Tuesday, February 26, 2013

110.0 Dari Kacamata Mahdzar (1) - Bahagian 1

Muka hadapan buku (Edisi 2002)

Dalam tahun 1977 iaitu ketika menuntut di USM, bila ada kelapangan saya akan menulis sesuatu di dalam sebuah buku nota kecil sebagai nasihat dan peringatan buat diri sendiri. Pada tahun 2002, saya telah menyalin semula melalui komputer dengan beberapa tambahan nota yang difikirkan perlu. Di sini saya ingin berkongsi apa yang saya tulis dengan kawan-kawan dan saudara mara. Selamat Membaca!

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Buku yang sekecil ini akan ku penuhi, Insya’allah! dengan apa yang ku lihat, yang aku dengar dan aku kecapi ketika aku hidup di dunia yang penuh dengan seribu malah berjuta cubaan yang aku hadapi. Aku namakan ia “DARI KACAMATA MAHDZAR”. Bukan tujuan aku untuk menyindir sesiapa tetapi adalah sebagai pedoman di masa depanku kalau dipanjangkan Allah umurku setakat yang dikehendakiNya. Kepada Allah sahaja aku berserah diri, bukan kepada sesiapa atau dunia atau pada musuhku tetapi hanya kepada DIA, yang menguasai seluruh alam. Yang Maha Mendengar, Melihat, Mengetahui lagi Maha Pengampun akan makhluk-makhluk yang sentiasa memohon kepadaNya. Ya Allah! Ampunilah dosaku dan seluruh keluargaku dan sekelian kaum Muslimin yang hidup dan yang mati.

Amiin, Yaa Rabbal’aalamiin.

Mahdzar Baladram
16 Januari 1977
Ahad

HARAPAN AKU …..

APA-APA YANG TERTULIS DI DALAM BUKU INI, DAPAT SEKURANG-KURANGNYA MEMBERI PETUNJUK DAN HIDAYAH TERUTAMA KEPADA DIRIKU SENDIRI DAN SESIAPA YANG MENATAPINYA DEMI MENCARI KEBENARAN, KESELAMATAN HIDUP DI DUNIA DAN INSYA’ALLAH DI AKHIRAT; SAMADA KETIKA AKU MASIH BERNAFAS ATAU TELAH BERSEMADI DENGAN ULAT-ULAT DI DALAM TANAH.

APA YANG AKU FIKIRKAN, JIKA AKU MATI, HARTA BENDA DAN SIJIL-SIJIL PERSEKOLAHAN AKU TIDAK DAPAT MENOLONG SESIAPA TETAPI TULISAN-TULISAN, AMAL-AMAL KEBAJIKAN, TINGKAHLAKU, KATA-KATA, SIFAT SERTA SIKAP, MUNGKIN MENJADI INGATAN DAN KENANG-KENANGAN SAMADA BAIK ATAU BURUK

SHAIKH

“TIDAK KAMI (ALLAH) JADIKAN JIN DAN MANUSIA MELAINKAN UNTUK MENYEMBAH KAMI” (MAKSUD AL-QUR’AN)

NOTA

TERDAPAT DUA BUAH BUKU KECIL, “DARI KACAMATA MAHDZAR 1” YANG MULA DITULIS PADA 16 JANUARI 1977 HINGGA 11 MAC 1979 DAN DISUSULI “DARI KACAMATA MAHDZAR 2” BERMULA DARI 18 MAC 1979 HINGGA 6 JUN 1981. INSYA’ALLAH AKAN MENYUSUL BUKU KETIGA.

TULISAN ASAL BESERTA LAKARAN DAN LUKISAN DI DALAM BUKU KECIL 8CM x 13CM SETEBAL 200 MUKASURAT TELAH DISALIN SEMULA (KOMPUTER) PADA KHAMIS 25 JULAI 2002 DAN TAMAT PADA 29 JULAI 2002 DENGAN TAMBAHAN BEBERAPA HIASAN GRAFIK TANPA MENJEJASKAN KANDUNGAN ASALNYA.

DI DALAM BUKU INI JUGA TERDAPAT CATETAN KETIKA PENULIS MENGHADIRI MAJLIS-MAJLIS CERAMAH AGAMA OLEH PENCERAMAH-PENCERAMAH YANG TERKENAL.

PENULIS 25 JULAI 2002

PERINGATAN

1) Waktu-waktu yang tertulis di bawah setiap tulisan (jika ada) adalah waktu aku meletakkan titik pada ayat yang terakhir.

2) Setiap tulisan kebanyakannya selepas terjadi satu-satu peristiwa atas diriku yang memaksa aku menasihati diriku sendiri menerusi tulisan itu.

3) Jika terdapat tulisan yang bertentangan dengan isi Al-Qur’an dan Hadith Nabi s.a.w., tolonglah tunjukkan.

PENULIS


1)   MENYUMPAH?!

