Wednesday, May 8, 2013

142.0 Badiuzzaman Said Nursi - boleh berjalan di atas air!

Badiuzzaman Said Nursi adalah merupakan seorang pejuang, pemikir islam Turki dan seorang Wali Allah swt. Membaca kisah hidup dan liku-liku perjuangannya membuatkan air mata saya mengalir. Pengorbanan yang dilakukan oleh beliau amat besar maknanya buat seluruh rakyat Turki dan seluruh dunia islam.

Ketika dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan fitnah mencetuskan kekacauan, beliau dengan berani berkata di depan hakim : “Sekiranya saya ada seribu nyawa, saya sanggup mengorbankan semuanya demi untuk syariat islam.Kerana syariat itu adalah sumber kesejahteraan dan kebahagiaan, keadilan sejati serta kebajikan” Bila ditanya oleh hakim apa pendapat said Nursi terhadap pemerintah, beliau dengan tegas menjawab: “Ketua sebuah Negara adalah hamba kepada Negara itu. Selagi seseorang ketua Negara itu menurut sunnah Rasulullah maka dia pemimpin kami dan kami patuh dengan arahannya. Tetapi sekiranya ketua sesebuah Negara tidak mengikut sunnah, maka dia adalah perompak.”

Nak kenali beliau secara lebih detail dan kepintarannya, bukalah web ini: http://kisahbest.my/2013/01/subhanallah-pejuang-yang-mampu-berjalan-atas-air/


No comments:

Post a Comment