemudian tidak berguna. Ingatlah, tiada siapa malah Nabi-nabi sebelum Nabi Muhammad s.a.w. yang punya kuasa memberi syufaat kepada umatnya pada hari tersebut.

Apa salahnya mengingati baginda s.a.w. di dalam suatu majlis mengenangkan kelahiran seorang manusia yang membawa rahmat kepada seluruh alam?  janganlah berkelakuan sombong dan angkuh dan melarang orang lain melakukan kebaikan.

Solawat dan salam ke atas baginda tercinta Rasulullah s.a.w., ahli keluarga dan para sahabatnya.  Ya Allah tempatkanlah kami bersama Rasulullah s.a.w. di akhirat kelak dan memperolehi syufaatnya, aamiin yaa robbal'aalamiin.



No comments:

Post a Comment