Mahdzar! Perkara yang lepas jangan dikenang dan diingat-ingat di dalam hati, lebih-lebih lagi kalau ditimpa satu kesusahan seperti “fail” test motor. Bersikap benar (HAK) dan SABAR walaupun perkara itu pahit dan tak sanggup ditelan. Jangan maki-maki atau menyumpah-nyumpah sebaliknya mintalah doa kepada Allah agar diberi petunjuk ke jalan keredzaan Allah. bersyukurlah walaupun ditimpa kesusahan. Akhirnya engkau akan mendapati ia manis, lebih dari manisan atau gula. Bersyukurlah! Bersyukurlah!

AHAD 16/1/1977

(Tambahan 2002: penulis telah mengambil 4 kali ujian menunggang motor baru lulus. Alasan gagal kerana terlupa tanda No Waiting, motor bergoyang ketika brek kecemasan dan tangan keras ketika bagi signal … logikkah alasan ini? Sendirilah jawab!)

2)   NIKMAT DUNIA

Mahdzar! Korbankan sedikit masa ketika semester berjalan - lupakan nikmat cerita-cerita bohong di t.v., drama dan agen-agen yang tiada faedah, yang tak bersangkut dengan exam. Tumpukan masa untuk STUDY. Esok ni, bila cuti panjang, ha! Jolilah! Nak tengok 24 jam pun hang tengoklah tetapi ingat “HABLUM MINALLAH” dan “HABLUM MINANNAAS” jangan pula lupa. Anggaplah t.v. tidak menolong 1.0% pun di dalam exam kelak. Ada juga rancangan yang harus ditonton i.e. “CAHAYA”. Berkorbanlah!!

AHAD 16/1/1977

(Tambahan 2002: ketika ini Penulis sedang mengikuti Kursus Pra-Sains selama setahun, Sessi 1976/77 Universiti Sains Malaysia)

3)   AMANAH!

Mahdzar! Belajar di universiti adalah amanah dari Allah Subhaanahu wata’ala. Allah mengkehendaki engkau belajar di situ. Ingatlah! Orang yang mungkir bila diberi amanah adalah munafik kata Nabi s.a.w.

Dermasiswa itu juga amanah dari Allah, juga dari titik peluh rakyat. Maka gunakanlah ia pada jalan yang betul. Jangan joli tidak tentu hala. Semoga dengan wang itu, rakyat akan merasa nikmat dari usahaku. Jangan berlaku sombong pada ulama, ibubapa dan orang-orang tua. Tiada mereka maka tiadalah engkau.

ISNIN 17/1/1977

4)   RAJA!

Satu sabdaan dari Nabi Muhammad s.a.w. ialah “semua kamu adalah raja dan seorang raja akan ditanya tentang pemerintahannya kelak di akhirat”. Engkau Mahdzar adalah raja. Pemerintahan engkau adalah atas menguasai dan menunjuk kebenaran kepada orang bawahanmu. Engkau juga akan ditanya tentang ke manakah dibelanjanya amanah terhadap engkau, termasuk harta orang tuamu. Berlaku adillah wahai raja!

ISNIN 17/1/1977

5)   MAKSIAT! MASYARAKAT!!

Mahdzar! Bila engkau ditimpa bala maka jangan disalahkan sesiapa jua - salahkan dirimu sendiri dan kejahatan-kejahatan yang dilakukan oleh mulut, telinga, mata, hidung, tangan serta kaki dan lain-lain anggota lagi. Kejahatan-kejahatan itulah yang menyebabkan punca kegagalan untuk hidup sejahtera di dunia dan akhirat. Jangan angankan sesuatu yang tak sepatutnya diangankan lagi tetapi cubalah fikir dan mencari jalan untuk mendirikan satu masyarakat yang cintakan Allah serta Rasulullah s.a.w. seterusnya sesama Islam.

SELASA 18/1/1977

6)   PANDAI BERCAKAP! AMALANNYA MANA?

Mahdzar! Hang pandai cakap, pandai pidato tetapi sayang; adakah hang amalkan dengan setiap satu yang hang cakapkan?

Jangan pandai cakap saja. Buat dulu - dah jadi amalan hang sampai tak boleh dipisahkan maka cubalah menceritakan kemanisannya kepada orang yang paling dekat, perlahan-lahan. Tak guna memaksa, jangan bertegang urat leher. Bertawakkallah selalu, moga-moga Allah memberi petunjuk.

ISNIN 24/1/1977

(Tambahan 2002: ketika ini, Penulis terlalu ghairah untuk berdakwah walaupun ilmu agama tak banyak mana. Ada beberapa tindakan Penulis yang tidak “ngam” dengan ahli-ahli keluarga).

7)   HARTA - KUFUR - TAAT

Mahdzar! Manusia ini yang tidak berwang atau berharta hendak sedikit harta pun cukuplah tetapi bila diberi Allah sedikit harta, ia tidak bersyukur 80%malah hendak, hendak dan hendak lagi sehingga akhirnya jadi seorang kufur yang tidak tahu bersyukur. Pilihlah Mahdzar! Di antara banyak harta dan kufur kepada Allah atau sedikit tetapi bersyukur. Ingat, barang siapa yang bersyukur dengan nikmat yang diberi Allah walaupun sedikit nescaya Allah menambah lagi. Janganlah keluh kesah bila ditimpa sesuatu musibah. Terus tabah dan sabar, akhirnya akan berjaya. Insya’allah.

