Wednesday, October 10, 2012

64.0 Jus Epal + Seleri


Ini petua yang diberikan oleh seorang doktor perubatan jantung.  Modalnya murah tetapi kesannya, Insya'allah, amat baik untuk kesihatan.  Saya sendiri telah mencubanya dan menjadikan amalan.  Mengikut doktor, jus seleri + epal (hijau) baik untuk kesihatan jantung, merendahkan kolestrol jahat dan membuang toksid di dalam sistem badan kita.  Saya menjalani ujian darah 2 kali se tahun dan tahap kolestrol (jahat) adalah rendah.

Seleri (Produce of Australia) RM7.00 / kg (se bungkus seperti di foto yang fresh 1.5 kg = RM10.50) dan epal hijau yang besar RM1.30 / biji atau epal hijau kecil RM0.70 / biji. Harga ini mengikut pasaran di pasar Permatang Manggis, Kepala Batas, Pulau Pinang.

Cara / kaedah: 1)  ambil sebiji epal hijau yang besar (2 biji kalau epal kecil), dibuang kulitnya dan dibelah empat . (2) ambil se batang seleri dicuci dari kotoran dan dikerat kecil.  (3) masukkan ke dalam mesin pengisar (blender) kedua2 epal dan seleri.  Akan dapat se paruh gelas jus campuran tersebut. Jangan campur air. Terus minum.  Mungkin pertama kali terasa tidak sedap, tetapi lama-lama okay lah!

Selamat mencuba.

"an apple a day, keeps the doctor away" ..... lihatlah kelebihan se biji buah epal ciptaan Allah ....



No comments:

Post a Comment