Sunday, May 19, 2013

149.0 Syarat mendekati Allah - Al-Habib Umar (Tarim, Hadhramaut)




Syarat dan Tahap Al-Murid Untuk Menuju Allah

Sedikit perkongsian dari pengajian Mukhtasar Ihya' Ulumuddin bersama Habib Umar malam tadi (part 1):

Penghalang untuk sampai kepada Allah adalah tidak berakhlak mulia, dan penghalang untuk kita berperibadi mulia adalah tiada keinginan berbuat baik, dan penghalang untuk berkeinginan baik adalah kelemahan iman, dan punca lemahnya iman adalah ketiadaan bimbingan dan pengingat serta penasihat yang mengingatkan akan kehinaan dunia dan keagungan akhirat dan kekekalannya.

4 Hijab yang menghalang antara dirinya dengan Allah adalah:

1] Harta
2] Kedudukan, pangkat dan kemasyhuran
3] Taqlid buta dan fanatik
4] Maksiat

Kita perlu bersungguh-sungguh dalam bertaubat dan menjauhi dosa, barangsiapa yang tidak memperbaiki taubatnya dan bersungguh-sungguh, lalu ingin meneroka rahsia-rahsia agama Allah, umpama orang yang ingin mengetahui rahsia dan hikmah Al-Quran tanpa mengetahui bahasa arab.

Maka perlu untuk kita utamakan bahasa, baru meningkat kepada rahsia makna-makna, begitu juga dalam tazkiyah, kita perlu untuk perbaiki ilmu dan amalan syari'at, baru meningkat kepada rahsia-rahsia dan hikmahnya..

Setelah berjaya menebas 4 hijab tersebut, ia menjadi seperti seorang yang telah berwudhu' dan bersedia untuk solat, maka ia perlukan seseorang menjadi imamnya untuk diikuti, dialah guru pembimbing.

Sesiapa yang tiada guru yang membimbingnya maka syaitan akan membawanya ke jalan-jalannya yang keji..

Setelah mendapatkan syeikh, guru murobbi yang membimbingnya, ia perlu menguatkan perisai dirinya dengan melatih diri dengan 4 rukun riadhah(sukan/latihan) rohani:

1] Lapar(Kurangkan makan/makan sekadar keperluan)
2] Berjaga malam(kurangkan tidur, banyakkan ibadah)
3] Banyak berdiam diri(kurangkan perkara tiada faedah)
4] Al-Khalwah (Bersendiri dengan Allah/kurangkan berinteraksi dengan orang ramai)

*Begitu juga di alam maya FB dan Twitter kurangkanlah online dengan makhluk, screen, komputer, handphone dll, dan perbanyakkan 'online' dengan Allah.

-Kita biasakan diri dengan 4 perkara ini dan mengawalnya sekadar keperluan.

Setelah latihan tersebut, ia perlu mula bersuluk dengan menjaga akhlaknya serta menjauhi dan mengelakkan diri dari rintangan hawa nafsu dan kekejian hati.

Kemudian guru pembimbingnya akan menjadikannya melazimi zikrullah di dalam hati serta konsisten dengannya hingga walau lidahnya tidak bergerak, hatinya sentiasa berzikir sehingga zikir-zikir itu benar-benar teguh di dalam hatinya dan menguasai jiwa. Lalu jiwanya sentiasa bersama Allah.

Petikan dari: https://www.facebook.com/pondokhabib?hc_location=stream

No comments:

Post a Comment