ISNIN 24/1/1977

8)   BAHAYA DALAM HIDUP!!

Mahdzar! Sehingga ini engkau masih mengamal satu perkara yang paling bahaya dalam hidup ini i.e. “burned the midnight oil” - study ulang-kaji di saat-saat akhir- esok ujian, malamnya baru baca - bahaya! Bahaya! Bahaya! Jangan engkau teruskan lagi atau kegagalan di-ambang pintu kejayaanmu kelak. Awasi, ubahsuaikan.

SELASA 25/1/1977

9)   PERANG! PERANG!

Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!

Dari celeknya mata aku hingga hendak menutup kedua kelopak mata, se saat pun aku tidak pernah berehat - berperang - berperang dengan satu benda yang ghaib bersenjatakan keimanan yang amat sedikit ibarat bersenjatakan pistol menembak gajah. Adakalanya gagal aku, ada kalanya menang aku hingga musuh itu lari berborai terbelah tubuhnya. Bilakah agaknya akan tamat peperangan ini. Benar sekali sabda Rasulullah s.a.w. kepada sahabat-sahabat baginda sekembalinya dari satu peperangan yang paling dahsyat tetapi Rasulullah s.a.w. mensifatkan itu yang paling kecil, yang paling besar ialah berperang dengan nafsu.

Cubalah tanam lebih banyak sehingga karat-karat di tubuh akan terkikis. Aku seolah-olah semakin jauh daripada Allah, bukannya semakin dekat. Aku lari dari Allah. aku menghampiri iblis. Ya Allah! akulah yang menzalimi diriku - akulah yang bodoh, maha lemah lagi dhaif. Ampunilah aku. Berilah kemenangan dan kejayaan hidup di dunia dan di akhirat kelak. Amiin.

AHAD 30/1/1977

(Nota: petikan hadith di atas adalah hadith maudhuk atau hadith palsu, tidak boleh digunapakai - Penulis 25/2/2013)

10)   CAKAP BANYAK

Shaikh! Ikut hati mati. Ikut kata binasa, ikut nafsu alamat tidak dapatlah petunjuk dari Allah. Hidup di dunia untuk mengecap kenikmatan di akhirat. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud; “tidak Kami jadikan manusia dan jin itu melainkan untuk beribadat kepada Kami”. Seorang ahli tasawuf, tidak akan bercakap melainkan yang memberi faedah kepadanya dan orang yang mendengarnya. Tidak ia berbuat sesuatu melainkan yang diredzai Allah dan sesama manusia. Shaikh! Kasihani-lah dirimu.

ISNIN 7/2/1977

11)   APA LAGI YANG HANG MAU?

Shaikh! Apa lagi yang hang kehendaki? Semua hang mahu dah dapat. Kalau dulu bercita-cita sangat nak motor, dah dapat. Tidakkah hang bersyukur? Nak meja, dah dapat, lampu meja, tempat study, tong sampah, buku, duit poket (tak pernah kering kontang), apa lagi? Janganlah dok cita-cita yang bukan masanya nak dicita-citakan. Citakan “graduate” - itu patut bukan yang lain. Bersyukur dan bersabar-lah. Jadikan solat dan sabar itu sebagai penolong kamu. Insya’allah, dengan mengingati Allah, hati akan tenang.

ISNIN 7/2/1977

12)   JALAN KELUAR - TAQWA

Shaikh! Bertawakkallah selalu kepada Allah. Allah Maha Mengetahui segala apa yang kau lakukan walaupun manusia tidak tahu. Selalulah berdoa dengan doa “Seribu Dinar” (rujuk Surah At-Tholaq ayat 2) ~ bermaksud; “barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendakiNya). Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu”.

Maka Shaikh! Cuma dengan mengingati Allah banyak-banyak sahaja, hati akan menjadi tenang dan kerja boleh dilakukan dengan tiada apa-apa kesulitan. Dengan keyakinan yang sepenuhnya terhadap ayat yang tersebut di atas, maka hatimu akan sentiasa tenang tidak gusar terutama bila hampir kepada hari peperiksaan. Insya’allah.

7.45 p.m.; ISNIN 14/2/1977

13)   MAULIDUR RASUL S.A.W.

Ya Shaikh! Beribadatlah untuk Allah - Lillaah dan persiapkan bekalan untuk akhirat yang sudah pasti akan kedatangannya.

Tetapi ingat, janganlah engkau lupa nikmat-nikmat di dunia. Pergunakan segala nikmat-nikmat itu untuk bekalan sebagai persiapan akhirat. Cubalah sedaya kamu untuk menjejak (mengikut) sunnah Rasulullah s.a.w., juga kekasih Allah s.w.t. Peduli apa orang yang menentang.

