Friday, March 8, 2013

118.0 Secret Resipi Rasulullah s.a.w.

Rasulullah s.a.w. amat menitikberatkan bab kesihatan umatnya. Cuma umatnya (macam saya) yang tidak pernah mengambilberat tentang kesihatan sehinggalah keadaan menjadi kritikal dan terpaksa masuk "dock".  Jom kita teliti dan buat checklist, resipi kesihatan Rasulullah s.a.w.  Kalau tak ikut Rasulullah s.a.w., nak ikut siapa?  Baginda adalah manusia yang paling "perfect" di muka bumi ini.


SELALU BANGUN SEBELUM SUBUH

Rasulullah s.a.w. selalu mengajak ummatnya untuk bangun sebelum subuh, melaksanakan solat sunat dan solat Fardhu, solat subuh berjamaah. Hal ini memberi hikmah yg mendalam antara lain :
- Berlimpah pahala dari Allah
- Kesegaran udara shubuh yg bagus utk kesehatan/ terapi penyakit TB
- Memperkuat pikiran dan menyehatkan perasaan

AKTIF MENJAGA KEBERSIHAN

Rasulullah s.a.w. senantiasa rapi dan bersih, tiap hari khamis atau Jumaát beliau mencuci rambut-rambut halus di pipi, selalu memotong kuku, bersisir dan berminyak wangi.
"Mandi pada hari Jumaat adalah wajib bagi setiap orang dewasa. Demikian pula menggosok gigi dan memakai harum-haruman." (Hadith Riwayat: Muslim)

TIDAK PERNAH BANYAK MAKAN

Sabda Rasul : "Kami adalah sebuah kaum yang tidak makan sebelum lapar dan bila kami makan tidak terlalu banyak (tidak sampai kekenyangan)." (Muttafaq Alaih).

Dalam tubuh manusia ada 3 ruang untuk 3 benda: Sepertiga untuk udara, sepertiga untuk air dan sepertiga lainnya untuk makanan. Bahkan ada satu tarbiyyah khusus bagi ummat Islam dengan adanya Puasa Ramadhan untuk mengimbangi kesihatan


GEMAR BERJALAN KAKI

Rasul selalu berjalan kaki ke Masjid, Pasar, medan jihad, mengunjungi rumah sahabat, dan sebagainya.

Dengan berjalan kaki, keringat akan mengalir, pori2 terbuka dan peredaran darah akan berjalan lancar. Ini penting untuk mencegah penyakit jantung.

TIDAK PEMARAH

Nasihat Rasulullah : "Jangan Marah" (Laa taghdzob) diulangi sampai 3 kali. Ini menunujukkan hakikat kesehatan dan kekuatan Muslim bukanlah terletak pada jasadiyah belaka, tetapi lebih jauh iaitu dilandasi oleh kebersihan dan kesihatan jiwa. Ada terapi yang tepat untuk menahan marah:
- Mengubah posisi ketika marah, bila berdiri maka duduk, dan bila duduk maka berbaring
- Membaca Ta 'awwudz (a’uudzubillaahi minasy syaitonirrajiim), karena marah itu dari syaitan
- Segeralah berwudhu
- Solat 2 rakaat untuk meraih ketenangan dan menghilangkan kegundahan hati

OPTIMIS DAN TIDAK PUTUS ASA

Sikap optimis akan memberikan dampak psikologis yang mendalam bagi kelapangan jiwa sehingga tetap sabar, istiqomah dan bekerja keras, serta tawakal kepada Allah SWT

TAK PERNAH IRI HATI

Untuk menjaga stabilitas hati & kesehatan jiwa, mentalitas maka menjauhi iri hati merupakan tindakan preventif yang sangat tepat.

Sedikit maklumat kesihatan tentang jogging, dipetik dari: http://www.jogging.com.au/benefits-of-jogging/

Benefits of Jogging

The health benefits of jogging are numerous, and there are plenty of reasons people choose to go jogging. The main reasons people begin to take up jogging are to lose weight, improve their fitness and overall health and aside from improvement to these area, here are some more great reasons to go jogging:

Reduces risk of stroke
Reduces risk of heart attack
Lowers blood pressure
Helps prevent ageing
Helps to build strong bones
Strengthen muscles
Improves cardiovascular fitness
Burns kilojoules
Helps to maintain a healthy weight
Improving your state of mind
Stress relief
Creates endorphins
Improves your stamina and energy levels
Clears your mind
Meet people and make friends
How to motivate yourself to start jogging

The best way to start jogging and keep going on a regular basis is to do it with someone. Arrange to go jogging with a friend, family member, partner or colleague, and try to choose a scenic location that will be convenient and enjoyable for you both. You could try joining a running group and entering a fun run as extra motivation, and once you make the decision and commitment to start jogging, you will find it's hard to stop. Don't let excuses get in your way to a healthier you, start a new routine today and go jogging.

No comments:

Post a Comment