Sunday, June 23, 2013

174.0 Orang kaya

Dalam dunia sekarang ini terdapat orang2 kaya, orang sederhana dan orang2 miskin.  Tapi sifat ego dan mementingkan diri sendiri menjadi agenda hidup orang2 kaya (bukan semua lah tetapi kebanyakannya). Ia tiada masa untuk mengintai atau menjengok keadaan jirannya atau ahli keluarganya yang lain, yang jauh lebih susah atau memerlukan bantuannya untuk meneruskan hidup.  Dirinya akan berkata, "segala-galanya adalah atas usaha dan titik peluh diriku sendiri, mengapa perlu dikongsi dengan orang lain? Jika aku susah, ada sesiapa menolong aku?"  Soalan dan pemikiran seperti inilah yang membendung orang2 kaya supaya terus bakhil tetapi dermawan terhadap keperluan diri sendiri dan keluarganya. Alangkah baiknya jika seorang kaya membuka mata dan hatinya seluas-luasnya, lihat sekeliling, adakah sudah tidak ada orang yang memerlukan bantuan. Memang benar, seorang individu tidak boleh masuk campur urusan orang lain, atau mengumpat mencela orang lain, jauh sekali cemburu dan irihati.  Jadi saya paparkan info ini sekadar pengetahuan dan pengajaran.  Kadang-kadang perbuatan orang kaya boleh mencapai tahap "gila".

Lukisan Paling Mahal Di Dunia – RM130 Juta!

Lazimnya, lukisan yang dilukis dengan menarik dan mempunyai nilai abstrak yang tinggi akan dijual pada harga yang tinggi. Namun, siapa sangka dengan lukisan yang hanya dilukis dengan cara yang paling senang dan ‘simple’ ini, di mana ia akan dijual padaharga setinggi USD$44 juta. Nak tahu apa yang menariknya pasal lukisan tu, mari tengok di bawah ni.

2
Walaupun tanggapan seni itu terletak pada pandangan penonton, namun “seni” pada lukisan ini betul-betul gila! Tiada siapa yang dapat menyangka bahawa lukisan pada kanvas biru dengan satu garisan putih ini mampu dijual pada harga yang tinggi. Malah, lukisan ini boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja dengan keadaan mata yang tertutup.

Lukisan yang dinamakan “Onement VI” yang dilukis oleh seorang pelukis ekspresionis abstrak, Barnett Newman telah dijual pada Selasa lalu di pusat lelongan Sotheby dengan nilai USD$43.8 juta.

Lukisan yang dilukis di atas kanvas berukuran 8.5 kaki x 10 kaki ini telah dilukis oleh Newman pada tahun 1953. Hingga semalam, lukisan Newman sebelum ini iaitu “Onement V” telah memegang rekod dengan nilai USD$22.4 juta pada tahun lepas. Sekiranya Newman masih hidup, kemungkinan besar karya lukisannya boleh mencecah nilai jualan sebanyak USD$50 juta.

3
Sessi lelongan bermula

"Onement VI" by Barnett Newman is on dis
Berbincang tentang uniknya satu garisan putih di atas latarbelakang biru bernilai US$43.8Juta?

5
Puas hati? Bangga!

King Walid Saud miliki harta US$30Billion lebih


Dubai - berebut-rebut membina bangunan tertinggi dunia.

kaya atau gila?



No comments:

Post a Comment