8.20 p.m.; RABU 2/3/1977 = 12 Rabiul’Awwal 1397

14)   CERAMAH PAK HAMKA

Nota: catatan ceramah oleh Pak Hamka di Dewan Sri Pinang sempena sambutan Maulidur Rasul.
  • Awasi pengaruh barat seperti pergaulan bebas lelaki perempuan remaja. Jika terpengaruh ia akan merosakkan jiwa. 
  • Jiwa terbahagi kepada tiga i.e. fikiran (tuntut ilmu), perasaan (bentuk seni di dalam diri) dan kemahuan (untuk mengatasi) 
  • “Allah itu indah, Ia suka kepada keindahan”. Mencari keindahan melalui pancaindera; mata (penglihatan) dan telinga (pendengaran). Keindahan untuk dilihat bukan untuk dirosakkan. 
  • Tuntutlah ilmu sampai ke negeri Cina - ilmu keekonomian. 
  • Makrifat (mengenal Allah) yang tidak nampak di mata tetapi nampak di hati, tidak dengar di telinga tetapi dengar di jiwa - itulah Allah. 
  • Hiduplah seperti ikan yang hidup di air masin; walaupun bergaul berbilang bangsa, Melayu tetap Melayu, Islam tetap Islam - ikan yang sudah ditangkap, dibelah dan dimasinkan maka jadilah ikan masin. Jangan jadi sampai begitu. 
RABU 2/3/1977 = 12 Rabiul’Awwal 1397

15)   BALA?! SEBABNYA!

Shaikh! Kalau kamu berjaya di dalam sesuatu pekerjaan maka jangan-lah berbangga dengan kejayaan itu atau berkat usaha tetapi perbanyakkan syukur dan terus bertawakkal. Jikalau engkau ditimpa bala’ maka janganlah keluh kesah, sebaliknya hendaklah engkau berikhtiar mengatasinya - itulah hidayah dan petunjuk dari Allah. Bersabarlah. Ingat, bala’ diturunkan itu adalah akibat daripada perbuatan, pekerjaan yang tidak diredzai Allah oleh anggota-anggota engkau samada sengaja atau tidak. Maka selalulah bertaubat dan memohon ampun kepada Allah. Insya’allah, diqabulkan. Jadikanlah solat dan sabar sebagai penolong engkau.

11.50 p.m. JUMAAT 25/3/1977

16)   BERTAUBAT DAN BERISTIGHFAR

Shaikh! Setiap kejadian, peristiwa dan tragedi yang berlaku di sekeliling engkau, bukanlah sia-sia dijadikan Tuhan. Bila engkau bertemu dengan sesuatu yang menggembirakan, bersyukurlah banyak-banyak dan jika bala’ yang engkau ketemu, segeralah bertaubat dan beristighfarlah banyak-banyak …… kemudian engkau fikirkan kembali apa yang telah engkau lakukan yang dianggap kurang sopan kepada Allah dan makhlukNya - sesungguhnya itulah petunjuk dan peringatan agar engkau sentiasa berada di landasan kebenaran. Ilmu Allah sangat luas, tak mungkin makhluk yang se lemah kita mengetahui tujuan atau matlamat sebenar disebalik tragedi-tragedi yang terjadi di sekekliling kita. Mungkin engkau fikirkan sesuatu yang baik, tetapi ia akan merosak kan dan mungkin engkau fikir sesuatu yang buruk tetapi dialah penawar - Allah jua yang Maha Mengetahui setiap sesuatu yang engkau lakukan - usah bersembunyi

12.40 p.m. AHAD 18/8/1977

17)   PETUNJUK DARI ALLAH

Ya Shaikh! Janganlah bersusah hati atau berdukacita kalau apa yang engkau serukan tidak mahu dituruti orang kerana manusia memangnya degil lagi keras tapi ingat; sekeras kerak nasi, kena air lembut kan!! Jadi berikhtiarlah mencari air yang kena pada tempatnya - tuntut banyak lagi ilmu tentang agama Islam dan gunakan diplomasi supaya “kambing-kambing menghampiri pucuk ubi”. Ingatlah kembali, bapa saudara Nabi Muhammad s.a.w. sekalipun tidak mendapat hidayat kerana kedegilan-nya yang akhirnya ia dicelakakan ~ Nabi Muhammad s.a.w. sendiri tiada upaya mengislamkannya, jadi berpeganglah dengan ajaran Al-Qur’an yang menyebut (bermaksud); “kamu tidak dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi tetapi Allah memberi petunjuk kepada sesiapa yang Ia kehendaki”. Belajarlah lagi ilmu bercampur gaul dengan masyarakat dan memahami “apa” yang masyarakat suka - saikologi yang tertentu. Maniskan mulut dan kata-kata di mana sahaja kamu berada, Shaikh!

12.43 p.m. 20/9/1977

18)   MEMERHATI KEHIDUPAN DUNIA

Shaikh! Apabila engkau melihat akan hal dunia - lihatlah keadaan orang-orang yang lebih susah kehidupannya daripada engkau supaya engkau sentiasa bersyukur kepada Allah. Tetapi dalam keadaan seorang yang beribadat atau bab agama - maka lihatlah orang-orang yang ke atas daripada engkau seperti alim ulamak yang benar-benar alim, yang mempraktik apa yang dicakapnya, yang kuat ibadat, berzakat dan lain-lain supaya timbul cita-cita engkau untuk mengikut jejak mereka.

