Thursday, June 27, 2013

179.0 Tujuh pantang larang selepas makan



Terlalu banyak makan dan terlalu kurang makan, kedua-duanya mengundang penyakit jika tidak dikawal dari peringkat awal usia.

Menemui ajal kerana kebuluran.

NOTA: Sumber artikel dan nasihat ini tidak diketahui tetapi rasa-rasanya nasihat yang diberikan adalah dari seorang pakar pemakanan dan boleh dipercayai. Saya terjemahkan ke dalam Bahasa Malaysia, jika maksudnya tidak sama, harap maaf.

Below are 7 DON'Ts after meal (Berikut adalah 7 Larangan Selepas Makan):

1) Don't smoke / Jangan Merokok

Experiment from expert prove that smoking a cigarette after meal is comparable to smoking 10 cigarette (chances of cancer higher).

{Kajian pakar membuktikan merokok sebatang rokok selepas makan adalah setanding dengan 10 batang rokok (peluang mendapat penyakit kanser lebih tinggi)}

2) Don't eat fruit immediately / Jangan terus memakan buah-buahan

Immediately eat fruit after meal will cause stomach to be bloated with air. Therefore take fruit 1-2 hr after meal or 1hr before meal.

{Memakan buah-buahan sebaik sahaja selepas makan akan menyebabkan perut kita kembong dengan air. Oleh itu, makanlah buah-buahan 1 - 2 jam sebelum atau selepas makan}.

3) Don't drink tea / Jangan minum teh

Because tea leaves contains a high content of acid. This substance will cause the Protein content in the food we consume to be harden thus difficult to digest.

{Daun teh mengandungi kadar kandungan asid yang tinggi. Bahan ini akan menyebabkan kandungan protein dalam makanan yang dimakan mengeras dan seterusnya sukar dihadhamkan}.

4) Don't loosen your belt / Jangan longgarkan tali pinggang

Loosen belt after meal will easily caused the intestine to twisted and blocks.

{Melonggarkan talipinggang selepas makan memudahkan usus kita bersimpul dan tersumbat}.

5) Don't bathe / Jangan mandi

Bathing will cause the increase of blood flow to the hands, legs and body thus the amount of blood around the stomach will therefore decrease. This will weaken the digestive system in our stomach.

{Mandi selepas makan akan menyebabkan peningkatan aliran darah ke tangan-tangan, kaki dan seluruh badan dan seterusnya menyebabkan kandungan darah di sekeliling perut kita mengurang. Ini akan melemahkan sistem penghadhaman di dalam perut kita}.

6) Don't walk about / Jangan Berjalan-jalan

People always say that after meal walk a hundred step will live till 99. In actual fact this is not true. Walking will cause the digestive system unable to absorb the nutrition from the food we intake.

{Ramai orang berpendapat, berjalan seratus langkah selepas makan memanjangkan umur hingga 99 tahun. Sebenarnya pendapat ini adalah salah. Berjalan-jalan akan menyebabkan sistem penghadhaman tidak mampu menyerap nutrition dari makanan yang dimakan}.

7) Don't sleep immediately / Jangan terus tidur

The food we intake were unable to digest properly. Thus will lead to gastric and infection in our intestine.

{Terus tidur selepas makan akan menyebabkan makanan yang dimakan tidak mampu dihadhamkan dengan sempurna. Ini akan membawa kepada penyakit gastrik dan jangkitan kuman di dalam usus kita}.



No comments:

Post a Comment