10.15 p.m. SELASA 6/12/1977

19)   TAKBUR - KEBENCIAN ALLAH

Shaikh! Ingatlah di dalam setiap saat denyutan jantungmu. Bahawa “takbur” atau banggakan dengan kelebihan yang ada pada engkau adalah sangat dibenci Allah walaupun sebesar biji zarah - sesungguhnya Allah Maha Mengetahui. Apabila Allah benci akan hambaNya, maka jadilah kita hidup tak berhaluan melainkan ikut syaitan - walaupun seorang alim - hilang darjat atau bintang kebesaran yang Allah janjikan kepadanya. Berikhtiarlah mengikiskan “TAKBUR DAN RIAK” - beristighfarlah selalu.

10.20 p.m. SELASA 6/12/1977

20)   LULUS UJIAN PEPERANGAN

Ya Shaikh! Jangan engkau mengaku engkau dah beriman melainkan setelah lulus ujian ~ ya, ujian-ujian keimanan dari Allah rabbul’aalamiin. Usah engkau mengaku engkau dah menang padahal peperangan belum tamat. Hadapi peperangan. Kalah - menang bukan soalan tetapi ikhtiar dahulu.

Ingatlah! Kalau iman engkau lebih kuat maka lebih hebat pulalah ujian Allah dan hadiahnya pun tentulah besar kalau menang, betoi tak?!

10.30 p.m. SELASA 6/12/1977

21)   JANGAN CEPAT “HOT”

Shaikh oi Shaikh! Jangan hang maghah bila oghang tak mau sembahyang. Cuma suruh dengan baik - dah lepeh satu soalan di akhirat. Kalau oghang buat maksiat, jangan kata dia jahat, salahkan dighi hang balik. Tugeh hang, sebagai seoghang yang tau itu maksiat ialah menghalang oghang itu buat maksiat, kalau hang tak halang bermakna hang subahat dengan dia. Kalau laghang dengan mulut pun dia tah mau dengaq jugak, cukuplah dengan benci dalam hati - selemah-lemah iman.

10.38 p.m. SELASA 6/12/1977

22)   LAMPU BLOW DIBUANG

Shaikh! Cuba hang petik suis lampu - dengan izin Allah lampu menyala. Terang benderang satu bilik bergantung kepada kuasa lampu tadi 20 Watts - 30 - 40 - 100 W atau besar lagi. Pernah dak hang tengok, orang ambil lampu menyala, buang dalam tong sampah? Tentulah kerja orang gila. Samalah dengan manusia. Allah menyanjung seorang manusia itu kalau ia sentiasa “menyala” dan menerangkan muka bumi ini dengan melarang orang dari membuat mungkar dan fahsyar dan menyuruh kepada amal ma’aruf dan sentiasa menyalakan syiar Islam di bumi Allah. Baik, kalau manusia tadi dah jadi lampu yang “blow”; apa harus dibuat?? Nak dibiarkan gitu saja? Tentulah diganti dengan yang baharu dan yang blow tadi dibuang saja - tak guna lagi!! Cubalah jadikan diri engkau - kalau boleh “spotlight” yang menyuluh jarak jauh dengan kuasa yang kuat ~ mestilah karan letrik yang banyak diperlukan - iman yang teguh itu daripada ilmu yang bermunafaat dan amal kebajikan yang tidak tercela.

10.50 p.m. SELASA 6/12/1977

23)   NIKMAT ILAHI TAK TERKIRA BANYAKNYA

Shaikh! Allah s.w.t. telah berfirman yang bermaksud; “sesungguhnya Kami jadikan manusia itu dengan sebaik-baik kejadian”. Contohnya, cuba tilik:-
  • Lubang hidung mengadap ke bawah - bagaimana kalau lubang hidung macam serombong feri Pulau Pinang - bila hujan jenuh nak tudung 
  • Telinga - tahi telinga, busuk. Itulah nikmat Allah. Bila tidur binatang-binatang atau serangga pun tak tergamak nak masuk dalam telinga 
  • Telinga ada cuping - menangkap suara percakapan. Bagaimana kalau cuma berlubang seperti hidung? Teruklah nak kena tahan suara dengan cekop telinga; baiklah, kalau kedua-dua tangan diguna - jenuh kena kalih kepala macam robot baru boleh dengar. 
  • Air mata masin - supaya mata tak busuk 
  • Lihat jari-jari yang tak sama saiznya atau sama panjang - sebab jari kelinking boleh korek lubang hidung l atau mengangkat barang dll. 
  • Lidah - alat perasa sensitif 
  • Bulu kening, bulu mata, bulu hidung - sebagai penapis habuk. 
Masyaa Allah. Allahu akbar.

11.24 p.m. SELASA 6/12/1977

24)   SUASANA SEKARANG

Shaikh! Lihat dan fikirkan apa yang terjadi di sekeliling engkau:-

Orang lebih sanggup berkorban untuk orang lain sehingga anak isteri atau ahli keluarga terbiar.

Orang lebih ramah dan lebih suka bercerita hal-hal atau masalah peribadi kepada orang luar bukan kepada ahli keluarganya.

Binatang ternakan atau peliharaan mengambil tempat di hatinya … bukan anak atau isteri.

Manusia tidak bersyukur, ia bercita-cita untuk memperolehi apa yang ada di luar dari genggaman tangannya. Inilah yang harus engkau berlindung dan pohonlah pertolongan Allah.

Anak-anak tidak cinta dan sayang lagi akan ibubapanya - difikirkan wang dapat memberi kebahagiaan hidup bukannya saling faham memahami atau cuma berdoa kepada Allah - anak sanggup berkorban untuk orang lebih dari ibubapa yang telah banyak berkorban dan merasai pahit maung membesarkannya. Puji-pujian orang digemari lebih daripada pingat Allah yang akan dikurniakan kerana cintanya kepada ibubapa

Wang mempunyai bahang yang sungguh sensitif - seorang menjadi tamak, kufur kerana wang, seorang anak menderhaka kerana wang dan seorang tertindas kerana wang - WANG!

11.52 p.m. 20/12/1977

25)   JADILAH HAMBA ALLAH TULIN

Shaikh! Janganlah jadi seperti sesetengah orang, ia sanggup bertungkus lumus kerana orang, kerana pangkat dunia dan kerana cintanya pada kebendaan dunia yang sementara. Contohnya, ada orang yang sanggup berdiri berjam-jam menonton bolasepak, wayang, tinju, konsert budaya dan lain-lain tetapi tanpa disedari waktu untuk mengingati Allah berlalu dan ia tak sanggup berdiri 10 - 15 minit beribadat kepada Allah; 5 X 15 = 45 minit lebih kurang se jam dalam 24 jam, ke manakah tenaga yang bakinya 23 jam itu dihabiskannya; adakah ke jalan yang diredzai Allah? atau jalan yang dimurkai Allah?

Secara tak disedari manusia bertuhan lebih dari satu. Ia bekerja keras untuk memenuhi nafsunya - jadilah hamba nafsu bukan hamba Allah, bertungkus lumus untuk pangkat - hamba pangkat; keluar rumah beserta dengan takbur - hamba puji-pujian orang bukan untuk mencari keredzaan Allah s.w.t. Cubalah jadi seorang hamba Allah.

12.16 a.m. 20/12/1977

26)   AYAT-AYAT ALLAH

Shaikh! Perhatilah kepada segala ciptaan Allah yang terlihat oleh mata - matahari, bulan, langit, pokok-pokok, bukit bukau dan lain-lain. Kemudian lihat pula kepada kemajuan benda yang dicipta manusia dengan keizinan Allah supaya manusia bersyukur dan berterima kasih kepadaNya, agar manusia lebih khusyuk dan lebih merendahkan diri kepada Allah. Ayat-ayat Allah ada dua bahagian - pertama yang tertulis di dalam Al-Qur’an yang suci yang boleh dilihat dan dibaca serta difahami. Yang kedua ialah segala apa benda yang terlihat, terdengar, boleh dirasa, dipegang oleh pancaindera walaupun ianya ujud dari kerja tangan manusia, misalnya kemajuan-kemajuan teknologi. Dengan sains seorang itu lebih tawadhuk kepada Allah - ia melihat benda-benda yang lebih halus dengan mikroskop …. dia sedarlah betapa Allah itu Maha Seni, contohnya. Segala-galanya ayat Allah supaya manusia berfikir dan lebih taat serta bersyukur atas nikmat Allah s.w.t. Alhamdulillah.

12.24 a.m. 20/12/1977

- 1978 -

27)   NAK BAGI SEDAP CERITA

Ya Shaikh! Jangan sanggup MENIPU kerana nak sedapkan cerita rekaan. Apa yang kau buat, yang kau ingat, yang kau kata …. Semuanya baik di dalam hati sekalipun adalah di dalam PENGETAHUAN Allah - kau tak boleh lari!

1.08 a.m. 4/1/1978

28)   MENGUBAT PENYAKIT ATAU CARI PENYAKIT (NOTA: ditulis di dalam tulisan jawi)

Shaikh! Bukanlah dinamakan mengubati penyakit kalau ubat dimakan atau diminum tetapi segala pantang larangnya dibuat juga ~ sampai bila pun tak akan sembuh. Kalau engkau berpenyakit gatal, jangan makan udang, ketam atau makanan yang menggatalkan. Samalah dengan penyakit yang ada di dalam hati engkau, yang membuatkan doa engkau tak dimaqbulkan atau diterima Allah. Penyakit adalah ibarat seperti karat besi yang sukar tanggal yang membuatkan engkau tak kenal yang soheh dengan yang batil dan yang benar dengan yang salah. Penyakit karat besi ini akan menjauhkan engkau dari Allah dan engkau tidak akan nampak jalan yang lurus. Tidak berguna engkau mengubatinya dengan sembahyang atau amalan-amalan kebajikan jika segala pantang larang atau tegahan Allah engkau masih lakukan dan dah sebati dengan kehidupan engkau sehari-hari. Fikir - fikir - dan fikir. Tinggal - tinggal - dan tinggalkanlah. Doa - doa - dan terus berdoa. Jangan berputus asa.

12.17 a.m. 7/1/1978

29)   MATI (NOTA: ditulis di dalam tulisan jawi)

MATI! Itu yang engkau takut. MISKIN! Itu yang engkau khuatir. Engkau tidak disuruh minta mati. Tetapi engkau disuruh mengenangkan mati, mengingati mati kerana segala amalan-amalan engkau berakhir bila engkau mati, segala yang engkau cita-citakan, yang engkau rancang, yang engkau ingin, cinta berakhir dengan mati atau semua nikmat di muka bumi ini berakhir dengan qiamat - qiamat awal ialah mati. Qiamat akhir ialah qiamat besar yang melibatkan sekelian alam - planet-planet, alam jin, alam Malaikat dan lain-lain. Dengan melihat atau sembahyang atas jenazah, boleh menginsafkan dan mengenangkan mati supaya engkau lebih taqwa kepada Allah Rabbul’aalamiin.

Miskin yang engkau takutkan? Padahal itu akan menyebabkan lebih mudah hisab engkau di akhirat. Tiada siapa memusuhi engkau jika engkau miskin tetapi cukup keperluan harian engkau. Engkau bebas bergerak tanpa diiringi oleh sesiapa. Tiada apa yang harus dikhuatirkan selagi hati engkau setiap masa dan waktu berdenyut dengan sebutan “Allahu Akbar” dan puji-pujian di atas ke atasNya yang lain. Ingatlah! Jangan mengaku engkau telah beriman selagi engkau tak diuji Allah.

12.43 a.m. 7/1/1978

30)   TAHU APA YG TAK TAHU? TAK TAHU APA YG TAHU?
(NOTA: ditulis di dalam tulisan jawi)

Shaikh! Janganlah jadi orang yang tak tahu apa yang ia tak tahu ataupun orang yang tak tahu apa yang ia tahu dan tak tahu mengatasi apa yang ia tak tahu. Mereka inilah punca krisis umat.

Janganlah jadi seperti orang yang dah ditutup Allah pintu hatinya kepada kebenaran, yang cuba berdalih dari kebenaran untuk menjaga periok nasi sendiri - burung yang terbang pun dikatakan kerbau. Orang seperti ini tempatnya di neraka - ada mata tak melihat, ada akal tak fikir, ada telinga tak mendengar - orang yang tanggapannya negatif.

10.30 p.m. JUMAAT 18/1/1978

31)   TANDA ADA IMAN

Rabbi zidnii ‘ilmaa

Shaikh! Pernahkah kau merasa kemanisan dari amal kebajikan engkau atau engkau runsing di atas amal kejahatan engkau atau sebaliknya? Bila engkau gembira dan kecap nikmat dari amalan kebajikan engkau serta dukacita atau runsing di atas apa yang kau hukumkan salah pada syarak - itulah tandanya keimanan telah lahir dalam jiwa engkau. TETAPI; kalau kau rasa tak berdosa dengan amalan kejahatan dan malas beramal ibadat maka itu tandanya terdapat penyakit pada jiwa engkau - ada kesalahan dalam perjalanan hidup engkau dan engkau tidak akan sampai kepada keredzaan Allah. Sesat di hujung jalan, balik-lah ke pangkal jalan dan betulkan aqidah engkau, jangan asyik betulkan orang tapi diri kita sendiri yang tak betul. Fikir dua kali sebelum melangkah se tapak ke hadapan.

10.45 p.m. JUMAAT 18/1/1978

32)   DAHULU DI ALAM RUH …

Shaikh! Ingatkah engkau ketika di alam ruh dahulu? Sudah tentu kau dah lupa. Engkau telah berjanji kepada Allah s.w.t., bahawa engkau sanggup menerima dugaan apa sahaja dari Allah untuk menduduki syurgaNya. Jadi, setiap apa yang ada di muka bumi ini adalah perhiasan dan setiap perhiasan adalah berdaya penarik, baik ciptaan manusia seperti alat-alat penghibur halua telinga dan pancaindera ataupun ciptaan Allah seperti perempuan dan perhiasan padanya. Inilah ujian-ujian sebelum engkau beriman dan berhak menduduki syurga Allah; engkau harus bahkan mesti menghadapinya dan mempelajari cara-cara mengatasinya dengan apa-apa yang dianjurkan di dalam Al-Qur’an dan Hadith Rasulullah s.a.w. Ingatlah! Takbur atau ego boleh membutakan hati kepada kebenaran. Kau akan sesat kalau kau buta dan tanpa tongkat.

11.00 p.m. JUMAAT 18/1/1978

33)   ATI-ATI DENGAN DUNIA

Shaikh!

ATI-ATI DENGAN DUNIA DAN SEGALA ISINYA - DUA SAJA KEMUNGKINAN; DIA SUJUD PADAMU ATAU ENGKAU SUJUD PADANYA. KALAU ENGKAU SUJUD PADANYA - BERAPA TUHAN YANG ENGKAU SEMBAH? KALAU LEBIH DARI SATU TUHAN - KAFIR.

ATI-ATI - BIAR MATI NAMUN SUJUD PADA DUNIA, SAMA SEKALI TIDAK.

12.30 a.m. 28/1/1978

34)   PAKAI “CLOSE-UP” TUHAN

Shaikh oi! Ingatlah! Malaikat tidak akan rapat kepada orang yang mulutnya busuk; tak guna pakai “Close-up” pun - bukan untuk berdampingan. Mulut busuk kerana tahi gigi, bolehlah dipakai “Close-up”, Colgate, Raiya dan lain-lain tetapi mulut yang busuk kerana “berbohong” sampai bila-bila Malaikat tak rapat. Bila Malaikat tak rapat ……….

2/1978

35)   BUKAN! BUKAN! BUKAN! ITULAH ….

Shaikh! Ingatlah! Bukan semua yang bulat itu bola dan bukan semua bola bulat. Bukan semua yang bersinar itu permata. Bukan semua wajah perempuan yang cantik itu menggambarkan keperibadian yang baik.

11.08 p.m. RABU 26/4/1978

36)   JAGA TEPI KAIN OGHANG

Shaikh! Jangan terlampau dok jaga tepi kain oghang padahal tidak disedari kain sendiri koyak kat punggung, penuh tahi kucing dan kotor tidak dicuci.

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud;

“bahagialah bagi orang yang menyelidiki di mana kesalahan dirinya sendiri dan tidak dia sibok mengkaji kesalahan yang terdapat pada orang lain”.

11.16 p.m. RABU 26/4/1978

37)   DAKWAH DENGAN DIPLOMASI

Shaikh! Nak dakwah seseorang itu biarlah dengan DIPLOMASI supaya tidak menyakitkan hati sesiapa yang mendengar perkataan yang engkau luahkan. Sebaik-baiknya dakwahkanlah diri engkau dahulu. Tugas engkau hanyalah menyeru manusia bukan memaksa. Berjaya atau gagal bukan soal engkau. Bertawakkallah kepada Allah s.w.t.

11.21 p.m. RABU 26/4/1978

38)   YAKIN DAN TAWAKKAL

Shaikh! Keyakinan kepada kekuasaan dan kebesaran Allah s.w.t. mengatasi kekuatan segala apa yang ujud di dunia ini. PUNCANYA “KEYAKINAN” dan “TAWAKKAL KEPADA ALLAH”. Engkau yakin bahawa nasi di tangan engkau tidak akan masuk ke mulutmu tanpa keizinan Allah dan pisau yang tajam tidak melukakan tangan dengan kehendak Allah jua.

11.28 p.m. RABU 26/4/1978

39)   KAKI KEDAI KOPI

SHAIKH!! SHAIKH!!

Hang sedarkah apa yang hang buat selama ini? Sejauh manakah hang menilai pahala dan dosa yang hang lakukan berbanding dengan orang sekeliling kau?

Ingat dan sedarlah Shaikh! Bukan semua kaki kedai kopi membuang masa begitu sahaja tanpa apa-apa faedah duniawi dan akhirat. Malah ada di antaranya melakukan amal jariah lebih daripada engkau, lebih dari pendakwah-pendakwah berjubah hijau, lebih dari para mubaligh. Allah menilai amal kebajikan pada niat tulus ikhlas dari hati yang putih bersih tanpa dinodai oleh maksiat. Bukan macam engkau yang selama ini hatimu yang putih berbintik-bintik tompokan maksiat yang hitam, walaupun kecil tetapi memadai untuk meresapkan syaitan ke dalamnya supaya tompokan itu semakin membesar.

Ingat dan berhati-hatilah! Penilaian amal seseorang bukan pada pandangan mata kasar sahaja kerana jiwa, niat serta qasad seseorang tidak dapat dibaca oleh mata kasarmu walaupun tebal mana spectacles engkau, melainkan ia diluahkan sendiri oleh kelopak bibir individu itu yang tidak suka berbohong atau engkau menuntut ilmu memahami rahsia ruhani seseorang, Insya’allah dikurnia Allah selepas bintik-bintik maksiat sebesar kuman sekalipun telah habis terkikis.

Ingat! Ingat! Dan Ingat! Lima sen yang engkau sedekah dengan hati yang ikhlas melebihi beribu-ribu kali ganda pahala daripada bersedekah beribu-ribu ringgit tetapi disertai dengan se kuman niat takbur dan hendak menunjuk-nunjuk. Damaikan dan tenangkanlah hati dengan amal-amal kebajikan. Berdukacitalah apabila engkau telah melakukan tegahan Allah - bertaubatlah! (rujuk Diary 1978, tarikh 14 Januari 1978)

11.37 p.m. KHAMIS 27/4/1978

40)   FIKIR SEBELUM CAKAP

(NOTA: muka pertama tulisan ini telah sengaja dikoyak oleh seseorang - tak tahu apa tujuannya)

Jangan bercakap berkenaan sesuatu yang tidak memberi faedah dunia dan akhirat walaupun tujuan engkau untuk mengeratkan silaturrahiim.

Sebelum beberapa saat engkau hendak mengeluarkan buah percakapan fikirkanlah dahulu akan akibat dari percakapan itu.

TELITI DAN FIKIRKANLAH.

8.00 p.m. AHAD 30/4/1978

[akan menyusul, Bahagian 2, Insya'allah]

No comments:

Post a Comment